Sähköinen esteetön Nissan e-NV200 Evalia

Tapani Palo

Turkulainen Taksipalvelu Pekka Mauro Oy teki vuonna 2016 taksialan pioneerityötä, kun Autokori ja Verhoilu J. Lehtinen rakensi yritykselle Nissan e-NV200 sähköautosta esteettömän version. Sama edistyksellisyys saa nyt jatkoa, kun yritykselle luovutettiin Lehtisen rakentama toisen polven esteetön sähköinen Nissan-taksi.

Sähköautoilun kehityksessä kolme vuotta on jo pitkä ajanjakso, sillä siinä ajassa teknologia on ottanut pitkiä harppauksia eteenpäin. Latausajat ovat lyhentyneet huomattavasti ja samalla autojen toimintasäde on kasvanut reippaasti. Jo Mauron edellisellä sähkö-Nissanilla oli mahdollista suorittaa täysitoimista taksipalvelua erityisesti lyhyehköjen siirtoajojen parissa ja uutuusmalli vie toiminnan uudelle tasolle. Tehokkaampien 40 kWh akkujen ja nopeiden, vaikka kahvitaukojen aikana suoritettavien pikalatausten ansiosta e-NV200 vie sähköisen esteettömyyden pelkästä kaupunkiajosta monipuolisimpiin ajotehtäviin myös taajamien ulkopuolelle.

Maurot alan edelläkävijöitä

Pekka Mauro (vas.) ja Riku Mauro (oik.) katsovat rohkeasti henkilökuljetusten tulevaisuuteen. Jukka Lehtinen (kesk.) pystyy yrityksensä ammattitaidon ja kokemuksen kautta vastaamaan Maurojen yksilöllisiinkin toiveisiin.

Pekka Maurolla on takanaan 45 vuoden kokemus taksialasta ja ennakkoluuloton asenne alan muutoksissa on siirtynyt myös toisen polven taksiautoilija Rikuun. ”Tapanani on perehtyä minua kiinnostaviin asioihin hyvin seikkaperäisesti ja kyseenalaistan mielelläni vakiintuneita käytäntöjä. Esimerkiksi sähkökäyttöinen taksiautoilu on tullut minulle vuosien mittaan hyvin tutuksi ja alan puolesta puhuminen on minulle hyvin tärkeää. Jo ensimmäinen e-NV200 vastasi ominaisuuksiltaan odotuksiini hyvin ja odotukset uuden sukupolven ajoneuvolle ovat korkealla”, kertoo Pekka Mauro.

Sama innostus ja rohkea suhtautuminen uusiin teknisiin kehitysaskeliin on siirtynyt myös Rikuun ja jo hänen yritystensä nimet Ekotaksi Riku Mauro sekä Futureko Oy kertovat paljon miehen asenteesta. ”Sähköautoilun tekninen kehitys on nopeutumassa ja ajan muutoksessa on syytä pysyä mukana avoimin mielin. Toivonkin alan muidenkin toimijoiden ymmärtävän tilanteen ja kuten edellistä sähkötaksia, niin myös uutuutta on kollegojen mahdollista päästä kokeilemaan kauttamme”, lupaa Riku Mauro.

Kustannustehokas ratkaisu

Riku Mauro on kaavaillut uudelle e-NV200:lle ainakin noin viiden vuoden käyttöaikaa. ”Laskelmieni mukaan sähköauton mahdollisesti kalliimpi hankintahinta on kuoletettavissa jo ensimmäisen vuoden aikana aktiivisessa ammattikäytössä. Energian edullisuuden lisäksi huomioon täytyy ottaa myös sähköauton hyvin maltilliset käyttökustannukset. Esteettömyys, muunneltavuus sekä laaja toiminta-alue pitävät Nissanin ahkerasti ajossa, sillä autolle on tiedossa niin esteettömiä sote-ajoja, koululaiskyytejä kuin tolppa-ajoa”, Riku lisää.

Lehtinen varustaa kokemuksella

Nissan e-NV200 Evaliassa pyörätuolimatkustajan turvallisuus ja matkustusmukavuus on varmistettu nykyaikaisimmilla tekniikoilla. Loiva ramppi ja kireällä pysyvät hihnat takaavat vaivattomat nousut ja poistumiset ajoneuvosta.

Autokori ja Verhoilu J. Lehtinen on erittäin kokenut esteettömien ajoneuvojen varustelija ja sähköauton muuntaminen esteettömäksi sujui ilman suurempia ongelmia. ”Rikun toiveiden mukaisesti ajoneuvo muuntuu 1 + 6 henkilön pikkubussista esteettömäksi ajoneuvoksi, johon mahtuu pyörätuolimatkustajan lisäksi vielä neljä matkustajaa. Itse rakennusprosessi oli aikaa vievää pioneerityötä, mutta olen hyvin tyytyväinen lopputulokseen ja esimerkiksi patentoitu täyssinkitetty pohjaratkaisu onnistui upeasti. Jatkossa vastaavanlaisten autojen läpimenoaika tuotannossamme on enää 7-10 työpäivää”, Jukka Lehtinen kertoo.

Tulevaisuuden teknologiaa

Nopeat lataukset ja 40 kWh:n kapasiteetti takaavat pitkän toimintamatkan ja monipuolisten kuljetusten onnistumisen jokapäiväisessä hektisessä ammattiliikenteessä. Pikalataukset sujuvat vaikka normaaleilla kahvitauoilla ja auto pysyy ajossa tarpeen mukaan.

Pekka ja Riku Mauron visio henkilöliikenteen kehityksestä on hyvin mielenkiintoinen ja alan edelläkävijänä haasteiden määrä tulee varmasti pysymään suurena. ”Uudentyyppisen ajatusmaailman luominen vie aikansa, mutta kehitys on vääjäämätöntä liikenteen lisäksi myös muissa toiminnoissa. Paljon puhuttu V2G-teknologia eli ajoneuvon tuottaman energian siirto sähköverkkoon on hyvin mielenkiintoinen konsepti ja sen mahdollisuudet kannattaa ottaa huomioon. Kaikkiaan alan tekniset edistysaskeleet ovat yhä pidempiä ja mukaan kehityksen kelkkaan kannattaa hypätä ajoissa”, päättävät Pekka ja Riku Mauro.