Uutiset

Autot

Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa

Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa noin joka kuudennella autoilijalla todettiin puutteita renkaiden urasyvyyksissä, ilmanpaineissa tai rengastyypissä. Ennakkotietojen mukaan urasyvyydet ja ilmanpaineet ovat kuitenkin kehittyneet selkeästi parempaan suuntaan. Sen sijaan talvirenkaiden käyttö kesäkaudella on pysytellyt viime vuotisella tasolla.

Rengasratsioita järjestettiin laajasti Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhteistyönä. Ennakkotiedot kerättiin Helsingistä, Jyväskylästä, Kuopiosta, Porista ja Rovaniemeltä, joissa tarkastettiin yhteensä 2 373 henkilö- tai pakettiauton renkaat. Kaikkiaan rengasratsioissa tarkastettiin 12.9.-16.9. lähes 10 000 rengassarjaa vain 50 paikkakunnalla. Koko aineistoa koskeva tutkimusraportti julkaistaan ensi syksynä.

Huonorenkaisia autoilijoita oli vertailupaikkakunnilla tällä kertaa vain 9,9 prosenttia (ks. liite 1). Kesärengastutkimuksessa huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman renkaan urasyvyys on 2 mm tai vähemmän. Tulos yllätti kampanjan yhteistyötahot positiivisesti, sillä kesärenkaiden syyskunto oli heikentynyt jo useana vuonna peräkkäin.

Ilmanpaineista huolehditaan aiempaa paremmin

Autoilijat ovat huolehtineet renkaiden ilmanpaineista aiempaa paremmin. Vähintään 0,5 barin paine-eroja samalla akselilla sijaitsevien renkaiden välillä mitattiin vain 2,7 prosentilla autoista, kun viime syksynä osuus oli 5,4 prosenttia (ks. liite 2). Rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi auton ajo-ominaisuuksiin, polttoaineen kulutukseen ja renkaiden käyttöikään.

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen kehottaa autoilijoita tarkistamaan rengaspaineet kuukausittain ja säätämään ne kulloisenkin kuormituksen mukaan. ”Viime vuosina yleistynyt rengaspaineiden valvontajärjestelmä (TPMS) on helpottanut rengaspaineiden seurantaa, mutta paineiden säätämiseksi on jatkossakin kyyristyttävä renkaiden äärelle.”

Lisähuomiota kelin mukaiseen rengastukseen

Talvirenkailla varustettujen autojen osuus oli tämän syksyn rengasratsioissa 4,6 prosenttia, kun viime syksynä osuus oli 4,4 prosenttia (ks. liite 3). Tekniikan Maailman sadekelitestin mukaan pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas ei pärjää sadekelillä edes loppuun kuluneelle kesärenkaalle (ks. vesiliirtovideo). Autoilijoita on syytä valistaa jatkossakin keliin sopivasta rengastuksesta.

Syksyn nopeasti vaihtuvat kelit tuovat haasteita rengasvalintoihin. Alkusyksyn sadekeleihin autoilijoita kehotetaan varustautumaan kunnollisilla kesärenkailla. ”Vähintään yhtä tärkeää on vaihtaa talvirenkaisiin ennen ensiliukkaita. Rengastuksen lisäksi myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa talvimoodiin yleensä jo lokakuussa”, Keskiruokanen muistuttaa.

Lue seuraavaksi