Uutiset

Autot

Renault Trafic

Auto (ja sen sisarmallit) on suunniteltu Renaultin Pariisin suunnittelupöydällä, mutta mallia valmistetaan kuitenkin General Motorsin tehtaalla Espanjan Barcelonassa. Tällä hetkellä tuotannossa on Traficin kolmas sukupolvi, joka koki faceliftin 2007 malleillaan. Mallin aikaisempia versioita on valmistettu vuodesta 2001 alkaen, maailmalle jo useisiin eri maihin.

Renault Trafic ja sen sisarmallit Opelilla ja Nissanilla ovat vallanneet laajan kannattajakunnan, sekä meillä Suomessa, että ympäri maailman. Mallit tunnetaan varmoina työjuhtina ja nykyaikaisen piirustuspöydän lennokkaan suunnittelun tuotteina. Vaikkakin Toyota, Volkswagen, Fiat ja Ford ovat suomalaisen pakettiautokannan valtamerkit, esittelyssä oleva sisarusparvi haastaa markkinajohtajat varsin tasavertaisilla ominaisuuksillaan ja selvästi lennokkaammalla ulkomuodollaan. ”Kauneus on katsojan silmissä” sanotaan, mutta kyllä virtaviivainen Trafic on ainakin ulkonäöltään aivan jotain muuta, kuin perinteinen laatikkopaku.

Renault Trafic hyötyajoneuvovalikoimassa näkyy vahvasti patongin ja viinin mukanaan tuoma mielikuvitus. Vaikkakin valmistus tehdään Espanjan auringon alla, ovat auton juuret syvällä ranskalaisessa maaperässä.

Ensivaikutelma testiautosta oli miellyttävän linjakas, sekä keulasta että perästä sopivasti muotoiltu tavarankuljetin. Auton ajovaloumpiot kaareutuvat nykymuodin mukaisesti reilusti taaksepäin ja lyhyt, voimakkaasti taaksepäin kaareutuva keula muotoilee autoa erittäin virtaviivaiseksi. Autoa ympäri kiertäessä ensivaikutelma vahvistuu. Kyseessä on tyylikkääksi ja nykyaikaiseksi rakennettu tavara-auto, jonka päätehtävänä on tehokas kappaletavarakuljetus.

Tavaratila autossa on todella hyvä, eikä ylimääräiset kulmat, kynnykset tai muunlaiset esteet vaikeuta kuormaamista. Takaovet ovat suuria ja aukeavat riittävästi jotta kuorman pystyy nostamaan auton sisälle trukkia hyväksikäyttäen. Vaihtoehtona pakettiautoissa on saatavana ainoastaan sivuille avautuvat pariovet, mikä vaihtoehtona onkin ylöspäin aukeavaa ovea huomattavasti käyttökelpoisempi. Auton oikealla kyljellä oleva sivuovi on vakiovaruste ja vasemmalle kyljelle samanlaisen saa lisävarusteena. Sivuovet ovat toimivia ja riittävän isoja, jotta lastaus onnistuu myös sitä kautta helposti. Kiinnityspisteitä Traficin tavaratilassa on riittävästi (lattiassa 8 kpl) ja ne tuntuivat riittävän jämäköiltä, ainakin kevyempien tavaroiden kiinnittämiseen.

Valaistus oli tavaratilaan hoidettu yhdellä takaoven päällä olevalla sisävalolla, katkaisijan ollessa mallia automaatti keskuslukon kanssa, sekä vaihtoehtoisesti itse lampun yhteydessä. Toinen sisävalo kuormatilan etuosassa olisi tuiki tarpeellinen. Vararengas on Traficissa perinteisesti auton alla, mikä mielestäni on luonnollinen, mutta kuljettaja epäystävällinen paikka. Rengas ei vie yhtään tavaratilaa, mutta on tarpeen tullessa likainen ja melko vaikeasti saatavilla.

Traficia on saatavilla käytännössä yhtenä varustevaihtoehtona, sekä kolmena erilaisena koriversiona L1H1, L2H1 sekä L2H2. Pakettiautojen lisäksi Traficia on tarjolla L1H1 sekä L2H1 Passenger pikkubussina. Bussi-version varusteet ovat luonnollisesti hieman erilaiset kuin pakettiautojen.

Mallimerkintä L1 on lyhyt akseliväli ja L2 pitkä vastaava. H1 taas tarkoittaa matalaa mallia ja H2 korkeata versiota.

Ohjaamo

Ohjaamon ovet ovat suuret ja käynti kuljettajan paikalle on mutkatonta. Ensivaikutelma ohjaamossa jatkaa siitä mihin ulkopuolella jäätiin. Ohjaamo on nykyaikaisen tyylikäs. Kojetaulu on varsin linjakas, vaikkakin ylimääräisillä mittareilla tai kytkimillä ei paljon herkutella. Kaikki tarpeellinen kuitenkin löytyy ja molemmat mittarit (nopeus sekä kierrosluku) ovat selväpiirteiset. Lisäksi moottorin lämpötila sekä polttoainesäiliön tilanne on tuotu valaistuilla kerrosviivoilla kuljettajan näkökenttään.

Käyttökytkimet ovat riittävän isot ja niiden käyttötarkoitus hyvin tunnistettavissa. Säilytystilaa ohjaamossa on yllättävän vähän, eikä esimerkiksi hyötyliikenteessä tarvittavia asiapapereita tai rahtikirjoja voi käytännössä säilyttää muualla kuin pelkääjän paikalla. Muutenkin säilytyslokerot kuljettajasta kaukana olevaa hansikaslokeroa lukuun ottamatta loistavat poissaolollaan, tai ovat liian pieniä kooltaan. Tässä tyylikkyys on selvästi mennyt käytännölli-syyden edelle.

Ajoasento autossa on hyvä ja penkin säädöt riittävät, jotta erikokoiset kuljettajat löytävät hyvän ajoasennon ja viihtyvät autossa väsymättä kokonaisen työpäivän. Kuljettajan istuin on ranskalaisille autoille tyypillisen mukava, mutta hieman jopa liian pehmeä. Materiaalit istuimissa, kuten koko ohjaamossa huokuvat jälleen samaa tyylikkään toimivaa laatua, ollen myös miellyttävät silmälle. Matkustajien tilat Trafic:ssä ovat varsin tyydyttävät.

Oven puoleinen matkustajan istuin on niskatukineen ja sivuttaistukineen aivan kelpo istuin, eikä kolmannelle matkustajalle tarkoitettu keskimmäinen istuin ole pekkaa pahempi. Keskimmäisellä matkustajalla jalkatila hieman kärsii, muotoillun keskikonsolin ansiosta. Käsitartunta-pisteitä löytyy ohjaamon katosta yhteensä kaksi, toinen kuskille ja toinen oikean puoleiselle matkustajalle. Kuljettajan istuimen kyynärnoja tukee omalta osaltaan istuimella istujaa, ollen oiva vakiovaruste.

Ranskalaisittain kelpo ajettava

Renault Trafic saa voimansa joko aivan uusista 2.0 dCi-moottoreista tai 2,5-litraisesta, dCi moottorista. 2-litraisissa moottoreissa on pietsosähköiset ruiskutussuuttimet, 1600 baarin yhteispaineruiskutusjärjestelmä ja turboahdin.

Uudet moottorit on varustettu jakoketjulla kun taas 2,5-litrainen muuttuvageometrisella turboahtimella varustettu moottori sisältää jakoremmin. 2-litraiset moottorit kehittävät joko 66 kW/ 3 500 k/min tai 84 kW/3500 k/min tehon ja vääntöä joko 240Nm/1600k/min tai 290Nm/ 1600k/min. Isomman koneen vastaavat luvut ovat 107 kW/3500 k/min ja 320 Nm/1500 k/min. Kaikki dieselmoottorit täyttävät Euro 4 päästötasot.

Moottori käynnistyy mutkattomasti eikä tyhjäkäynnillä moottorimelu ole mitenkään häiritsevää. Aikaisemminkin ulkoapäin kehuttu keulan muoto, osoittautuu sisältäpäin myös näkyväisyyttä parantavaksi ominaisuudeksi. Jo heti ensi metreistä lähtien, korostuu hyvä näkyväisyys eteenpäin eikä häiritseviä katvealueita ole. Vaikkakin A-pilarit ovat melko paksuja ei katvealueita niiden taakse pahemmin synny. Peilit ovat todella isot ja selväpiirteiset ja niiden sähkösäätöisyys on erinomainen.

Laajakulmapeilit lisänä vain parantavat näkyväisyyttä auton sivuille. Peilien varret ovat muotoiltuina tyylikkäät ja pienentävät katveita. Vaihteistona koeajoautossa oli 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto jonka toiminnassa ei huomautettavaa löytynyt. Vaihdevipu on ergometrisesti hyvällä paikalla ja tyylikäs. Lisävarusteena on 2.0 dCi 115 ja 2.5 dCi 146 moottoreiden yhteyteen saatavana Quickshift-vaihteisto, mikä varmasti tekee ajamisesta vaivatonta ja laskee kuulemma polttoaineenkulutusta varsinkin auton päätoiminta-alueella eli kaupungissa.

Ajettavuudeltaan auto on mutkattoman selväpiirteinen. Voimalinja toimii käsivalintaisella vaihteistolla todella hyvin. Vaihteiden väli on onnistunut, eikä mikään vaihde tunnu ”väärän kokoiselta”. Uusi 6-portainen vaihteisto on nopea käyttää kojelaudassa sijaitsevan lyhyen vaihdekepin ja sen lyhyiden liikkeiden ansiosta. Nyt kuljettaja voi hyödyntää moottorin tehon parhaalla mahdollisella tavalla ja vaihteet kytkeytyvät tarkasti ja nopeasti. Kuten on tiedossa 6- vaihde vähentää myös merkitsevästi melua ja polttoaineenkulutusta.

Uuden Quickshift-robottivaihteiston toimintaperiaate on samanlainen kuin käsivalintaisen vaihteiston. Quickshift-vaihteisto on lisäksi varustettu automatiikalla, joka vaihtaa vaihteen optimoidusti ilman, että kytkinpoljinta painetaan. Quickshift-vaihteiston ansiosta vääntö voidaan hyödyntää paremmin kytkemällä päälle kuormatoimintatila (kg-painike). Tehoa on mahdollista vähentää käyttämällä talviajotoimintatilaa (lumihiutalepainike), jos liikkeelle lähdetään liukkaalta pinnalta. Normaaliajossa Quickshift-vaihteisto vähentää polttoaineenkulutusta valmistajan mukaan jopa 8 %.

Koeajoauton 2.0 115 hv:n moottori oli riittävän tehokas ja melko taloudellinen. Tarvittaessa auto kiihtyi varsin mallikkaasti, eikä polttoaineen kulutus kuitenkaan kasvanut mitenkään holtittomasti.

Suuret peilit sekä hyvä näkyväisyys ikkunoista, teki autosta varsin helposti siirreltävän ahtaissa porttikongeissa ja sivukujilla. Turvallisuus ajattelu Traficissa on hyvää keskiluokkaa. Autosta löytyy vakiona kookkaat levyjarrut kaikista pyöristä. ABS+EBV+hätäjarrutehostin-järjestelmä on vakiona ja ESP on lisävarusteena saatavilla. Vakiovarusteena Traficissa on ainoastaan kuljettajan turvatyyny, mutta matkustajan turvatyyny on lisävarusteena saatavana. Keskuslukitus, elektroninen käynnistyksenesto sekä automaattinen ovien lukitus 8 km/h nopeudessa ovat auton vakiovarustuksia.

Yhteenvetona Traficin ulkoiset ominaisuudet eivät varmastikaan kalpene samassa luokassa kilpailevien muiden hyötyajoneuvojen rinnalla. Auto on omaperäisellä muotoilullaan kaapannut oman asemansa hyötyajoneuvomarkkinoilla.

Traficin suunnittelutyöryhmä on kehittänyt autoon matkustamon, joka on laadultaan useimpien nykypäivän korkealuokkaisten henkilöautojen tasolla. Kuljettajan lämmitettävä istuin on varustettu pituus- ja korkeussäädöillä. Istuimen säätömahdollisuuksia parantaakseen, Trafic voisi ottaa mallia muutamasta kilpailijastaan. Muotoillun väliseinän ansiosta, ohjaamossa on reilusti tilaa ja istuimilla riittävästi pituussäätövaraa eikä kyseinen tila juurikaan pienennä tavaratilaa.

Keskikulutus autolla koeajolenkin sekalaisessa ajossa oli 8,5 litraa/ 100 kilometriä. Erityinen huomio kiinnittyi viimeisteltyyn ja selkeään kojetauluun, joka oli tyylikkäästi pyöristetty mutta samalla myös hieman epäkäytännöllinen. Keskikonsoliin sijoitettu vaihteenvalitsin sekä muutenkin muotoiltu keskikonsoli edesauttoivat nykyaikaisen mielikuvan syntymistä.

Hinnaltaan uusi pienemmät päästöarvot omaava Trafic maksaa alkaen 29 515 euroa mikä on hyvin samoissa kuin pahimmat kilpailijatkin. Toyota Hiace maksaa 29 031, VW Transporter 31140, Ford Transit 38951, Fiat Scudo 24990 sekä Opel Vivaro 29579 euroa. Hinnat on tarkistamattomia, esitteistä otettuja verollisia alkaen hintoja.

Pentti Nurmela

Lue seuraavaksi