Uutiset

Autot

Taloudellisuutta ja tyylikkyyttä tonniluokkaan – Ford Transit Custom aloittaa suosikkimalliston uudistumisen

Fordin suosittu hyötyajoneuvovalikoima uudistuu täydellisesti vuoden 2013 loppuun mennessä ja alkuun päästään tonniluokan autolla. Odotettu uutuus saapuu markkinoille kahdella akselivälivaihtoehdolla ja teholuokkia löytyy kolme erilaista. Henkilökuljetuksiin tarjolle saapuvat koululaiskuljetusluokan Transit Custom Kombi ja paremmin varusteltu Tourneo Custom. Mallisto on kokonaisuudessaan etuvetoinen ja kuusivaihteinen, joskin tulevaisuudessa voidaan odottaa myös nelivetoa ja automaattiversiota.

Kantavuutta ja suorituskykyä

Lyhyemmällä akselivälillä auton kokonaispituudeksi tulee 4,97 metriä ja pitkällä vaihtoehdolla 5,34 metriä. Kuormatilavuutta saavutetaan lyhyessä mallissa kuusi kuutiota ja pitkässä 6,8 kuutiota. Auton kokonaismassa on 3 100 kiloa ja kantavuutta on enimmillään 1 400 kiloa. Voimanlähteenä toimii Fordin 2,2-litrainen Duratorq TDCi- dieselmoottori, joka on saatavilla 100-, 125- tai 155-hevosvoimaisena. Vääntövoimaa moottoreista irtoaa vastaavasti 310, 350 tai 385 Nm.

Tärkeissä kulutus- ja päästöluvuissa Custom on kilpailukykyinen, sillä Euro V -päästövaatimukset täyttävissä moottoreissa kulutuslukemat alkavat 6,7 litrasta/100 km ja päästöt 178 grammasta kilometriä kohti. Polttoaineen kulutuksen hallintaa auttaa esimerkiksi Auto-Start-Stop -toiminto, joka vähentää kulutusta kaupunkiajossa jopa 10 prosenttia. Lisäksi voi valita uuden kiihdytyksen hallintajärjestelmän, joka rajoittaa kiihtyvyyttä auton ollessa kuormaamaton. Järjestelmän avulla testeissä on saavutettu jopa 15 prosentin kulutuksen säästöjä.

Erottuva uusi ulkomuoto

Uusi Transit eroaa selvästi edeltäjistään ja mukana on tuttua Fordin dynaamisuutta. Ulkonäössä on selvästi kiinnitetty huomiota ammattimaisuuteen ja vakuuttavuuteen, missä on onnistuttu mainiosti. Edessä huomio kiinnittyy puolisuunnikkaan muotoiseen alasäleikköön ja taaksepäin kaartuviin ajovaloihin, jotka jatkuvat taaksepäin kaartuvana kylkilinjana. Aerodynaamisesti muotoillut peilit ovat tyylikkäät ja niihin integroidut suuntavilkut ovat kiinni peilin varressa eikä itse peilissä. Tämä lisää näkyvyyttä eikä vilkkua tarvitse vaihtaa peilin ulkopinnan rikkoontuessa. Samaa linjaa toteutetaan myös etu- ja takapuskureissa, joissa helposti rikkoutuvat osat on upotettu suojaan niin syvälle kuin mahdollista.

Takaosassa valot on sijoitettu korkealle ja isokokoinen takaikkuna on tyylikkäästi muotoiltu. Nämä piirteet luovat eleganssia ja kasvattavat samalla myös turvallisuutta. Sivuoven suuri koko miellyttää ja matalalle avautuvat takaovet helpottavat kuormausta.

Sisätilat ammattikäyttöön

Transit Customia suunniteltaessa Fordilla kuunneltiin hyvin tarkkaan asiakkaiden toivomuksia. Tuloksena syntyi kuljettajalähtöinen liikkuva toimisto, jossa jokapäiväisen työskentelyn toimivuuteen on kiinnitetty huomiota. Materiaalivalinnoissa on satsattu laatuun ja käytetyt aineet ovat kestäviä ja likaa hylkiviä. Säilytystilaa on kerrankin riittävästi ja esimerkiksi kojelaudan päällä on kannellinen säilytystila, josta löytyy 12 voltin pistorasia ja USB-liitäntä. Pullo- tai mukitelineitä on riittävästi ja myös ovien säilytystilat on käytetty tarkoin hyväksi.
Istuimet ovat miellyttävän jämäkät ja syvyystilaa on lisätty 30 milliä. Kehittämisen varaa on istuinosassa, joka saisi olla pitempijalkaiselle kuljettajalle hieman pidempi. Ohjauspyörä on säädettävissä sekä ulottuvuuden että kallistuksen kautta ja ergonomisen ajoasennon löytää vaivatta. Vakiona ohjaamossa on 1 + 2 -paikkainen istuinratkaisu, mutta myös 1 + 1 -vaihtoehto on saatavilla. Pakettiautojen ikuisuusongelma eli keskipenkin matkustusmukavuus on Transitissa saatu miellyttävälle tasolle eikä keski-istuimelle joutumisesta pääse enää suuria riitoja syntymään.

Hallintalaitteet Transitissa ovat loogisesti sijoiteltuna ja monitoimiratin ominaisuuksista pääsee nauttimaan nopean tutustumisen jälkeen. Ajotietokoneella varustettu mittaristo on erittäin selkeä eikä epäselvyyksiä synny. Viiden tuuman navigaattorinäyttö sijaitsee keskikonsolissa ja hieman ihmetystä herätti, miksei myös peruutuskameran kuvaa saa samaan näyttöön. Nyt peruutuskameran kuva näytetään taustapeilin vasemmassa osassa. Tämä ratkaisu vaatii ainakin perehtymistä, koska kuva jää todella pieneksi.

Kuormatilassa käyttömukavuus huomioitu

Transit Customin kuormatilaa suunniteltaessa kiinnitettiin huomiota varsinkin väliseinän muotoiluun ja näin saatiin aikaan luokkansa parhaat tilavuudet. Kuuden kuution lyhyt malli on luokkansa ainoa, johon mahtuu kolme eurolavaa. Myös pyöräkoteloiden välinen leveys (1 390 mm) on luokkansa paras, samoin kuin sivuoven mitoitus (1 320 x 1 030 mm).

Innovatiivisuudesta kertoo myös kuormatilan ja matkustamon väliseinän luukku, joka mahdollistaa lyhyessä mallissa kolme metriä ja pitkässä mallissa 3,4 metriä pitkien tavaroiden, kuten tikkaiden tai putkien kuljetuksen. Sidontalenkit on sijoitettu sivuille ja kuormatilan lattia on päällystetty erikoisvahvalla ja helposti puhdistettavalla pinnoitteella, joka nousee sivuilla 80 millin korkeuteen. Turvallisuutta ja työmukavuutta antaa myös tavaratilan led-valaistus, jonka tehokkuutta tarvitaan varsinkin Suomen pimeissä oloissa.

Varustetaso tarpeen mukaan

Ford Transit Customissa on valittavissa kaksi eri varustelutasoa eli Trend ja Limited. Näiden lisäksi mallistoon on saatavilla erittäin runsas tarjonta valinnaisvarusteita, joilla voi parantaa entisestään ajoneuvon turvallisuutta ja käyttömukavuutta. Trend-malliston vakiovarusteita ovat esimerkiksi polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella, ESP, ajotietokone, ilmastointi, vakionopeudensäädin sekä Ford SYNC-järjestelmä, joka sisältää esimerkiksi Bluetooth HandsFreen sekä kehittyneen hätäaputoiminnon. Limited-mallistossa vakiona tulevat esimerkiksi 16 tuuman kevytmetallivanteet, parkkitutka ja sähkötoimisesti taitettavat sivupeilit.

Koeajo vahvisti odotukset

Koeajolenkeillä Saksan vaihtelevissa liikenneolosuhteissa Transit Custom täytti odotukset. Auto antaa miellyttävän vaikutelman heti kättelyssä ja koeajon ajan säilyy tuntuma ammattilaisten tarjoamasta kyydistä. Ohjaamon äänitaso on miellyttävän alhainen, sillä sekä moottorin että maantien aiheuttama meteli on saatu vaimennettua loistavasti.

Kuusiportaisen vaihteiston välitykset ovat sopivat ja vaikka itse en aina ole vaihteenvaihdon merkkivalon kanssa samaa mieltä, on se varmasti taloudellisuuden kannalta hyvä lisäominaisuus. Myös kaistavahti ja kuljettajan vireyttä tarkkaileva Driver Alert -toiminto voivat estää vaaratilanteiden syntymistä.
2,2-litran moottori kuljettaa raskaasti kuormattua Customia ripeästi ja kiihtyvyys sekä vääntö ovat vähintäänkin riittäviä. Mittariston vasemmalla puolella sijaitsee Eco-kytkin, jolla voi kytkeä pois taloudellisuutta parantavat järjestelmät. Jousituksessa (edessä MacPherson, takana lehtijouset) on Fordilla onnistuttu mainiosti ja kokonaispaketti on pehmeä sekä tyhjänä että kuormattuna ajettaessa.

Tutkittua kestävyyttä

Ford Transit Custom on läpikäynyt erittäin perusteelliset testaustoimenpiteet, joiden ansiosta autolle voidaan taata huoltoväliksi 50 000 kilometriä tai kaksi vuotta. Takuu on kolme vuotta tai 100 000 kilometriä puhkiruostumattomuustakuun ollessa 12 vuotta. Hinnoittelultaan uusi mallisto on maltillinen ja 100 hevosvoiman lyhyen Trend-mallin verollinen hinta Suomessa on runsas 32 000 euroa. Limited-varustelutaso nostaa hintaa reilulla 2 000 eurolla. Kahdeksan- tai yhdeksänpaikkainen, monipuolisesti muunneltavissa oleva Tourneo Custom -mallisto on myös saatavana Trend- ja Limited-varustetasoilla ja hinnaltaan Tourneot lähtevät vajaasta 50 000 eurosta ylöspäin. Hieman vaatimattomammin varustettu Transit Custom Kombi on hinnaltaan Tourneota edullisempi soveltuen mainiosti aihioksi Suomessa tehtäviin muutostöihin.

www.ford.fi/hyotyajoneuvot

Lue seuraavaksi