Ripeäkulkuinen automaatti - Renault Trafic

Esa Suominen

Keväällä esitelty neljännen sukupolven Renault Trafic on ottanut askeleen kohti henkilöautomaista pakettiautoilua hallintalaitteiden ja ohjaamon verhoilumateriaalien osalta. Kori on pysynyt lähes ennallaan, vain maskin lisääntyneet kromipinnat ja C-muotoiset led-päivävalot erottavat helpoiten uuden sukupolven Traficin aikaisemmista. Voimanlähteenä on nyt Euro 6 -päästönormit täyttäviä dieselmoottoreita. Saimme syksyiseen koeajoon automaattivaihteisen ja 125-kilowattisella (170 hv) moottorilla varustetun, pitkäkorisen Traficin.

Renault Trafic on saanut neljännen sukupolven myötä lisää kromia nokalle sekä tehokkaat led-ajovalot vakiovarusteeksi. Saimme koeajoon malliston tehokkaimmalla moottorilla (170 hv) varustetun ja kaksoiskytkinautomaattivaihteisen version. Tässä pitkällä akselivälillä olevan auton tavaratilan koko on kuusi kuutiometriä.

Koeajettu Renault Trafic on koriversioltaan niin sanottu pidemmän akselivälin malli, L2H1. Sen kokonaispituus on 5,4 metriä. Lyhyemmän akselivälin mallin pituus on viisi metriä. Ero syntyy 400 millimetriä lyhemmästä akselivälistä. Pitkän mallin tavaratilan koko on kuusi kuutiometriä. Korkeammassa H2-versiossa on tilaa tarjolla jopa 8,6 kuutiometriä.
Pitkä & matala Trafic on maantieajossa erittäin vakaa kulkija ilman kuormaakin. Paino takakontissa varmasti vielä lisää vakautta. Ohjaustuntuma on hyvä mutkaisellakin tiellä ja ohjausvaste sopiva kaikilla nopeuksilla. Kesäisillä moottoritienopeuksilla oli havaittavissa pientä huojuntaa, mutta sekin todennäköisesti korjaantuu pienellä painon korotuksella, eli rahtia takakonttiin.
Nykyiset parkki-infrat on suunniteltu pääosin viisimetrisille ajoneuvoille. Siellä pitkä Trafic on väkisinkin hieman kömpelö, varsinkin parkkihalleissa ei yksinkertaisesti pääse jokaiseen ruutuun. Kääntösäde tuntuu ulko-oloissa varsin normaalilta, mutta parkkihalleissa tulee silti ahdasta. Pitkä kori ei vaan käänny haluttuun ruutuun, vaikka kuinka veivaisi. Toki matalalla H1-mallilla pääsee sisään pysäköintihalleihin, korkeus on 1 967 millimetriä (L2H1). Lyhyempi akselivälinen L1H1 on muutaman millimetrin korkeampi.

Tavaratila on vaneroitu ja katossa on kirkkaat led-valonauhat. Takakopan oikeassa etualakulmassa näkyy läpilastauksen mahdollistava luukku. Saranoitu luukku lukittuu yläasentoon magneettien avulla. Läpilastauksen myötä mukaan mahtuu tässä pitkäakselivälisessä mallissa jopa 4,2-metrinen kanki.

Valoisa varasto

Koeajoauto oli varustettu tavaratilan led-valoilla. Kattoon asennetut valopaneelit tekevät tavaratilasta erittäin hyvin valaistun. Pitkän mallin täysvaneroidun tavaratilan pituus on 2,93 ja leveys 1,64 metriä. Korkeus on 1,37 metriä. Pyöräkoteloiden väliin jää tilaa 1,25 metriä. Läpilastausmahdollisuuden myötä mahtuu mukaan jopa pieni nippu 4,2-metristä lautaa. Läpilastausta varten on väliseinässä saranoitu ja magneeteilla auki lukittuva luukku. Lisäksi matkustajan istuimen alla on toinen avattava luukku. Molemmat luukut avattuna pitkä tavara yltää matkustajan jalkatilaan asti. Suuria määriä ei näin kuitenkaan kuljeteta, mutta jotakin saa sentään mukaan, jos tarve yllättää. Luukkujen avausmekanismit ja penkkien laskostukset ansaitsevat kiitokset. Ne kaikki ovat tukevaa ja kestävää rakennetta.
Matkustajien istuimien alla on katseilta suojassa olevaa säilytystilaa, joka on samalla tuota edellä mainittua läpilastaustilaa. Penkkien alle sujahtaa helposti työkaluja tai muita välineitä. Lisäksi ne pysyvät siellä turvallisesti paikoillaan, eivätkä pyöri näin ohjaamon lattialla. Muutoinkin ohjaamossa on paljon säilytystilaa pikkutilpehöörille; ovissa pari kaukaloa, kojelaudan päällä avoin kaukalo sekä kannellinen kaukalo ja perinteinen hansikaslokero, joka sekin on yllättävän tilava. Kahvikupillekin löytyy hytistä kolme mukitelinettä. Keskimmäisen istuimen selkänoja kääntyy helposti alas ja sen alta paljastuu lisää säilytystilaa, esimerkiksi tablettitietokoneelle. Mielenkiintoisin selkänojan takaa paljastuva ominaisuus on irtonainen kirjoitusalusta, joka voidaan kiinnittää tukevasti itse selkänojaan. Kiinnitysmekanismi on sekin tukevan ja kestävän tuntuinen. Kirjoitusalustaa voivat hyödyntää joko kuljettaja tai matkustaja, tosin kätisyys huomioiden. Alusta kiinnittyy muutoin piiloon selkänojan sisään, eli on aina mukana.

Traficin puikkoihin mahtuu 190-senttinen kuljettaja juuri ja juuri mukavasti. Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö helpottavat ajoasennon säätöä. Yleisesti kaikki hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla. Radion kauko-ohjain (viiksi) on ”piilossa” ratin oikeanpuoleisen puolan takana, kun ratti on suorassa.

 

Kapteenin penkillä

Kuljettajan jakkaralle hypätessä kiinnittyy huomio tyylikkäisiin ja paksukankaisiin istuinverhoiluihin. Ne ovat osa Traficin uutta henkilöautomaista muotokieltä. 190-senttinen kuljettaja mahtuu sopivasti äärimmilleen taakse säädetylle penkille. Kaasujalan polvi saa hyvin tukea vaihdevivun ”möykystä”.
Mittaristo on aikaisemmasta sukupolvesta tuttu. Toimintoja on niukalti, mutta kaikki tarvittavat, ”elintärkeät” toiminnot löytyvät. Nopeusnäyttö tapahtuu suurilla digitaalisilla numeroilla. Ne ja automaattivaihteiston toimitilanäyttö hallitsevat näkymiä, niin kuin pitääkin. Keskikonsolissa on värillinen kosketuskäyttöinen multimedianäyttö toimintoinaan radio, media, puhelin, driving eco, navigointi ja auton asetukset. Kosketusnäyttö toimii myös peruutuskameran näyttönä, tosin kuvan laatu on vaatimaton. Peruutusta on helpottamassa lisäksi takatutka. Myös etututkat helpottavat sompailua ahtaissa paikoissa. Kuljettajan apuna on vielä nerokas laajakulmapeili, joka on sijoitettu matkustajan häikäisysuojan alle. Sen avulla näkee helposti auton oikean puolen kuolleeseen kulmaan.
Älypuhelimen paritus auton kanssa tapahtuu helposti BlueToothin avulla. Näin puhelimen käyttö onnistuu handsfreenä auton kosketusnäytöltä ilman kännykän räpläämistä. Uusimmat älypuhelimet voi yhdistää Traficiin Android Auto™- (Android-puhelimet) tai Apple Carplay™ -toiminnolla (iPhone-laitteet). Näin puhelimen tietyt toiminnot saa peilattua auton näytölle.
Kosketusnäytön reunassa on iso usb-liitin elektroniikan latausta varten sekä 3,5 millimetrin audioplugi.
Traficin ohjauspyörä on sopivan paksu, tukeva sekä henkilöautomaisen tyylikäs. Ratissa on vain vakionopeudensäätimen painonappeja. Muita rattikaukosäätimiä ei ole. Tosin radion äänenvoimakkuus- ja kanavanvalintakytkimet luuraavat piilossa ratin oikean puolan takana. Ne löytyvät hyvin pilkkopimeässäkin, kun ne on ensin paikallistanut.
Vakionopeussäätimen käyttö on erittäin helppoa, tosin pimeässä nappien löytäminen vaatii totuttelua, koska niissä ei ole merkkivaloa. Muutoinkin ohjaamo on tumma, ja näin syyspimeällä se vielä korostuu. Ohjauspyörässä on molemmat säädöt; korkeus ja etäisyys. Ne helpottavat hyvän ajoasennon löytämistä.

Keskimmäisen istuimen selkänojan alta paljastuu kirjoitusalusta ja säilytystilaa. Lukitusmekanismit ja muut rakenteet ovat tukevan tuntuisia.

Pykälää silmään

Traficin kahden tehokkaimman moottorin (107 ja 125 kW) yhteydessä saa autoon nyt myös vaihtoehtoisena Getragin valmistaman, kuusipykäläisen kaksoiskytkimellä varustetun automaattivaihteiston. Miedoimmassa tehoversiossa (88 kW) on vaihteistona aina 6-pykäläinen manuaalilaatikko. Koeajoauto oli siis tuo automaattivaihteinen. Vaihdevipu on perinteinen mekaaninen vaihteenvalitsin. Ajossa vaihteisto toimii nöyrästi eli vaihdot suuremmalle tapahtuvat varsin pienillä kierroksilla. Tarjolla on myös eco-ajotila, jolloin vaihdot tapahtuvat vieläkin pienemmillä kierroksilla polttoainetalouden nimissä. Paljon kaupunkiajoa ajavalle tämä automaattiversio on ehdoton valinta. Liikennevaloissa ja muissa pysähdyksissä start/stop-toiminto sammuttaa moottorin automaattisesti, ja käynnistää taas, kun painetaan kaasua. Toiminnon voi kytkeä pois päältä erillisestä kytkimestä. Ohjaamossa huomio kiinnittyi hiljaisuuteen. Moottorin melu on saatu hyvin eristettyä pois hytistä. Henkilöautomaisuus ilmenee siis myös tässä muodossa.

Matkustajien penkkien istuinosien alta avautuu säilytystilaa, jota myös hyödynnetään läpilastauksessa. Luukkujen ja istuimien mekanismit toimivat täsmällisesti, joten niitä tulee käytettyäkin.

Uusissa Traficeissa on aina Euro 6 -päästönormit täyttävä dieselmoottori. Siksi tarvitaan Adblue-säiliö. Traficin ureasäiliön täyttökorkki on polttoainesäiliön korkin yhteydessä. Alas kääntyvä luukku lukittuu oven alle.

Hyvät ajovalot

Renault Traficin ajovalot ovat nyt aina led-toimiset. Niiden tuottama valoteho on erinomainen ja kaukovaloillakin kuvio on hyvin laaja. Se tuli todettua parhaillaan vallitsevassa etelän säkkipimeydessä. Ajovaloautomatiikka kytkee päiväajovalot varsinaisiksi ajovaloiksi hämäräkytkimen avustuksella, joten valokytkimen käytön voi unohtaa. Myös päiväajovalot ovat led-toimiset. Niiden C-kuvio on tuttu merkin henkilöautoista. Lähi- ja kaukovalojen vaihtoautomatiikkaa ei Traficissa ole. Ojavalot tuovat pienen lisän hitaaseen kaarreajoon. Valoa tuskin on koskaan liikaa näillä kaamoskeleillä. Takapään valot ovat perinteiset hehkulankatoimiset.

Mukavasti tehoa

Koeajoauton 170-heppainen moottori kiidätti tätä Renaultin uutta pakua varsin reippaasti moottoritien kesänopeuksillakin. Sellainen nimittäin koettiin marraskuisella ykköstiellä. Voimavaroja olisi ollut toki vielä vauhdikkaampaankin menoon. Maantieajossa Trafic on erittäin vakaa tyhjänäkin autona. Erityinen huomio kiinnittyi perävaunun vetoon. Varsin painavasti lastattu kaksiakselinen perävaunu tuli perässä täysin huomaamattomasti. Kiitos siitä kuuluu nöyrästi vääntävälle moottorille (380 Nm). Osansa perävaunun ”huomaamattomuuteen” on täsmällisesti ja pehmeästi toimivalla automaattivaihteistolla. Erityisesti se korostuu pieneen ylämäkeen vaunua peruutettaessa. Hidaskin eteneminen onnistuu helposti tasaisesti ja nykimättä, niin eteen- kuin taaksepäin. Painoa tämän Traficin perään sai kytkeä 1 650 kilogrammaa. Polttoainetta kului koeajon aikana 8,5 litraa sadalla kilometrillä. Se on vain hieman enemmän, mitä valmistaja ilmoittaa. Ajo oli kuitenkin kaikkea muuta kuin pisaralla pisimmälle -toimintaa.

Renault Trafic -malliston alkaen hinta on 33 190 euroa (sis. alv). Koeajetussa autossa oli malliston tehokkain moottori (170 hv) ja automaattivaihteisto sekä liuta lisävarusteita, kuten polttoainekäyttöinen lisälämmitin, vetokoukku sekä tavaratilan vanerointi ja led-valaistus. Hintalapussa lukee tällöin 41 266 euroa (sis. alv). Traficiin saa neljän vuoden tai 100 000 kilometrin takuun.


Lue myös: Renault esitteli uudistuneet hyötyautonsa - Masterin ja Traficin