Uutiset

Autot

Rošero First tuo uutta ajattelua midiluokkaan

Rošero First on vaativiin oloihin suunniteltu midikokoisten linja-autojen mallisarja, joka lanseerataan Tampereella 29.-30. maaliskuuta Henkilökuljetus 2017 -näyttelyssä.  Maahantuonnista, myynnistä ja jälkimarkkinoista vastaava VDL Bus & Coach Finland uskoo Rošerolla olevan Suomessa runsaasti tarvetta
Uutuus on suunnattu niihin lukemattomiin käyttötarpeisiin, jossa pikkubussi on liian pieni ja iso bussi vastaavasti turhan suuri.
 – Markkinoilta on puuttunut meidän oloihimme soveltuva tämän kokoluokan linja-auto, jonka hinta-laatu -suhde sekä jälkimarkkinoinnin palvelut olisivat houkuttelevalla tasolla, sanoo VDL Bus & Coach Finlandin myyntipäällikkö Timo Vainio.
Oikeanlainen tuote löytyi yllättäen Tatra-vuorten juurelta, jossa sijaitsee slovakialainen midibusseja valmistavan Rošero-P Ltd:n tehdas. Yritys valmistaa vuodessa noin 150 bussia, joista suuri osa menee vientiin. Rošeroja on käytössä esimerkiksi Ruotsissa, jonne VDL Bus & Coach Finlandin ruotsalainen sisaryhtiö on myynyt niitä jo lähes 100.
Rošeron tausta valmistajana poikkeaa monesta muusta yrityksestä. Alun perin Roseron toimialana oli linja-autojen peruskorjaus ja modernisointi, joita tehtiin toista tuhatta kymmenen vuoden kuluessa. Kokemus peruskorjauksista opetti tietämään, mitkä ratkaisut toimivat ja mitkä eivät.

– Tämä kokemus ja tietämys näkyy selvästi Rošeron valmistamissa midibusseissa, Vainio mainitsee.
Midibussinsa Rošero on suunnitellut alun perin omalla alueellaan toimiviksi.
– Jos bussit ovat kotonaan Tatran ankarissa vuoristo-oloissa, ne pärjäävät loistavasti myös meillä.

Monipuolinen mallisarja

Rošeron First -mallisarjasta löytyy sopiva bussi kaikkiin tämän kokoluokan käyttötarkoituksiin. Perusmalleja on neljä, joista voidaan joustavasti räätälöidä kuhunkin tarpeeseen parhaiten sopiva bussi. Tarjolla on sekä matala- että korkealattiaisia vaihtoehtoja. Pituudet vaihtelevat vajaasta kahdeksasta metristä 8,5 metriin.
– Mallisarjasta löytyy sopiva tyyppi niin palvelulinjojen kuin koulukuljetustenkin hoitamiseen. Auto sopii hienosti myös vaikkapa pikkukaupunkien paikallisliikenteeseen, Vainio sanoo.
Midikokoisilla, tasokkaasti varustelluilla busseilla on runsaasti tarvetta tilausajoissa. Tähänkin käyttöön Rošero on Vainion mukaan oikein omiaan:
– Taka-akselin ilmajousituksen ja erinomaisten ajo-ominaisuuksiensa ansiosta Rošero on matkustusmukavuudeltaan täysin isojen bussien luokkaa. Mittavien varustevaihtoehtojen ansiosta siitä voidaan rakentaa täysiverinen tilausbussi, jossa jopa 27 matkustajaa reissaa pitkiäkin matkoja.

Luotettavaa tekniikka

Suomen ensimmäinen Rošero First toimitettiin helmikuun lopussa torniolaiselle Net-Matkoille, joka käyttää autoa Tornion kaupunkiliikenteessä. Autoa olivat vastaanottamassa toimitusjohtaja Matti Lehto (keskellä) sekä Erkki Lehto (oik.). Auton luovutti VDL Bus & Coach Finlandin toimitusjohtaja Henrik Mikkola.

Rošero perustuu teknisiltä ominaisuuksiltaan hyvin harkittuihin ja luotettavaksi tunnettuihin ratkaisuihin sekä komponentteihin. Kaikki mallit pohjautuvat tuttuun Iveco Dailyn erillisrunkoiseen alustaan.

Rošeron itsekantava kori valmistetaan kromiteräksestä, joka kestää erittäin hyvin korroosiota.
Voimanlähteenä on Ivecon 4-sylinterinen taloudellinen Euro 6-dieselmoottori, jonka iskutilavuus on 2,99 litraa ja suurin teho 132 kilowattia (180 hv).
Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Valittavissa on myös uusi 8-vaihteinen ZF Hi-Matic -automaatti.
Auton saa myös täyssähköisellä voimalinjalla varustettuna. Sähköversion toimintasäde on jopa 190 kilometriä.

Lue seuraavaksi