Setra S 515 HD Mukavuuden ehdoilla viilattu

Setra ComfortClass 500

Pari vuotta sitten markkinoille talutettu Setra ComfortClass 500 -sarja palkittiin hetimiten vuoden linja-auto 2014 -tunnustuksella. Suomeen muutaman yksilön voimalla rantautunut mallisto pitää sisällään monia hienouksia, jotka lisäävät niin kuljettajan kuin matkustajienkin mukavuutta.

Setra tuotemerkkiin yhdistetään jo lähtökohtaisesti hienostuneisuuteen ja arvokkuuteen viittaavia ominaisuuksia. Perinteikäs, nyttemmin Daimler-konserniin kuuluva saksalainen linja-autovalmistaja onkin tunnettu juuri tuotteidensa tarjoamasta korkeasta laadusta ja turvallisuudesta.

Katso video: Setra S 515 HD Mukavuuden ehdoilla viilattu

Kaksi vuotta sitten uudistunut Setra ComfortClass -mallisto pitää sisällään suomalaisittain ajateltuna turisti- ja tilausajokäyttöön suunniteltuja vaihtoehtoja. Tarjolla on sekä kaksi- että kolmiakselisia autoja, jotka kaikki saavat käyttövoimansa uuden sukupolven kuusisylinterisestä OM 470 -rivimoottorista. Korkeudeltaan 3,8 metrin HD-mallien ohella on mallistossa myös muutama 20 senttiä matalampi MD-malli.

Ulkoisesti uusi ComfortClass-mallisto uudistui kauttaaltaan, joskin perinteikkäitä linjauksia kunnioittaen. Uudesta ilmeestä huolimatta sukunäkö merkin varhaisempiin edustajiin on verrattain selvä. 12-metrisen Setra S 515 HD:n kuljettajan istuimelta maailmaa katsellessa uutta on jo huomattavasti enemmän. 

Harri Heino myy Setrat Länsi-Suomessa

Veho Hyötyajoneuvojen Tampereen toimipisteessä istuva Harri Heino myy Länsi-Suomen alueella Setra- ja Mercedes-Benz -linja-autot. Muualla Suomessa Setran linja-automyynnistä vastaavat Vehon luottomyyjät Juha Mäenpää, Kai Lampi ja Janne Perheenmies.

Harri Heinon mukaan uusi ComfortClass on herättänyt asiakaskunnassa vilkasta mielenkiintoa ja tällä hetkellä suomalaisasiakkailla on käytössään kolme uuden sukupolven turistikuljetinta.

Täysin uudistuneen kojelaudan suunnittelussa on kiinnitetty huomiota niin ergonomiaan kuin käytettävyyteenkin. Katkaisijoiden ja kytkinten koko on kasvanut aiemmasta, samalla myös ryhmittely on muuttunut käytännönläheiseksi ja kuljettajaystävälliseksi. Uusi ohjauspyörä pitää sisällään joukon kytkimiä, joilla hallitaan niin puhelinta, vakionopeudensäädintä kuin kattavaa ajoneuvotietokonettakin.

Laajalti tietoa niin ajoneuvosta kuin kuljettajan ajotavasta antava ajoneuvotietokone on käytettävyydeltään varsin onnistunut muun muassa helpon navigoinnin ansiosta. Tietoja etsiessään kuljettaja näkee koko ajan sijaintinsa valikkoviidakossa.

Sekä ohjauspyörän että kuljettajan istuimen säätövarat ovat varsin reilut, joten sopivan ajoasennon löytäminen on vaivatonta. Ainakin päivänmittaisen tutustumisen perusteella kyynärnojin varustettu istuin tarjoaa myös varsin hyvän ja tukevan työpaikan kuljettajalle. 

Perinteinen virta-avain on vaihtunut malliuudistuksen yhteydessä monitoimiavaimeen, jolle löytyy paikka kojelaudan vasemmasta reunasta. Virta kytketään avaimen vierestä löytyvällä painonapilla, toinen painallus samaisesta napista herättää henkiin 10,7-litraisen OM 470 -moottorin 428 uinuvaa hevosvoimaa.

Voimalinjaan kuuluvaa automatisoitua PowerShift-vaihteistoa hallitaan ohjauspylvään oikealta puolen löytyvällä viiksellä. Samaisella viiksellä hallitaan myös voimalinjasta löytyvää hidastinta.

Ovien sulkeuduttua ohjauspylvään viiksessä sijaitsevasta kiertokytkimestä valitaan asento D, käsijarrun vapautus ja jarrupoljin ylös. 12-metrinen turistikuljetin aloittaa maltillisen, mutta määrätietoisen etenemisen kohti seuraavaa pysäkkiä. Marssinopeuden kasvaessa automatiikka heittelee peliin isompia välityksiä ammattimiehen tavoin nopeasti ja huomaamattomasti. Täydessä 100 km/h nopeudessa kierroslukumittarin neula asettuu likimain 1200 r/min kohdalle, jolloin käytössä on moottorin tarjoama 2100 Nm:n maksimivääntömomentti. Paperilla vääntöalue on erittäin laaja, sillä maksimiväännön luvataan olevan käytössä kierroslukualueella 1000 – 1400 r/min. Laajan vääntöalueen huomaa käytännössä muun muassa vaihtamistarpeen vähentymisenä.

Vauhdin hidastamisessa nojataan tuntumaltaan mainioihin levyjarruihin sekä Voithin toimittamaan neliportaiseen hidastimeen, jonka tehokkuus vähentää pyöräjarrujen käytön tarvetta. Pysäkkikäynnillä auton paikoillaan pitäminen voidaan jättää kojelaudan kytkimellä aktivoitavan pysäkkijarrun huomaan. Kytkin sijaitsee ovikytkimen vieressä, joten sijoitus on varsin onnistunut.

Pituudeltaan 12,3-metrinen ajokki kätkee sisäänsä 49+1+1-paikkajärjestyksen, jolloin penkkijaon mitaksi asettuu 79 senttiä. Kangasverhoilluissa perusistuimissa hyödynnetään integroituja, nahkaisia niskatuen suojia, jotka ovat käytön kannalta vaivattomia. Selkänojan kaltevuudensäädön ohella istuimien varustukseen kuuluu myös sivuttaissiirtomahdollisuus, joka omalta osaltaan kasvattaa matkustusmukavuutta. Lannevöillä varustettujen istuimien selkänojista löytyy sekä lehtitasku että taittopöytä mukitelineellä. Käytävänpuoleisilla istuimilla on myös alas taitettava kyynärnoja.

Istuimien runkoon asennettu jäteastia on muodoltaan pitkulainen, jolloin sen käytettävyys herättää enemmänkin kysymyksiä. Esimerkiksi kyynärnojiin nostetut irtopussit ovat varsinkin siivouksen kannalta käytännöllisemmät, joskin niiden ulkoinen ilme viestii enemmän käytettävyydestä kuin hienostuneisuudesta. Puhtaanapidon kannalta haastavat jalkatuet ovat aina lisävaruste, joita tähän yksilöön ei ollut valittu. 

Matkustamossa on maltillisesti kannellista säilytystilaa, sillä hattuhyllyt ovat avonaiset lukuun ottamatta kahta vajaan metrin mittaista osuutta.

Keskioven luota löytyy kaksi matkustajapaikkaa syövä wc-tila, jonka oven kuljettaja voi lukita kojelaudasta löytyvällä kytkimellä.

Tavaratilan luukkujen sähköinen lukitus avataan kojelaudasta löytyvillä kytkimillä. Kummallekin puolen on oma kytkin, jolloin asiattomat henkilöt eivät pääse käsiksi matkatavaroihin esimerkiksi kadun varressa toimittaessa. Tavaratilan kokonaiskooksi valmistaja kertoo vajaat 10 kuutiota.

Valmistajan mukaan uusi moottori yhdessä lukuisten muiden autoon tehtyjen uudistusten kanssa tuo mukanaan aiempaa paremman polttoainetalouden. Valmistajan omien testien mukaan ComfortClass 500-sarjan autolla voidaan saavuttaa jopa kahdeksan prosenttia edeltäjäänsä parempi polttoainetalous. Polttoainetalousjahdin saattelemana varustukseen on tuotu myös tasonsäätö, joka laskee jousitusta 20 millimetrillä yli 95 km/h nopeudessa.

Kangasverhoillut perusistuimet tarjoavat hyvän tuen myös pidemmille matkoille. Mukavuutta lisäävät selkänojan kallistusmahdollisuus yhdessä sivuttaissäätömahdollisuuden kanssa.

Kojelaudasta löytyvät kytkimet on merkitty selkein symbolein, jotka helpottavat ainakin autolla satunnaisesti ajavien kuljettajien työtä. Matkustamon ja kuljettajan aition lämpötilaa voidaan säätää toisistaan riippumatta. Audio- ja multimedialaitteiston hallinta on keskitetty vakiovarustukseen kuuluvaan audiopakettiin.

ComfortClass-malliston Setra lukeutuu luokkansa priimuksiin niin mukavuuden kuin turvallisuuden osalta. Ajettavuudeltaan auto ei pääse yllättämään, sillä meno on vakaata niin paljaalla asvaltilla kuin polanteisella talvitielläkin. Myös voimansiirtolinjan yhteispeli ansaitsee kiitoksen käyttäjältään.

Käytetyn Setra-linja-auton etsinnän voi aloittaa selaamalla ajoon.fi -palvelua

Ari Perttilä