Sähköinen eCitaro maailman ensiesittelyssä

Hannoverissa juhlitaan täyssähköisen, puhtaan ja käytännössä äänettömän Mercedes-Benz eCitaron maailman ensiesittelyä, ja hyvästä syystä: eCitaro nostaa sähköisten linja-autojen energiatehokkuuden kokonaan uudelle tasolle. Nykyisillä akuilla auton toimintamatka on ajo-olosuhteista riippuen 150–250 kilometriä, ja eCitaroon sopivat sellaisenaan myös muutaman lähivuoden aikana kehitettävät entistäkin tehokkaammat ja taloudellisemmat akkuratkaisut. Ensimmäiset uudet eCitarot luovutetaan asiakkaille jo loppuvuoden 2018 aikana.

Mercedes-Benz eCitaro perustuu koeteltuun ja suosittuun Citaroon, jota on myyty maailmanlaajuisesti yli 50 000 kappaletta. Myös sähkölinja-auton ulkonäössä on paljon yhteistä esikuvan kanssa, mutta mukana on myös vaikutteita Mercedes-Benz Future Bus -konseptimallista. Kaareva tuulilasi on peräisin Citaro Ü -mallista, ja matkustamon valaistus on toteutettu vakiovarusteena kokonaan energiaa säästävillä led-valoilla. Akkuineen eCitaro painaa 13 440 kiloa, ja suurin sallittu kokonaispaino on 19 500 kiloa. Kyytiin voi näin ottaa enimmillään 88 matkustajaa.

Uuden eCitaron voimalinja perustuu sähköiseen ZF AVE 130 -portaaliakseliin, jossa sähkömoottorit on sijoitettu pyörän napoihin. Moottorien huipputeho on 2 x 125 kW ja vääntö 2 x 485 Nm. Akkujen yhteenlaskettu kapasiteetti on 243 kWh. Akut on jaettu jopa kymmeneen 25 kWh:n moduuliin. Vakioversiossa kaksi moduuleista on sijoitettu katolle ja neljä auton peräosaan. Asiakkaan tarpeiden mukaan loput kaksi tai neljä moduulia sijoitetaan auton katolle. Akkujen lataus perustuu sarjatuotannon aloitusvaiheessa plug-in-lataamiseen sopivasta virtalähteestä. Valinnaisvarusteena katolle voidaan asentaa pantografit lataamista varten.

Sähkölinja-auton lämmönhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota niin jäähdytyksen kuin lämmityksenkin osalta. Kun ulkoilman lämpötila laskee –10 asteeseen ja matkustamoa on lämmitettävä, kaupunkilinja-auton energiankulutus kaksinkertaistuu. Tämä on huomioitu auton suunnittelussa niin, että perinteiseen Citaroon verrattuna eCitaro käyttää lämmitykseen ja viilennykseen noin 40 prosenttia vähemmän energiaa. Matkustamon lämmityksestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu. Kylmänä vuodenaikana myös matkustamon katon ilmastointijärjestelmää voidaan käyttää lämpöpumpun tapaan.

Haastavimmissakin ajo-olosuhteissa eCitaro yltää noin 150 kilometrin toimintamatkaan ennen uutta latausta. Ihanteellisissa oloissa autolla voi ajaa lataamatta jopa 250 kilometriä. Akkujen odotetaan kuitenkin kehittyvän jo muutamassa vuodessa niin, että niiden kapasiteetti yltää 330 kWh:iin ja siitä edelleen 400 kWh:iin. Nämä ratkaisut takaavat, että eCitarolla voidaan yhdellä latauksella hoitaa jopa 70 prosenttia kaupunkilinja-auton päivittäisistä ajosuoritteista. Jatkossa eCitaro voidaan varustaa myös toimintamatkaa edelleen pidentävällä, sähköä tuottavalla polttokennolla (ns. range extender), jolloin autolla voidaan hoitaa lataamatta koko päivän ajosuoritteet.

Sprinter City 75: Täydellisesti varusteltu pienoislinja-auto jopa 38 matkustajalle

Uusi Mercedes-Benz Sprinter muodostaa täydellisen perustan kokonaan uudelle pienoislinja-autojen sukupolvelle. Niistä esitellään peräkkäin Sprinter City, Sprinter Transfer, Sprinter Mobility sekä Sprinter Travel. Kaikissa hyödynnetään uudistuneen Sprinterin parhaita vahvuuksia: uudistunutta ohjaamoa, auton erinomaista muunneltavuutta, 7- tai 10,25-tuumaista näyttöratkaisua sekä Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymää. Sivutuuliavustin on vakiovaruste, lisävarusteena autoon saa esimerkiksi Distronic-etäisyysavustimen, aktiivisen jarruavustimen sekä aktiivisen kaista-avustimen.

Mercedes-Benz Sprinter City 75 -linja-auton akseliväli on 5095 milliä eli vielä 770 milliä pidempi kuin pisimmänkään Sprinter-pakettiauton. Suurin sallittu paino on 6,8 tonnia, ja mukaan mahtuu enimmillään 38 matkustajaa. Matalalattia-ratkaisun ansiosta auton kyytiin nouseminen ja sieltä poistuminen sujuvat helposti. Seisomapaikkoja on enimmillään 26, mikäli viisi taittoistuin ja kaksi taittoistuin/-invapaikkaa eivät ole käytössä. Koska auton leveys on ainoastaan 2020 milliä, se sopii erinomaisesti matkustajakäyttöön ahtaimmillakin keskusta-alueilla.

Turvallisuus: Kolme uutta turvajärjestelmää Mercedes-Benzin ja Setran linja-autoihin 

Joukkoliikenteen aktiivinen turvallisuus paranee merkittävästi, kun Mercedes-Benzin ja Setran linja-autot saavat koko joukon uusia turvavarusteita. ABA 4 -jarruavustin (Active Brake Assist) on vuodesta 2019 vakiovaruste valmistajien pitkän matkan turistilinja-autoissa. Järjestelmä reagoi paitsi ajoneuvoihin, myös jalankulkijoihin, ja käynnistää hätäjarrutuksen havaitessaan auton edessä esteen tai muita liikkujia. ABA 4 perustuu tutkajärjestelmään, jossa hyödynnetään sekä pitkän että lyhyen kantaman tutkien keräämää informaatiota. Avustin tulee vakiovarusteeksi seuraaviin linja-automalleihin: Mercedes-Benz Tourismo RHD, Setra ComfortClass 500 sekä Setra TopClass 500.

Toinen uusi turvajärjestelmä on ennaltaehkäisevä jarruavustin, joka periaatteessa toimii hyvin samaan tapaan kuin ABA 4 -avustin. Havaitessaan törmäysriskin se aloittaa osittaisen jarrutuksen, mutta ei tee automaattista hätäpysäytystä. Tämä pienentää loukkaantumisriskiä linja-auton sisällä, erityisesti seisovien matkustajien osalta. Ennaltaehkäisevä jarruavustin onkin suunniteltu nimenomaan kaupunkiliikenteeseen. Järjestelmä tulee valinnaisvarusteeksi Mercedes-Benzin Citaro- ja Conecto-mallistoihin.

Mercedes-Benz ja Setra ovat ensimmäisiä linja-automerkkejä, joihin saa myös Sideguard Assist -sivuvalvonta-avustimen. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle heti, kun jalankulkija, pyöräilijä tai ajoneuvo joutuu vaara-alueelle auton sivulle tai katveeseen. Seuraavassa vaiheessa kuljettajaa varoitetaan merkkivalolla ao. puolen sivupeilissä tai (Citarossa) A-pilarissa sekä värisyttämällä kuljettajan istuinta. Järjestelmä on saatavissa Mercedes-Benzin Citaro- ja Tourismo-malleihin sekä Setran ComfortClass 500- ja TopClass 500 -autoihin.