Uutiset

Autot

Sininen puhtailla päästöillä – Mercedes-Benz E 300 CDI Bluetec

Vajaa vuosi sitten esitelty Mercedes-Benz on mallimerkinnältään E 300 Bluetec, koska Bluetec jo sisältää dieseltekniikan. Bluetec oli kokoluokkansa ensimmäisiä dieselmoottorisia autoja, jotka alittivat Euro 5-päästönormin. Moottorissa käytetyllä tekniikalla on mahdollisuus saavuttaa myös Euro 6-taso.

E-sarjan Bluetec-teknologialla 80 % jäljelle jääneistä typpioksideista muutetaan typpiloukkukatalysaattorin ja jälkiruiskutuksen avulla typeksi ja vedeksi. Koska dieselien myynti kasvaa koko ajan (tällä hetkellä noin 50 %) ja niiden kulutus ja päästöt ovat pienempiä, päätimme koeajaa joulun alla 4-ovisen taksikäytöttöön sopivan E 300 CDI Bluetec sedan mallin – farmarimallista ei vielä toistaiseksi ole saatavana Bluetec-versiota.

Laajavääntöinen ja taloudellinen moottori

Uusi ympäristöystävällinen E-sarjan 300 CDI Bluetec V6–moottori vääntää 540 Nm kierrosalueella 1600–2400 r/min ja huipputeho on 211 hevosvoimaa (155 kW). E 320 CDI-malliin verrattuna vääntö on pysynyt samana ja tehokin on pudonnut vain 13 hevosvoimaa.

Bluetec-moottorin polttoaineenkulutuksen ja päästöjen väheneminen on aikaansaatu käyttämällä pietsosähköisiä polttoainesuuttimia, alempaa puristussuhdetta sekä turboahtimen ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen hienosäätöä. Tehtaan ilmoittama keskikulutus koeajoautolle oli 7,2–7,5 litraa sadalle kilometrille ja reilun 2000 kilometrin koeajossa mitattu kulutus oli 7,1 litraa sadalla kilometrillä, mikä on varsin kohtuullinen näin kookkaalle (kokonaismassa 2260 kg) autolle.

Mercedes-Benzin Bluetec-järjestelmä käsittää kaksi erilaista systeemiä: Bluetec I (kuiva), joka sisältää hapetuskatalysaattorin, NOx-loukun, partikkelisuodattimen (DPF) ja SCR-katalysaattorin sekä Bluetec II (märkä), joka sisältää hapetuskatalysaattorin, partikkelisuodattimen, AdBlue-suihkutuksen ja SCR-katalysaattorin. Koeajamassamme autossa oli Bluetec I-järjestelmä, joka vähentää typenoksidipäästöjä 50 % verrattuna esimerkiksi E 320 CDI:hin; hintaeroa autoilla on kuitenkin vain muutama sata euroa. Tämän vuoden aikana tulevat 320 Bluetec-versiot myös R-, ML- ja GL-malleihin.

Varsinaisessa ajossa Bluetec-versio ei oikeastaan eroa tavallisesta mallista kuin puhtautensa ansiosta. Ajamamme auto liikkui todella mukavasti, vääntöä ja tehoa autossa on riittävästi kaikissa olosuhteissa ja 7-portainen 7G-tronic automaattivaihteisto vaihtoi lähes huomaamattomasti, koska vaihteiden välit ovat pienet. Ajotavasta ja kelistä riippuen valittavissa on kaksi eri vaihtamisohjelmaa; comfort ja sport. Halutessa vaihteita voi vaihtaa myös manuaalisesti siirtämällä vaihdevalitsinta kevyesti oikealle tai vasemmalle (touchshift). Moottorin käyntiääni on kuutosmoottorille tyypillisen pehmeä ja käynnistyvyys pakkasessa hyvä.

Klassikko ulkoa

Ulkoasultaan ajamamme E-sarjalainen oli vielä entistä ”klassista” mallia. Uusi E-sarja lanseerataan Suomessa maaliskuussa 2009, E 350 Bluetec tulee markkinoille syksyllä 2009, niin ikään sedan-mallisena ja on Euro 6-päästönormit täyttävä malli.

Avantgarde-mallin madallettu alusta, tummansininen nanokirkaslakattu väri, sinisävyiset lasit ja kromilistat kylkisuojalistoissa ja ovien ulkokahvoissa, maski ja tietenkin tähti keulalla tekevät E-mallista tyylikkään ja elegantin näköisen. Yksitoistapuolaiset kevytmetallivanteet 225/55 R16 nastarenkailla ovat näyttävät ja tuntuivat myös pitäviltä pohjoisen talvikeleillä.

Ulospäin Bluetec-mallista kertoi ainoastaan merkki takaluukun reunassa. Mercedeksen kaksoisksenonvalot valaisivat myös kiitettävästi niin etelän pimeässä kurakelissä kuin lapin kaamoksessa. Erityisen hyvät olivat kääntymisvalot kapeilla ja valaisemattomilla mökkikylän teillä samoin kuin ahtaissa pihoissa käänneltäessä.

Tilavat ja tyylikkäät sisätilat

Mercedes-Benzin istuimet olivat vaaleasävyiset Biarritz-kangas-/Artico-tekonahkaverhoillut ja muussa verhoilussa oli käytetty sopivassa suhteessa vaaleata ja tummaa harmaata. Ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsin olivat nahkaa ja kojelaudan somisteosat olivat linnunsilmävaahteraa. Mittariston pohjat olivat valkoiset ja kromikehyksiset.

Etuistuimet oli varustettu tarvittavilla säädöillä, joista suurin osa toimi sähköllä; yhdessä monitoimiohjauspyörän korkeus- ja syvyyssäätöjen kanssa sopiva ajoasento löytyi helposti. E-sarjan takapenkilläkin on hyvät tilat ja etupenkkien selkänojien muotoilun ansiosta pitkä jalkaisetkin mahtuvat istumaan. Takaselkänojan keskeltä avautuu kyynärnoja, jonka sisällä on säilytyslokero ja mukitelineet. Takapenkin pääntuet ovat alaslaskettavat ja takaselkänojat kääntyvät 40/60-suhteessa, jolloin tavaratilaa saadaan tarvittaessa lisää.

Kattava Avantgarde-varustelu

Mercedes-Benz E 300 CDI Bluetec on varustelultaan edustusautoluokkaa. Kuljettajaa helpottavia laitteita on runsaasti: muun muassa ajotietokone ja monitoiminäyttö mittaristossa, Comand APS –käyttö- ja näyttöjärjestelmä, jossa yhdistyvät audiojärjestelmä, MB Audio 20 CD RDS yhdeksällä kaiuttimella ja MP3-toistolla, Bluetooth –langaton puhelinyhteys sekä navigointijärjestelmä.

Lisäksi autossa on: hehkulamppujen vikailmaisin, huoltonäyttö, ajovaloautomatiikalla varustetut kaksoisksenonvalot, poistumisvalot ovissa, sisävalon viivekytkin, ovenkahvasyvennysten ja jalkatilan valaistus, säädettävät Ambient-sisävalot edessä ja lukuvalot takana, automaattisesti himmentyvä sisätaustapeili ja vasen ulkopeili sekä valaistuin peilein varustetut häikäisysuojat, radio-ohjattu keskuslukitus ja elektroninen virta-avain, sähköisesti säädettävät, automaattisesti lämmitettävät taustapeilit ja sähkötoimiset ikkunat.

Suomen talvea ajatellen tarpeellisia varusteita ovat: polttonesteen esilämmitys, lämmitettävä lasinpesujärjestelmä, automaattisesti poiskytkeytyvä takalasinlämmitin sekä 3-tehoinen etuistuinlämmitys. Sadesäällä hyvät sumuvalot helpottavat osaltaan ajamista samoin kuin sadetunnistimella varustetut isot pyyhkijät. Vakionopeussäädin ja säädettävä nopeusrajoitin pitivät pohjoisen reissulla huolen, ettei tullut ylinopeussakkoja eivätkä ”peltipoliisit” välkähtäneet.

Matkustusmukavuudesta huolehti muiden varusteiden lisäksi kaksipuoleinen puoliautomaattinen ilmastointiatomatiikka raitisilmasuodattimella, joka piti sisäilman sopivana.

Koeajoautossa oli myös Parktronic-pysäköintitutka, joka auttaa auton pysäköinnissä ja pysäköintipaikasta lähdettäessä – ahtaimmissakin paikoissa. Järjestelmä lähettää ultraäänisignaaleja, jotka heijastuvat takaisin auton tiellä olevista esteistä.

Turvallisuuden edelläkävijä

Mercedes-Benzin integroitu turvallisuuskonsepti Pro-Safe jakaa ajoturvallisuuden neljään eri vaiheeseen: kriittisistä ajotilanteista selviytyminen ajon aikana, ehkäisevien toimenpiteiden aktivoiminen mahdollisen vaaratilanteen uhatessa, onnettomuuden sattuessa passiivisten turvallisuusjärjestelmien antama suoja ja onnettomuuden jälkeiset toiminnot, kuten varoitusvilkkujen automaattinen kytkeytyminen.

Pre-Safe-järjestelmän, ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmän ja BAS-jarruassistentin elektroniset tunnistimet pystyvät tunnistamaan kriittiset ajotilanteet, kuten voimakkaan yli- tai aliohjautumisen, äkilliset ohjausliikkeet sekä hätäjarrutukset, ja auttavat siten kuljettajaa oikein kohdistettujen toimenpiteiden avulla. Näihin toimenpiteisiin kuuluvat turvavöiden automaattinen kiristyminen, etumatkustajan istuimen asennon automaattinen säätyminen törmäyksen kannalta turvallisempaan asentoon (jos istuin on sähkötoimisesti säädettävä ja siinä on muistitoiminto) sekä sivulasien automaattinen sulkeutuminen.

Mercedes-Benzin turvallisuusvarusteisiin kuuluvat tietysti myös kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheisesti täyttyvät turvatyynyt ja sivuturvatyynyt edessä upfront-törmäystunnistimilla, jotka ohjaavat turvatyynyjen toimintaa, ikkunaturvatyynyt sekä kolmipisteturvavyöt kiristimillä, turvavyövoiman rajoittimilla ja ympäriajotunnistimella, mikä ohjaa turvavöiden kiristimiä. Etuistuinten vakiovarusteisiin kuuluvat Neck-Pro-pääntuet: tunnistimen havaitessa takaapäin tulevan törmäyksen pääntuki ponnahtaa muutamassa millisekunnissa eteenpäin ja ylöspäin pään ja pääntuen välisen etäisyyden kaventamiseksi.

Liikkeelle lähdössä ja liukkaalla kuljettajaa auttaa ASR-luistonestojärjestelmä. Tehokkaat ja mukautuvat levyjarrut puolestaan sisältävät Hold-toiminnon ja mäkilähtöavustimen.

Mercedes-Benzin adaptiiviset jarruvalot varoittavat muita tiellä liikkuvia. Ne aktivoituvat, jos autolla jarrutetaan äkillisesti ajonopeuden ollessa yli 50 km/h. Niiden jaksottainen palaminen varoittaa takana tulevaa liikennettä perinteisiä jarruvaloja tehokkaammin. Jos ajonopeus oli yli 70 km/h, myös varoitusvilkut kytkeytyvät hätäjarrutuksen jälkeen automaattisesti päälle auton pysähdyttyä. Rengaspainevaroitin varoittaa liian alhaisista rengaspaineista ja siten turvallisuusriskistä.

 
 

Mercedes-Benz E 300 A Bluetec

Tekniset tiedot:

Moottori 3,0-litrainen, 24-venttiilinen, turboahdettu common-rail V6-dieselmoottori
Teho 155 kW (211 hv) 3400 r/min
Vääntö 540 Nm 1600–2400 r/min
Vaihteisto 7+1-portainen 7G-tronic-automaatti, takaveto
Jarrut ABS-levyjarrut, edessä tuuletetut, Brake-assist; ESP
Etujouset kierrejouset, nelitukivarsijousitus
Takajouset kierrejouset, erillinen monivarsituenta
Kiihtyvyys 7,2 s 0-100 km/h
Huippunopeus 244 km/h
Polttoaineen kulutus 7,1 l/100 km (mitattu koeajossa)
CO2-päästöt 189g/km
Pituus 4856 mm
Leveys 1822 mm
Korkeus 1483 mm
Akseliväli 2854 mm
Omamassa 1735 kg
Kokonaismassa 2260 kg
Perävaunumassa 1900/750 kg (jarrullinen/jarruton)
Tavaratila 540 l
Tankki (varalla) 65 l / 8l
Renkaat 225/55R16

Bluetec on Mercedes-Benzin kehittämä päästöjenvähennysjärjestelmä,
jolla pakokaasukomponentit; typenoksidi, hiilimonoksidi, hiilivedyt ja
partikkelit voidaan jälkikäsitellä.
Katso taulukko >>

 
 
 

Lue seuraavaksi