Uutiset

Autot

Siikin Volvo hinaa raskaan kaluston

Pirkanmaa sai uuden raskaan kaluston hinurin tänä syksynä. Kangasalalainen Mika Siiki hankki uuden Volvo FH13 -alustan, johon ruotsalainen Bro Bärningsbyggen Ab rakensi päällirakenteet. Auto on ajateltu pitkälle käyttöiälle ja vastaamaan viimeisen päälle nykyisiä ja jopa tulevaisuuden vaatimuksia vastaavaksi.

Mika Siiki on työskennellyt raskaan kaluston hinaustöissä jo 19 vuotta, josta viimeiset liki kymmenen vuotta itsenäisenä yrittäjänä. Oma kalusto hänellä on ollut kevyelle kalustolle tarkoitettua, mutta raskaan kaluston hinauksia hän on tehnyt koko ajan toisten hinausyrittäjien kalustolla. ”Halusin kehittää omaa liiketoimintaa ja siksi päätin hankkia itselle tämän nykyiselle raskaalle kalustolle tehdyn hinausauton”, taustoittaa Siiki. Hänen yrityksensä ei kuulu mihinkään ketjuun, joten luottamus liiketoiminnan kannattavuuteen täytyy miehellä olla vankka.

Autona on 540-hevosvoimainen Volvo FH13 8×4, jossa on nousevalla, katkeavalla vedolla varustettu napaperäinen teliveto. Auton hän hankki Tampereen Volvo Truck Centeristä. ”Täytyy antaa kiitosta Tampereen Truck Centerin väelle ja aluepäällikölle Mannisen Reijolle, jotka näkivät paljon vaivaa sopivan konstruktion valitsemiseksi”, kiittelee Siiki.

Tehty kestämään

Painavat nosto- ja vetovarusteet laskeutuvat kasiteltäviksi kauko-ohjauksen avulla. Erilaisia sovittimia on laajasti myös nykyaikaista kalustoa ajatelle.

Päällirakenteet autoon valmisti ruotsalainen Bro Bärningsbyggen. Yhtiö on erikoistunut hinausautojen valmistamiseen ja sen työn laatu miellytti Siikiä. Hänen hankkimansa BroStarke-malli on malliston lippulaiva. Perusratkaisu räätälöidään kuitenkin jokaisen yksilön kohdalla juuri asiakkaan tarpeita vastaavaksi. ”Auto tehtiin kestämään vuosikymmeniä, joten laadulla ja materiaalivalinnoilla on suuri merkitys”, perustelee Siiki valintojaan. Esimerkiksi kaikki kaapit on rakennettu ruostumattomasta teräksestä. Auto on todella pitkälle skandinavista valmistusta, sillä auton ja päällirakenteen lisäksi muun muassa vinssit ovat ruotsalaiset ja hydrauliikka tanskalaista. Kaapit kätkevät sisäänsä monipuolisen varustuksen, mitä tien päällä tarvitaan: nosto- ja vetovarusteita, erilaisia sovittimia, lisävirtatarpeiston (12 ja 24 V) ym. sekä pienen korjaamovarustuksenkin. Monet toiminnoista hoituvat radio-ohjauksen avulla.

Valomajakka nousee hydraulisesti korkealle, jolloin varoitus näkyy raskaan kaluston yli takaa tulevillekin.

Sepsonin valmistamia vinssejä autossa on kaksi, 20- ja 30-tonniset. ”Molemmilla voidaan vetää yhtä aikaa ja vetovoima voidaan tuplata pylpyröillä, joten tällä päästää sadan tonnin vetotehoon”, kertoo Siiki. ”Vetopuomin avulla saadaan vetopiste korkealle, jolloin vinsseillä voidaan myös nostaa. Vetopuomi on matalarakenteinen ja suunniteltu sopimaan nykyaikaisten matalapuskuristenkin autojen hinaamiseen.

Auton varustuksessa on huomioitu nykyiset vaatimukset hyvin tarkasti. ”Tällä pitäisi nyt ja pitkälle tulevaisuuteen pystyä hinaamaan kaikki normaalisti liikenteessä oleva kalusto asianmukaisesti ja laillisesti. Esimerkiksi nostopalat ovat tehdasvalmisteisia ja CE-merkittyjä. Ne ovat nostokalustoa ja uskon, että ennen pitkää myös niiltä tullaan vaatimaan hyväksynnät samaan tapaan kuin nyt jo nostoketjuilta ja liinoilta vaaditaan.”

Kuljetusliikkeiden ohella merkittäviä työllistäjiä Siikille ovat vakuutusyhtiöt. ”Kuorma-autojen vakuutukset ovat vuosien mittaan parantuneet ja sitä myöten yleistyneet. Ne sisältävät nykyään monesti hinausvakutuksen. Suosittelenkin tarkistamaan vakuutuksen kattavuuden siltä osin”, vinkkaa Siiki.

Lue seuraavaksi