Uutiset

Autot

Tarpeeseen tehty – uusi Opel Combo saapuu markkinoille

Edellinen Opel Combo oli tuotannossa vuodesta 1985 lähtien ja rekisteröinnissä yllettiin parhaimmillaan 72 000 kappaleeseen vuodessa. Combo C -malli oli Suomessa myynnissä vuodesta 2001 lähtien ja uutta mallia on markkinoilla odoteltu malttamattomina. Uutuutta kannatti odottaa, sillä markkinoille saatiin valmiiksi testattu tuote, sillä uuden Opel Combon taustalla on hyväksi todettu sisarmalli eli Vuoden Pakettiautoksi vuonna 2011 valittu Fiat Doblò.

Opelilla on otettu Fiatista parhaat puolet, jonka lisäksi autoa on kehitetty Opelin omien vaatimusten mukaisesti varustelemalla sitä käyttäjät huomioon ottaen. Pakettiautoversion lisäksi tarjolle tulee myös henkilökuljetuksiin suunniteltu tilava malli, joka toimii vaihtoehtona vaikkapa tila-autolle soveltuen mainiosti myös taksikäyttöön.

Valinnanvaraa ja monipuolisuutta

Uuden Combon vahvuutena on sen monipuolinen kokovalikoima, joka tarjoaa sopivan kokoisen auton kaikkiin alan tehtäviin. Akselivälivaihtoehtoja on kaksi – 2,755 tai 3,015 metriä. Näin ajoneuvon kokonaispituudeksi tulee 4,39 tai 4,74 metriä. Lyhyemmän korin voi saada vakiomallin lisäksi myös korotettuna, jolloin kuormatilan korkeus kasvaa 1,3:sta 1,5 metriin. Kuormatilan pituus lyhyessä mallissa on 1,82 ja pidemmässä 2,170 metriä. Älykkään suunnittelun ja Bi-Link-takajousituksen ansiosta kuormatilan leveys pyöräkoteloiden välissä on komeat 1,23 metriä. Kattokorkeutta ja istuinvaihtoehtoja valitsemalla voi kuormatilan kooksi määritellä

3,4–4,6 kuutiometriä ja kantavuuttakin on luokkansa eniten, jopa 1000 kiloa.
Käyttötarkoitus määrittelee myös ovien määrän ja tyypin. Vakiovarustukseen kuuluu oikean puolen liukuovi ja pariovet takana. Lisävarusteena on saatavilla myös vasemman puolen liukuovi ja henkilömalleihin voi takapariovet vaihtaa takaluukkuun. Valinnanvaraa lisää myös kaikkien ovien saaminen joko umpinaisena tai ikkunallisena versiona ja esimerkiksi usein tikapuita kuljettava voi valita avattavan yläluukun.

Varustelulla mukavuutta ja turvallisuutta

Opelin perusteellisesta valmistautumisesta Combon markkinoille tuloon kertoo myös moottorivaihtoehtojen korkea määrä. Viidestä vaihtoehdosta kolme on dieselkäyttöisiä, yksi bensiinikäyttöinen ja myös maakaasuversio on tarjolla. Dieselmoottoreiden kokovaihtoehdot ovat 1,3, 1,6 ja 2,0 litraa. Voimissa nämä tarjoavat 90, 105 ja 135 hevosvoimaa. 1,4 litran bensakoneessa hevosia on 95 ja luontoystävällisestä maakaasulla kulkevasta samankokoisesta ahdetusta moottorista irtoaa 120 hevosta.

Opelilla on kiinnitetty runsaasti huomiota myös taloudellisuuteen ja luontoarvoihin. Kaikki mallit maakaasuversiota lukuun ottamatta on varustettu polttoainetta säästävällä ja päästöjä pienentävällä Start/Stop-järjestelmällä. Uuden Combon taloudellisuus onkin erinomaista luokkaa ja CO2-päästöissä arvot ovat pakettiautoksi kunnioitettavasti 126 grammasta 160 grammaan kilometrillä. Käyttökustannuksia alentavat myös pitkät huoltovälit, jotka dieselmoottorimalleissa ovat vuosi tai 35 000 kilometriä. Tämä kertoo myös laadusta ja valmistajan luottamuksesta omaan tuotteeseensa.

Uusi Combo on maltillisesti hinnoiteltu, vaikka siinä on jo vakiona kattava varustelu. Pakettiin kuuluvat esimerkiksi ilmastointi, sähkötoimiset ikkunat, keskuslukitus ja ajotietokone. Turvallisuus on Opelille ensiarvoisen tärkeää ja vakiona autossa on ajonvakautusjärjestelmä sekä mäkilähtöavustin. Ajo-ominaisuuksien huipputaso varmistetaan pitkällä akselivälillä ja Bi-Link-takajousituksella sekä erillisjousituk­sella.

Ensimaistiaiset Suomen talvessa

Otimme tuntumaa uuteen Comboon Suomen talvisilla ja liukkailla teillä maaliskuun alussa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy tyylikkääseen ulkonäköön, jossa kaarevat pyörä­kotelot antavat virtaviivaisen vaikutelman. Kirkkaasta lasista tehdyt ajovaloumpiot kaareutuvat kulman yli, mikä antaa sekä eleganssia ulkonäköön että varmistaa valojen tehokkuuden. Puskurit ovat reilun kokoiset, mikä taas tarjoaa lisäturvallisuutta.

Autoon istuttaessa ensivaikutelma on positiivinen laadukkaiden materiaalien ja tyylikkään suunnittelun ansiosta. Istuimen säädöt ovat riittävät ja ohjauspyörää voi säätää sekä sopivan etäisyyden että kallistuksen aikaansaamiseksi. Huomionarvoista on myös loistava näkyvyys, sillä suuret ikkunat yhdistettynä tuulilasin syvään profiiliin ja konepellin matalaan linjaan tarjoavat turvallisuutta ja karsivat katvealueet kuljettajan näkökentästä pois. Hallintalaitteissa ei ihmeellisyyksiä ole ja kaikki löytyy mistä pitääkin. Myös ammattikuljettajille tärkeitä säilytyslokeroita on riittävästi ja esimerkiksi katonrajassa sijaitseva ylälokero tulee varmasti olemaan tarpeellinen.

Koeajolenkillä ei yllätyksiä synny. Opel Combo on juuri niin jämerä kuin odottaa sopii ja mitään ylimääräisiä narinoita ei ohjaamoon kuulu. Auto on myös erittäin hiljainen ja rengasmelu loistaa poissa­olollaan.

Mikään urheiluauto Combo ei tietenkään ole, mutta autolla pärjää myös kuormattuna kaupunkiliikenteen kovassa tempossa. Moottoritiellä auto oli edukseen ja Suomen tienopeuksissa auto käyttäytyi kiitettävästi äänitason pysyessä miellyttävänä. Koeajon aikana Combosta syntyi laadukas ja valmiin auton kuva. Opel on tämän kokoluokan hyötyajoneuvoa tarvitsevalle vakavasti otettava vaihtoehto ja houkuttelevuutta lisäävät myös maltillinen hinnoittelu ja kahden vuoden takuu sekä kahdeksan vuoden puhkiruostumattomuustakuu.

Lue seuraavaksi