Saksalais-Italialainen taidonäyte Rimor Super Brig 747 Quad

Italialainen matkailuautojen valmistaja Rimor täytti viime vuonna 30 vuotta. Tällöin esiteltiin tehtaan matkailuautojen tuotevalikoiman suurimmasta tuotteesta Super Brig:stä uudet mallit. Suomessa Rimor ei ole kovin yleinen merkki leirintäalueiden matkailuauto rivistössä, mutta yhä useampi karavaanari on tutustunut laitteeseen ja koeajon myötä tykästynyt siihen ja päätynyt sen hankintaan. Nyt koeajossa ollut Rimor Super Brig 747 Quad on mallisarjan suurin ja kaunein alkovimallin matkakoti.

 

Rimorin mallisto koostuu kuudesta eri kokoluokan mallista, joista jokaisella mallilla on useita erilaisia pohjaratkaisuja. Katamarano on alkovi ja puoli-integroiluilla malleilla merkin edullisimmasta päästä. Katamaranoa on tarjolla 11 erilaisena versiona, joista isokokoisinta 69 P:tä lukuun ottamatta, alustana on Ford Transit ja 69 P:n alustana on Fiat Ducato. Seuraavana kokoluokassa ovat Europeonin 7 mallia, joita kaikkia kuljettaa Fiat Ducaton alustat. Näitäkin malleja on saatavilla joko alkovi tai puoli-integroituna.

Ylempää keskiluokkaa edustaa Rimorin Sailer-mallisto. Sailereita on kuusi eri pohjaratkaisulla varustettua puoli-integroitua matkamiehen ja –naisen reissu kaveria. Näissä ostaja törmää ensimmäisen kerran myös suurempaan ajokortti vaatimukseen. Aikaisemmin esitellyt mallit ovat kaikki B-kortilla ajettavia 3500 kilon autoja, mutta nyt ylittyy kokonaispaino. Sailereissa alustana voi olla Fiat, Ford tai ensimmäisen kerran myös Mercedes Benz.

Seuraavana vuorossa ovat Super Brig alkovi-malliset, merkin suurimmat matkailuautot. Super Brig:jä on kaiken kaikkiaan kahdeksan, eri pohjaratkaisulla tehtyä vaihtoehtoa. Täältä löytyy vielä B-kortilla ajettavia vaihtoehtoja, mutta myös lähes viiden tonnin matkailuauto jättiläisiä. Super Brigin alustana on alle 3500 kiloisena Ford Transit ja kaksi suurinta 4600 kiloista vaihtoehtoa tulee Mersun alustalla. Kun vielä mainitaan Nemhon kaksi täys-integroitua Fiatin alustalle tehtävää mallia, sekä malliston retkeilyauto Horus 30 joka tehdään Ford Transitin alustalle onkin läpileikkaus Rimorin mallistosta valmis.

Kuorma-auton alusta ja tehokas voimalinja

Korkea-alustainen, leveällä raidevälillä ja tehokkaalla moottorilla ja nykyaikaisella automaattivaihteistolla oleva takavetoinen Sprinter on hyvä matkailuauton alusta. Suurimmat SuperBrigit rakennetaan Mercedes 418 Sprinterin alustalle. Voimanlähteenä on sitkeä V6-moottori, jonka iskutilavuus on 2 987 cm3. Tämä 184 hv/135 kW, 1 600-2 600 Nm tuottava voimapesä riittää vallan mainiosti kiihdyttämään auton nopeasti huippunopeuteen (kuorma-auto 80 km/h) ja pitämään saavutetun nopeuden, riippumatta tien korkeuseroista. Alla on Mercedeksen vakiorunko, varustettuna taka-akselin paripyörillä, jolloin kantavuutta on saatu lisää.

Takavetoisena autossa on korkea alusta, joten kiipeäminen autoon tapahtuu kolmen askelman myötä. Kokonaiskorkeutta matkailuautolle kertyy hulppeat 325 cm. Kun pituutta on myös paljon, peräti 784 senttiä on kyseessä kookas auto jonka korin mittasuhteet ovat kuitenkin varsin sopusuhtaiset. Autoa ei äkkisilmäyksellä kovin suureksi havaitse. Koon huomaa hyvin pysäköidessään henkilöautojen sekaan. Auto vie väkisin kaksi pysäköintiruutua. Painoa kertyy kunnioitettavat 4 600 kiloa, eli ajamiseen tarvitaan C1-luokan kuorma-autokortti. Noin kuudensadan kilometrin koeajolenkillä Rimor kulutti polttoainetta noin 14,5 litraa sadalla kilometrillä, kuivassa kesäsäässä vaihtelevilla maantienopeuksilla ajettaessa.

Ajo-ominaisuuksiltaan Rimor Super Brig oli hyvin henkilöautomainen. Hiljainen, mukava eikä sivutuuliherkkyys vaivannut suurta koria juuri lainkaan. Pienenä miinuksena kirjaisin valtavasta peräylityksestä johtuvan taka-akselin heijaamisen. Todennäköisesti Sprinterin alustan takajousitus ei aivan narinoitta kanna matkustustilan painoa, joten tukevuutta kaipaavalle voi edessä olla yhden lisälehden asennus taka-akselin jousipakkoihin. Vaihtoehtona voisi hyvin tulla lisäjousituksena ilmapussit, jolloin takatilan kuorman mukaan kuljettaja pystyisi jäykistämään taka-akselin joustoa.

 

Kuljettajan työ- vai pitäisikö sanoa lomaympäristö, on melko askeettinen mutta mersumaisen miellyttävä. Mersun hallintalaitteet ovat kohdallaan ja näkyväisyys sekä eteenpäin että suurista peileistä sivulle ja taakse on tosi hyvä. Valitettavasti hyvä kokonaisuus on pilattu huonoilla kuljettajan ja pelkääjän istuimilla. Matkailuautolla on tarkoitus matkustella eri paikoissa, jolloin etuistuimiin ei voi liikaa panostaa. Useissa muissa merkeissä olevista monipuolisista ja joka suuntaan tukevista istuimista ei tässä merkissä ole oikein tietoakaan. Istuimet ovat alimmassakin asennossa aivan liian korkeat jotta jalat yltäisivät kunnolla polkimille ja ohjaamon lattialle. Tällöin lyhyt istuinosa painaa jalkojen suuria verisuonia ja seurauksena on nopeasti jalkojen epämiellyttävä puutuminen. Koska testikuljettaja oli 180-senttinen, normaalivartaloinen mieshenkilö ja ongelmia ilmeni, niin sääliksi käy lyhytjalkaisia ja pituudeltaan lyhyempiä karavaanareita.

Pientä helpotusta antoi vaihteistona käytetty automaatti, jolloin kytkimen käyttö jäi kokonaan pois. Istuinten sivuttaistuki ja muut säädöt olivat myös korkeintaan keskitasoa. Testaajalle ei auennut miksi istuimien runkorakenne oli noin korkea, koska rungoltaan matalampikin istuin näyttäisi kääntyvän aivan mallikkaasti ruokapöydän istuimeksi. Mersu ei kyseistä mallia ole varustellut säädettävällä ratilla, jonka vuoksi ratin yläreuna peitti osan mittaristosta näkyvistä. Tämäkin ongelma poistuisi matalampien istuinten myötä.

Turvallisuuteen Sprinterissä on panostettu aina, eikä 418 TDS tee tästä poikkeusta. Autosta löytyvät vakiona ABS-jarrut, ASR-luistonesto sekä ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä. Kuljettajan sekä etumatkustajan turvatyynyt, sähköikkunat sekä ohjaamon kauko-ohjattu keskuslukitus ovat myös vakiona. Lisävarusteina koeajoautossa oli ilmastointi (2100 euroa), automaatti vaihteisto(1700 euroa) , sähköpeilit (350 euroa) sekä lämmityksessä Truma 6E sähköpatruunalla (750 euroa). Ainoa varuste jota jäi kaipaamaan, oli vakionopeuden säädin joka myös lisävarustelistalta löytyy (550 euroa).

 

Sopusuhtainen ja linjakas kori

Korin valmistuksessa huokuu viimeistelty ammattitaito. Korin seinät ovat sileää peltiä, tyylikkäästi hillityin teippauksin sävytettynä. Katto on lujitemuovia ja helmat sävytettyä muovia. Ikkunat sekä auton sivuissa että kattoikkunat näyttävät sopusuhtaisilta ja ovat sijoitettu oikeisiin kohtiin. Osien liitokset ja luukkujen sovitukset ovat tarkkoja ja siistejä. Korkea alkovi istuu hyvin katolle pyöreän ja linjakkaan muotoilun ansiosta. Korin materiaalivahvuudet ovat lattiassa 43 mm. Seinissä ja katossa se on 30 mm. Vaikka auto on pitkä ja korkea on se saatu näyttämään erittäin linjakkaalta ja Mersun keula istuu kokonaisuuteen todella hyvin.

 

Tilava asunto-osa ja toimivat ratkaisut

Pohjaratkaisu Rimorissa on väljä. Molemmissa 747- malleissa kiinteät sängyt sijaitsevat auton takaosassa sekä ohjaamon päällä. Suurimpana erona TC:n ja Quadin välillä on TC:ssä istuinten sijoittelu niin että niistä saadaan kaksi lisävuodetta. Mielestäni Guadin neljä vuodepaikkaa, puoltaa paremmin matkustusmukavuuden kannalta paikkaansa. Oleskelutilat ovat väljät ja perässä oleva parivuode takatallin päällä samoin kuin ohjaamon päällä oleva parivuode ovat varmasti riittävän kokoisia.

Keskellä autoa ovat vasemmalla puolella vessa ja suihkutila. Tilat ovat avarat ja toimivat. Valoa tulee ikkunasta ja kattoluukusta. Pimennysverho vedetään päälle alhaalta päin. Tällöin verho voi olla raollaan, jolloin sisään tulee valoa ja ulos on hyvä näkyväisyys. Verhon vuoksi ei ulkopuolinen pysty näkemään sisätiloissa olijaa. Kaikki auton pimennysverhot toimivat samalla periaatteella.

Säilytystilaa on riittävästi ylähyllyillä ja alakaapissa. Peiliseinällä on lisäksi pikkulokeroita. Pesuallas on muovia. Kasetti-istuimena on Dometicin kääntyvä malli.

Kunnon suihkuseinä erottaa suihkutilan muusta saniteettitilasta, joten näiden tilojen yhteiskäyttö on ainakin teoriassa täysin mahdollista. Vasemmalla seinällä on lisäksi todella tilava vaatekaappi ja sen etupuolella kahden istuttava sohva ja yksittäistuoli. Suuri pöytä on liikuteltavissa, jotta sekä ohjaamon käännettävät istuimet, että oikean seinustan istuin saadaan symmetrisesti pöydän ympärille. Pöydän päissä olevat yksittäisistuimet saadaan helposti muuttumaan lisävuoteeksi. Ulko-oven takapuolella on keittiö sekä riittävän tilava pakastin/jääkaappi yhdistelmä.

Säilytystiloja on reilusti. Yläkaapit lukkiutuvat suljettaessa ja keittiön ovissa on mekanismi, joka vetää oven kiinni. Auton väliseinät ja kaapit ovat vaaleahkoa lämminsävyistä puuta. Muotoilussa on käytetty pyöristyksiä ja kaarevia pintoja ilman turhia kikkailuja. Väliseinien ja kaappien kulmat on viimeistelty pyöreillä listoilla. Oleskelutilan katon reunassa olevat kaapit ovat kaksiosaisia aivan turhaan. Kaappien käytettävyys paranisi, jos välitaso poistettaisiin ja tilalle jäisi yhtenäiset isot säilytystilat. Suoria levyjen reunoja ei ole näkyvissä. Keittiössä on metalliset suojareunukset, metallinen pikkuhylly ja talouspaperiteline sekä avohyllyissä metallikaiteet. Osat muodostavat tyylikkään kokonaisuuden, jota hieman rikkoo erityylinen voimakkaasti muotoiltu kellanruskea muovinen ulko-ovi. Suurten vuoteiden päällinen on vaalea ja patjat on käsitelty antiallergisoiviksi, ei-pölyäviksi.

Pöydän kohdalla on suuri liukuikkuna ja valaistus on luonnon- sekä keinovalon avulla hyvä. TV on jääkaapin päällä ja sen katselu parveltakin on mahdollista.

Alkoviin noustaan irrotettavia tikkaita, jotka käytettäessä lukkiutuvat turvallisesti paikoilleen. Parvi on tilava. Kokoa on 140 x 220 senttiä ja parvella on riittävä istumakorkeus, reilut 70 cm. Parven päädyssä on kaksi letkuvartista halogeenikohdevaloa ja lokerot tavaroiden säilytystä varten. Ikkunoita on kaksi, edessä ja sivulla, eli tuuletusta riittää kesälläkin.

Perän sänky on sähkömoottorilla säädettävissä sopivalle korkeudelle. Vuoteen koko on kahdelle aikuiselle todella riittävä. Pituutta on 210 senttiä ja leveyttä 157 cm. Päädyssä on kaksi lukuvaloa. Makuuhuoneessa on toisella seinällä kolme yläkaappia ja toisella seinällä ovat suuri peili ja vaatenaulakko.

Tuuletuksesta huolehtivat sivu- tai takaikkuna sekä kattoluukku. Jääkaapin päällä olevan TV:n katselu ei makuuhuoneesta onnistu.

Takatalli on todella tilava. Tänne mahtuisi vaikkapa kaikki mukavaan lomailuun tarvittavat välineet mönkijästä alkaen. Tallilla on syvyyttä 220 senttiä, korkeutta suurimmillaan 115 cm ja leveyttä 165 cm. Tilavuutta on yli neljä kuutiota! Ovia on yksi. Oven koko on 138 x 85 senttiä ja sisätila on upeasti säädettävissä tarpeen mukaan. Takatilassa olevalla sähkömoottorilla säädetään takatilan korkeutta (samalla säätyy takasängyn korkeus) tarpeen mukaan. Takatallissa on valaistus ja sinne on pääsy myös auton sisältä.

Autossa on tilaa ja valoa. Pöytäpinnat, seinät ja lattia ovat vaaleita, ikkunat ovat suuria ja niitä on paljon. Olohuoneessa on erityisen leveä liukuikkuna, jota voi pitää auki myös ajon aikana. Avattavia Remisin kattoluukkuja on neljä: keittiössä, molemmissa makuutiloissa ja vessassa. Keskellä autoa on suuri Seitzin kattoikkuna. Kaikissa luukuissa ja ikkunoissa on pimennysverhot ja hyttysverkot.

 

 

 

Sähkölaitteet ja lämmitys

Lämmityslaitteena SuperBrigissä on Truman suurempi CombiC6-malli. Lämmityslaite on 6000 wattisena todennäköisesti riittävä Suomen talveenkin. Kuten aikaisemmin mainitsin, eristevahvuus lattiassa on 43 mm ja seinissä ja katossa se on 30 mm. Lämpösuuttimia sisätiloissa on yhteensä viisi kappaletta. Myös takatallissa on lämpösuutin. Autossa on painevesijärjestelmä. Raikasvesisäiliöt ovat auton kyljen luukusta täytettävät ja kooltaan 40 + 60 litraa. 100-litrainen harmaavesisäiliö on tallissa lämpimässä. Tyhjennys on oikean takarenkaan takaa olevalla hanalla. Kemiallisen kasettivessan jätesäiliö on 15-litrainen. Keittiön, vessan ja suihkun hanat ovat metallirunkoisia.

Valaisimia on riittävästi. Makuutiloissa on molemmissa kaksi halogeeni-kohdevaloa. Keittiön, vessan ja olohuoneen loisteputket antavat valoa laajalti ja tasaisesti. Kattoikkunan kehyksessä ja oven edessä sekä ulkona, sijaitsevat lisäksi yleisvalot. Kaikille valoille on pääkytkin ohjaus-paneelissa. 230 voltin pistorasioita on keittiössä ja vessassa. Jääkaapin päällä on tila tv:lle ja pistokkeet myös 12 voltille sekä antenninjohdolle. Moderni, hyvin merkittyine kytkimin varustettu ohjauspaneeli on oven yläpuolella. Säiliöiden, akkujen ja ulkolämpötilan tarkastamisen lisäksi paneelista voi ohjelmoida mm. lämmityksen ajastuksen. Ulkoporras on sähkötoiminen ja varustettu summerilla, joka hälyttää käynnistettäessä. Autossa on manuaalisesti laskettavat takatuet jotka ovat todella tarpeelliset suuren takaylityksen johdosta. Nukkuminen ilman takatukia on keinuvaa eikä kaikille sopivaa. Lisäksi autossa on kattotikkaat ja suuri kattoteline.

Kokin keittiö

Moderni keittiö on hyvin varusteltu ja tilava. Vastakkaisella seinällä olevaan vessaan mahtuu kulkemaan kokin työskennellessäkin. Lasikannella suljettava Smevin liesi on 4-liekkinen. Jokaiselle levylle on luonnollisesti oma kaasuventtiili, mutta sytytin on yhteinen. Uunissa on lisäksi pienempi ylälokero pizzan lämmittämiseen. Pyöreä pesuallas voidaan sulkea lasikannella. Hana on pöydässä ja sitä voidaan käyttää, niin tarvittaessa kannen ollessa kiinni. Työpöytä on reilun kokoinen eikä lisätasoa kaipaa.

Alakaapistossa on kaksi kaappia, joista toinen on roskikselle. Vetolaatikoita on kaksi, toinen ruokailuvälinelokerikolla. Yläkaapistossa on kaksi luukullista kaappia ja kaksi avohyllyä metallisella reunuksella. Metallisessa maustehyllyssä on myös teline talouspaperirullalle. Edessä oikealla on 145-litrainen jääkaappi, josta pakastelokero vie 25 litraa. Keittiössä on Dometicin liesituuletin, hyvä ja tasainen valaistus sekä avattava ikkuna.

Monipuolinen matkakumppani

Suurikokoinen Rimor Super Brig 747 Quad tarjoaa väljät matkustus- ja asumistilat neljälle. Quad mallimerkintänä tarkoittaa mönkijän kuljetuskykyä tavaratilassa. Autoon majoittuu viisikin henkilöä, mutta tähän sopivampi pohjaratkaisu on samankokoinen TC-versio kuuden hengen istuinryhmällä. Tilavassa autossa on hyvä asustella talvimatkoillakin. Voimakasmoottorisella autolla matka taittuu mukavasti, ja suureen takatalliin mahtuu tarvikkeita ja varusteita hyvinkin pitkälle ja monipuoliselle harrastusmatkalle. Auton ohjehinta isommalla moottorilla on 69 900 euroa. Koeajoauton kokonaishinta edellämainituin lisävarustein oli 74 800 euroa. Koeajomatka tehtiin elokuun alussa Keski-Suomen mutkateillä. Matkan pituus oli noin 600 kilometriä. Koeajoauto oli Vantaalaisesta matkailuauto ja -vaunu liikkeestä jonka yhteystiedot ovat

Max Caravan Oy

Nuolitie 2 Kehä III
01740 Vantaa
puh. 020 741 7550
fax. 09 290 60885

myynti@maxcaravan.fi

 

RIMOR Super Brig 747 Quad

 

 

Alusta

Mercedes Sprinter 418 TDS, Mercedeksen runko

Akseliväli

4 325 mm

Moottori

V-6, 184 hv/135 kW, 1 600-2 600 Nm

Vaihteisto

5+1 Autom ( manuaali 6+1)

Polttoainetankin koko

75 l

Kokonaismassa

4 600 kg

Kokonaiskorkeus
Kokonaisleveys
Kokonaispituus

3 250mm
2 340 mm
7 845 mm

Istuinpaikat
Vuodepaikat
Vuoteiden koko

6
4+1

Alkovi 140 x 220 cm, takana 157 x 220 cm, lisävuode 80 x 220

Lämmityslaite

Truma Combi C6, 6 000 W

Raikasvesisäiliö
Harmaavesisäiliö

40 + 60 l
100 l, kemiallinen vessa 15 l

Jääkaappi
Liesi

145 l, josta 25 l pakastin
4-liekkinen kaasu, uuni

Takatallin mitat (l, k, s)

222 x 145 x 180

Hinta
Koeajoauto

74 800 € lisävarustein
Max Caravan, Vantaa