Renault Trafic haastaa luokassaan

Renault Trafic uudistuu

Hyötyajoneuvosegmentissä hyvin menestynyt Renault haluaa vahvistaa asemaansa täysin uudella Trafic-mallistolla. Ensituntuman perusteella uudella autolla saatetaan löytää uusia käyttäjiä helpostikin.

Suomeen alkusyksyn aikana saapuva Renault Trafic kantaa edeltäjästään tuttuja piirteitä ollen samalla täysin uusi auto. Uudelleen piirretyn korin suojaan on tuotu uusia voimanlähteitä ja uusia toimintoja, joiden turvin halutaan tarjota asiakkaille ympäristöystävällinen ja kustannustehokas työkalu moniin eri ajotehtäviin.

TwinTurbo-moottori renault Trafic-mallistoon

Uuden Trafic-perheen moottoritilassa mouruaa henkilöautomallistosta tuttu 1,6-litrainen common rail-kone.  Suomen maahantuontivalikoimaan kuuluu 90-hevosvoimaisen ”alkaen mallin” lisäksi 120- ja 140-hevosvoimaiset tuplaturbomallit. Valmistajan mukaan uusilla moottoreilla on saavutettu aiempaa parempi tehokkuus, mutta myös aiempaa parempi polttoainetalous.

Maahantuojan mukaan Suomessa suosituimmaksi malliksi ennustettu Energy dci 120 TwinTurbo -moottori tarjoaa 320 Nm:n vääntömomentin kierrosluvulla 1500 r/min. 140-hevosvoimaisen muskelikoneen 340 Nm:n maksimivääntö sen sijaan löytyy kierrosluvulla 1750 r/min. 

Stop & Start -järjestelmällä varustetuille moottoreille luvataan 5,9 – 6,1 litran kulutuslukemaa 100 kilometriä kohden, jotka ovat näin ollen luokassaan pienimpiä.

Vaihteistona on aina edeltäjistä tuttu kuusiportainen manuaalivaihteisto. Nyt poistuva Trafic oli saatavilla myös robottivaihteistolla, jota ei tiettävästi olla ottamassa enää valikoimaan. Manuaalivaihteiston kaveriksi tullaan mitä ilmeisimmin tarjoamaan kaksoiskytkinvaihteistoa jollakin aikavälillä.

Tunnelma Traficin ohjaamossa on hyvin henkilöautomainen, mikä on suunnittelijoiden mukaan ollut myös tavoitteena. Uuden muodon saaneessa kojelaudassa hyödynnetään henkilöautomallistosta tuttua, hyvin helppolukuista mittaristoa.

Pituutta kasvanut ohjaamo tarjoaa aiempaa väljemmät tilat niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Valmistajan mukaan kuljettajan istuin on nyt aiempaa matalammalla ja samalla sen pituussäätövara on kasvanut vajaalla kahdella sentillä 20 senttiin.

Istuimessa on myös korkeussäätö sekä ristiselän tuen säätö.

Ohjaamoon on tuotu myös uusia säilytystilaratkaisuja, joiden yhteistilavuus valmistajan mukaan on yli 90 litraa. Yksi uusista ratkaisuista on keskimatkustajan selkänojaan integroitu järjestelmä, joka pitää sisällään muun muassa 17-tuumaisen tietokoneen nielaisevan lokeron ja kirjoitusalustan.

Kannettavat mobiililaitteet kuten älypuhelimet ja tabletit ovat kasvaneet ja kehittyneet kiinteäksi osaksi yhteiskuntaamme, jossa toimisto on aiempaa useammin liikkuvaa mallia. Traficin ohjaamo on varustettavissa lisävarusteena hankittavilla telineillä, joilla nämä mobiililaitteet voidaan asentaa käden ja silmän ulottuville.

Renault on tuonut markkinoille myös R&Go -sovelluksen, jonka avulla älypuhelimet ja tabletit voidaan liittää osaksi autoa. Sovellus pitää sisällään navigoinnin, puhelimen, multimedialaitteet sekä ajotietokoneen, joka muun muassa opastaa kuljettajaa taloudelliseen ajamiseen.

R&Go -sovellus on hankittavissa applikaatiomyymälöistä kiinteään hintaan, jonka lisäksi on huomioitava myös käytöstä koituvat kuukausimaksut. Ajoneuvon hankinnan yhteydessä etuna on edullisuus esimerkiksi integroituun navigointijärjestelmään verrattuna.

 

Renault Trafic 1.6 dci 115 - Miellyttävää matkaa

Ensikilometrit uudella Trafic-mallistolla ajettiin kesäisissä tanskalaismaisemissa. Ensimmäisenä alle asettui 115-hevosvoimaisella koneella varustettu ajokki. Ohjaamon kasvanut koko on aistittavissa helposti, tonniluokan ohjaamossa on nyt hyvin tilaa ja pitkäkin kuljettaja saa ajoasennon varmasti mieleisekseen. Suomen tuontiohjelman ulkopuolella oleva 115-hevosvoimainen ajokki vie paketti tasaisen varmasti, joskin muuttuvageometrisellä ahtimella varustettu moottori vaatii tarttumista vaihdekeppiin varsin taajaan. 

Melutasoltaan ja ajettavuudeltaan auto yllättää positiivisesti, sillä niin moottorista kuin renkaistakin kantautuva melu on onnistuttu eristämään komentosillan ulkopuolelle.

Kuljettajan istuimen tarjoama tuki yhdessä säätömahdollisuuksien kanssa ovat varsin hyvät, joten Traficissa jaksaa istua pidemmänkin taipaleen. Ajotietokone lupailee 80 litran polttoaineainesäilöllä varustetulle ajokille reilun 1200 kilometrin toimintasädettä, mikä on varsin kelpo lukema.

 

Renault Trafic 1.6 dci 140 - Kulmikas kaveri

Seuraavana on lupa kiivetä tuplaturbolla varustetun 140-hevosvoimaisen auton ohjaamoon. Vastaava 450 kilon paketti saa kyytiä äskeistä pirteämmällä tavalla, sillä kone herää henkiin aiempaa alhaisemmilla kierroksilla. 

Ajaminen voimaa ja vääntöä uhkuvalla koneella muuttuu nopeasti rasittavaksi varsikin risteyksissä. Kyllä, liikkeellelähtö käy sutjakasti, mutta koneen ominaisuudet tuntuvat kulmikkailta varsinkin aiemmin ajetun pikkukoneen jälkeen.

Kojelaudasta löytyvän Eco-kytkimen avulla voidaan kaunistaa kulutuslukemia 10 prosentin verran maksimivääntöä ja -tehoa leikkaamalla. Toiminnon aktivoiminen teki ajamisesta 450 kilon kuorman kera paitsi taloudellisempaa, myös pehmeämpää. 

Suomeen syksyllä saapuva Trafic-mallisto pitää sisällään kaksi pituutta ja kaksi korkeutta sekä kolme eri moottorivaihtoehtoa. Varustetasoja on vain yksi, jolloin asiakas saa ruksata tilausvaiheessa haluamansa lisävarusteet. Maahantuojan mukaan hintaneuvottelut tehtaan kanssa ovat edelleen kesken, mutta alentuneiden päästöjen ansiosta autojen kokonaishintojen ennustetaan kohoavan hyvin maltillisesti.

Auton pituus on kasvanut 21 sentillä, josta 11 senttiä on tuotu auton takapäähän pidemmän kuormatilan muodossa. Matala malli on saanut 200 litraa lisää tilaa, korkea 300 litraa. Muutoin kuormatilan mitoitus on entisellään. Kuormatilan kokonaistilavuudeksi valmistaja kertoo 5,2 – 8,6 kuutiota.

 

Väliseinässä ja etumatkustajan penkin alla on luukut, joiden avulla kuormatilan pituutta voidaan kasvattaa ensin 41 sentillä ja sitten 80 sentillä. Väliseinässä olevan luukun koko on 51 x 22,8 senttiä, joten toiminnon avulla voidaan kuljettaa muun muassa listoja tai putkia. L1-mallissa pisin kyytiin mahtuva kappale on 3,75 metriä, pidemmässä L2-mallissa 4,15 metriä. 

Vakiovarustelun määrää on kasvatettu muun muassa uuden sukupolven, kuorman koon ja painopisteen tunnistavalla ESC-järjestelmällä. Varusteiden joukkoon kuuluu myös muun muassa mäkilähtöavustin, perävaunun vakautusjärjestelmä ja ympäripyörähdyssuoja.

Ari Perttilä