Uutiset

Autot

Renault Master – perusauto hyvin varustein

Renault Masterin ulkonäkö on moderni, nykysuuntauksen mukainen käytännöllisien kantikkaine takaosineen ja pyörein, hyvin tuulta halkovine etuosan muotoineen. Keula on näyttävä ja voimakkuutta henkivä. Auton muotoihin sulautuva puskuri suojaa koria antaen oman silauksensa ulkonäköön.

Ohjaamossa on autoa paljon työssään käyttäviä miellyttäviä ominaisuuksia. Hyvä istuma-asento kohtuullisen korkealla antaa yhdessä reilujen ikkunoiden ja isojen peilien ansiosta hyvän näkyvyyden ympäristöön. Istuimen ja ohjauspyörän monipuoliset säädöt mahdollistavat optimaalisen ergonomian toteuttamisen.

Ohjauspyörään integroidut säätimet ovat miellyttäviä käyttää ja lisäävät osaltaan turvallisuutta, koska käsiä ei tarvitse irrottaa ohjauspyörästä säätöjä tehdessä. Näkyvissä ohjauspyörän päällä ovat vakionopeussäätimen säätönappulat. Kojelaudasta voidaan säädin kytkeä pois päältä, pitämään vakionopeudet tai siihen voidaan asettaa nopeuskatto, jolloin vauhti ei pääse tahattomasti nousemaan liian korkeaksi.

Ratina alla ”viiksessä” ovat soittimen säätönappulat ja niihin on yhdistetty myös puhelimen käyttönappulat. Tämän auton soitin on lisävarusteena saatavaa mallia, jossa on Bluetooth-yhteydellä toimiva handsfree-toiminto ja puhelinta voidaan siis ohjata soittimen ohjaimella. Ratin alla näkymättömissä oleva säädinyksikkö vaikuttaa ensin olevan hankalassa paikassa, koska se on normaalisti ajettaessa näkymättömissä. Nappuloiden paikat ovat kuitenkin varsin loogisesti järjestetty ja toiminnot tulevat nopeasti tutuiksi ja rutiininomaisiksi.

Lämpötilan säätö on tässä autossa automaattista. Automaatti-ilmastointi on lisävaruste, mutta kampanjatarjouksena se on todella edullinen ja houkutteleva ottaa omaksi. Se osoittautui myös aivan hyvin toimivaksi eikä lämmönsäätönappuloihin oikeastaan tarvinnut koskea kuin kokeilumielessä. Viilennystehoa ei vielä kevään koleissa keleissä päästy kokeilemaan, mutta lämpöä autoon alkoi aamustartin jälkeen tulla varsin nopeasti. Auto on varustettu Webasto-lämmittimellä ja myös esilämmitys on tällä mahdollista kellovarustuksen ansiosta.

Lisävarustusta

Soittimen näyttö on näissä autoissa tuulilasin yläpaneelissa ikään kuin taustapeilin paikalla. Tämä auto on varusteltu hyvin ja soittimeen on integroitu myös TomTom-navigaattori, jonka näyttönä toimii tämä soittimen näyttö ja siten se on myös värillinen. Aivan parhaaksi näytön paikaksi ei tätä sijoittelua voi sanoa, vaikka se kyllä on hyvin näkyvillä. Katseen joutuu kääntämään varsin kauas edessä olevasta näkymästä näyttöä tutkailtaessa. Navigaattoria ohjataan erillisellä kaukosäätimellä, ”kapulalla”, jolle on oma telineensä kojetaulussa. Kursorin liikuttaminen näytöllä tapahtuu nuolinäppäinten avulla, mikä tuntuu huomattavasti hankalammalta kuin vastaavat toiminnot kosketusnäytöllä. TomTom ”arvaa” kuitenkin osoitteet varsin hyvin, joten näppäilyjä ei tarvita kohtuuttoman paljoa.

Tähän esittelyautoon on valittu kaikkiaan varsin monta toimivaa lisävarustetta. Pysäköintitutka auttaa ajamaan auton sopivalle etäisyydelle esteestä, mutta on myös hyvä turvallisuusvaruste tällaisessa isossa autossa, jonka taakse on huono näkyvyys ja katveeseen jää varsin suuri esine pienistä ihmisistä puhumattakaan. Mainittakoon vielä tuulilasissa oleva tihkutunnistin, joka ohjaa pyyhkimiä kulloisenkin sateen tiheyden mukaan pyyhkimään sopivalla taajuudella.

Jos jotakin varusteita jäi vielä tässä autossa lisävarustelistalta kaipaamaan, niin ne olisivat EPS-ajovakaudenhallintajärjestelmä ja handsfree-toiminnolla varustettu avain, jolloin ovien lukitus olisi automaattista. Tarpeen mukaan listalta voi valita monia muitakin varusteita, joista mainittakoon voiman ulosotto joko moottorista suoraan tai vaihteistosta, jolloin saadaan käyttövoimaa esimerkiksi hydrauliikalle tai kylmälaitteelle.

Säilytystiloja

Ammattiajossa tarvitaan tyypillisesti erinäinen määrä erilaisia papereita, joiden olisi usein hyvä olla näkyvissä. Masterissa on kojelaudan keskellä sisään taittuva asiakirjateline. Siinä paperit ovat todella hyvin näkösällä ja pysyvät paikoillaan nipistimen avulla. Teline toimii myös kirjoitusalustana ja toimii siinä tehtävässä lähinnä pienien muistiinpanojen kohdalla. Monille auton ohjaamo toimii myös liikkuvana konttorina ja sitä varten tässä autossa on keskimmäisen istuinpaikan selkänojasta taitettava pöytätaso. Siihen on tehty erillinen pyörivä taso, jonka päällä voi kääntää kannettavan tietokoneen sopivaan asentoon työskentelyä varten.

Erilaisia säilytystiloja ohjaamossa on myös runsaasti. Tavanomaisen hansikaslaatikon lisäksi kojetaulun päällä on paljon avonaista säilytystilaa ja lisävarusteena sinne saa vielä yhden kannellisen lokeron lisää. Mittariston päällä olevassa lokerossa on 12 V virtapistoke, mikä on erityisen kätevä matkapuhelimen lataamista ajatellen. Mittariston päällä on lisäksi pieni lokero, johon tavallisen kokoinen matkapuhelin sopii pystyyn siten, että näyttö on näkyvissä. Nämä ovat pieniä, mutta arkista toimintaa huomattavasti helpottavia yksityiskohtia.

Useiden pienien lokeroiden lisäksi matkustajien penkin ala on suuri tavaratila, jossa tavarat säilyvät lämpimässä ohjaamotilassa ja siellä ovat esimerkiksi kuormaliinat helposti saatavilla. Tavaratilassa on myös kätevä hylly ohjaamon päällä, mutta sieltä kuormaliinojen ottaminen voi olla hankalaa, jos niitä ei ole muistanut ottaa käsille ennen kuormaamista.

Voimalinja

Masterin huoltokustannusten kerrotaan olevan markkinoiden edullisimpien joukossa. Tähän on päästy muun muassa pitkällä 40 000 km tai kahden vuoden välein tapahtuvalla öljynvaihdolla sekä huoltovapaalla jakopäällä, jossa hihnan sijasta käytetään auton eliniän kestämään mitoitettua ketjua.

Moottorina Masterissa käytetään sen edelliseen malliin verrattuna pienemmällä, 2,3 litran iskutilavuudella olevaa moottoria. Tällä on saavutettu entistä pienempi kulutus ja siten suurempi toimintasäde ja pienemmät hiilidioksidipäästöt. Koeajoauto oli matalatehoisempi 92 kW (125 hv) versio Suomen malliston kahdesta vaihtoehdosta ja sekin vei tätä koria aivan riittävästi varsinkin kaupunkiliikenteessä. Tehokkaampaa 146 hevosvoimaista versiota olisi kaivannut lähinnä kiihdytyksissä maantienopeuksissa sekä väännön osalta mäkisissä maastoissa. Kuudes vaihde on varsin pitkä ja se onkin mitä mainioin tasaisilla taipaleilla, koska se pudottaa todennäköisesti kulutusta mutta ainakin äänitasoa, joka ei tässä autossa yleisesti mitenkään erityisen häiritsevä olekaan. Mäissä kuitenkin vaihtamistarve tuli varsin nopeasti vastaan.

Vaihteiden vaihtamisajankohtaa ei tarvitse Masterissa arvioida äänen tai kierroslukumittarin avulla, sillä auto on varustettu vaihteen valintaa opastavilla valomerkeillä. Opasteiden mukaan ajaen moottori ei pääse kiertämään kovin suurilla kierrosnopeuksilla, mikä varmasti tuntuu polttoaineenkulutuksessa. Koeajossa polttoainetta kului enemmän kuin tehtaan ilmoittama yhdistetty kulutus. Osasyynä tähän lienee nastarenkaat ja kesänopeusrajoitukset, mutta Webaston viemä polttoaine ei liene ollut merkittävä, sillä kelit olivat nollan vaiheilla kylmimmillään.

Kuormatila

Kuormatilaa tässä korimallissa on vähän vajaa 11 kuutiometriä. Lattian pituus on 3,08 metriä ja leveys 1,76 metriä. Pyöräkotelot ovat yksikköpyöräisessä autossa varsin pienet ja niiden väliin jääkin 1,38 metriä lattiapintaa. Tässä keskikorkeassa mallissa, joka Suomen tuontiohjelmassa on matalin vaihtoehto, on seisomakorkeutta 1,89 metriä, joka riittää suurimmalle osalle. Tämän kokoinen auto on varsin käyttökelpoinen yleisajoon. Yli neljän metrin tavaratilaa tarvitsevat voivat valita pitkän korimallin, jossa lattia on tätä keskipitkää mallia reilun 0,6 metriä pidempi.

Lisävarustelistalta olisi vielä voinut valita vetokoukun, sillä sen avulla kuormakapasiteettia saa lisättyä reippaasti. Jarrullista perävaunua saa tällä vetää 2500 kilogrammaan asti ja jarruttomalla vaunulla painoa saa olla täydet 750 kg.

 

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi