Renault Trucks D – vaihtoehtoja jakeluliikenteeseen

Renault Trucks D Cab 2M

Euroopassa uuden organisaation turvin markkinaosuustaistoa käyvä Renault Trucks haluaa tarjota asiakkailleen kustannustehokkaita ja elinkaarikustannuksiltaan edullisia työkaluja. Kesäisessä Ranskassa esiteltiin ja ajettiin jakeluajon vaatimusten mukaan viilattuja ajokkeja.

Jakelu- ja kaukoliikenne ovat perinteisesti olleet Renaultille vahvoja segmenttejä Suomessa, joskin merkin aiemmat organisaatiot ovat saavuttaneet menestystä myös maarakennuksen ja puunajon saralla. Volvo Trucksin huomaan siirtyneessä Renault Trucks -organisaatiossa panostetaan jatkossa vahvasti juuri jakelu- ja kaukoliikenteeseen, mikä viime vuonna uudistuneen malliston kohdalla tarkoittaa keskittymistä D- ja T-mallistoihin sekä nyt esiteltyyn, miedosti viilattuun Master-mallistoon.

Renault Trucks D-malliston kevein ajokki on täysin uusi D Cab 2M, joka tarjoaa vaihtoehdon 3,5-7,5 tonnin painoluokkaan. Yhteistyössä Nissan Motor Ltd:n kanssa kehitetty kevyt tuloksentekijä asettuu maailmalla hyvin suosittuun, joskin Suomessa marginaalista suosiota nauttivaan kokoluokkaan.

Täysin uudella, nokattomalla ohjaamolla varustetun Renault D Cab 2M:n kiistaton vahvuus on ketteryys ja kompakti rakenne. Tarjolla on viisi eri akseliväliä 2,8-4,3 metrin välillä, jolloin kuormakoripituudet voivat vaihdella vajaasta kolmesta metristä aina kuuteen ja puoleen metriin saakka. Valmistajan mukaan alustan omamassa on hyvin alhainen, kaikkein lyhyimmän vaihtoehdon massaksi kerrotaan 2875 kiloa.

Konehuoneessa murahtelee niin ikään uusi kolmilitrainen DTI 3-moottori, josta on valittavissa 150- ja 180-hevosvoimaiset vaihtoehdot. Euro 6 -päästötason täyttävässä moottorissa nojataan muun muassa common rail -suihkutukseen ja pakokaasujen takaisinkierrätykseen. Kaikkein tehokkain vaihtoehto on varustettu myös tuplaturbotekniikalla. Lähtökohtaisesti voimalinjaan kuuluu kuusiportainen manuaalivaihteisto, joskin kaikkein raskain, 7,5-tonninen ja 180-hevosvoimainen ajokki on valittavissa myös automatisoidulla vaihteistolla. 

Reilunkokoiset peilit ovat kaupunkiajoon räätälöidyn D Cab 2M:n vahvuuksia.

Kapuamista uuden jakoauton ohjaamoon helpottaa sekä matala ohjaamokorkeus että leveä astinlauta. Tunnelma komentosillalla on aavistuksen ahdas – onhan kyseessä ulkoleveydeltään kaksimetrinen auto, johon on sovitettu kolme istuinta.

Kuljettajan istuimessa ja ohjauspyörässä on säätömahdollisuuksia, joskaan ei isompien veljesten tavoin. Muun muassa ohjaamon mitoitus asettaa omat rajoituksensa säätömahdollisuuksille. Ratin takaa katsottuna hallintalaitteet tuntuvat asettuvan sopivasti käden ulottuville ja vaihdekeppikin osuu käteen, joten koneet tulille ja kohti Lyonin kujia.

Akseliväliltään 2,8-metrinen, teräksisellä kippilavalla varustettu ajokki tuntuu heti alkuun vallattomalta menijältä. Lyhyestä akselivälistä, pirteästä 150-hevosvoimaisesta moottorista ja lastaamatta jääneestä kuormasta johtuen meno on varsin pirteää, mutta samalla nyökkivää varsinkin kaduille asetettujen lukuisten hidasteiden kohdalla.

Pikaisen tutustumisen perusteella D Cab 2M tarjoaa kuitenkin hyvälaatuisen vaihtoehdon keveisiin kuljetuksiin. Ajettavuudeltaan, ohjaamon melutasoltaan ja varsinkin kaapelivälitteisen vaihteiston toiminnan osalta muistikirjaan merkitään positiivisia kommentteja. 

3,5-7,5 tonnin luokkaan asettuva Renault D Cab 2M on uusi ajokki Suomessa kysynnän puutteesta kärsivään segmenttiin. Helposti päällirakennettavissa oleva tikapuurunko yhdessä auton kokonaispituutta lyhentävän nokattoman ohjaamon kanssa ovat vahvuuksia marginaalisessa segmentissä kilpailtaessa.

D Cab 2M:n kuljettajan työpiste on mukavuudeltaan ja tilankäytöltään hyvää keskitasoa. Ulkoisilta mitoiltaan kompaktiin ohjaamoon on saatu mahtumaan kolme matkustajapaikkaa ja selkeä kojelauta.

Ari Perttilä