Täyssähköinen Ford Mustang Mach-E

Ford laajentaa ensimmäistä kertaa 55 vuoteen Mustang-mallistoaan, ja tuo kuuluisan ponitunnuksen sähköiseen aikakauteen täyssähköisellä Mustang Mach-E SUV-mallilla, joka on syntynyt samoista lähtökohdista kuin maailman eniten myyty urheilu-coupé.

Mustangin edustaa vapautta, edistystä, suorituskykyä ja kapinallisuutta. Nyt Mustang on valmis siirtämään nämä ominaisuudet tehokkaaseen sähköiseen tulevaisuuteen, ja tarjoaa lisää tilaa asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin sekä kehittyneitä langattomia päivitysratkaisuja, joiden ansiosta auton ominaisuudet paranevat jatkuvasti.

Henry Ford kertoi kaikkien aikojen ensimmäisessä Detroitin autonäyttelyssä, että hän työskenteli jonkin sellaisen asian parissa, joka iskisi kuin monihaarainen salama”, sanoo Bill Ford, Executive Chairman, Ford Motor Company. “Tämä asia oli Model-T. Tänään Ford Motor Company esittelee ylpeänä auton, joka myös iskee monihaaraisen salaman lailla ympäriinsä. Täysin uusi täyssähköinen Mustang Mach-E. Se on nopea. Se on hauska. Se on vapautta. Uuden sukupolven Mustang-omistajille.”

Mustang Mach-E -mallin suunnitteluprosessissa keskityttiin täysin asiakkaiden toiveisiin ja tarpeisiin. Lopputuloksena on linjakas, kaunis SUV, joka tarjoaa loistavaa ajettavuutta ja huipputason liitettävyysratkaisuja, joiden ansiosta Mustang Mach-E vain paranee ajan mittaan.

Mustang Mach-E -mallin tullessa markkinoille loppuvuodesta 2020 siihen on saatavissa sekä vakioakusto (75,7 kWh) että pidemmän toimintasäteen mahdollistava akusto (98,8 kWh). Auton saa taka- tai nelivetoisena, ja voimanlähteenä toimivat kestomagneettimoottorit. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun takavetoisen Mustang Mach-E -mallin sähköisen ajon toimintasäde on jopa 600 km WLTP-mittausprosessin mukaisesti. Pidemmän toimintasäteen akustolla varustetun nelivetoisen Mustang Mach-E -mallin teho on 337 hv ja vääntö 565 Nm.

Ford tarjoaa lisäksi tehokkaan erikoismallin asiakkailleen Euroopassa. GT:n kiihtyvyys on 0-100 km/h alle 5 sekuntia, arvioitu teho 465 ja vääntö 830 Nm.

“Mustang Mach-E on yksi kaikkien aikojen jännittävimmistä Fordin esittelemistä automalleista”, sanoo Stuart Rowley, President, Ford of Europe. ”Tämä alusta lähtien sähköautoksi suunniteltu täyssähköauto on ainutlaatuinen, mutta silti selvästi Mustang, ja se tulee eurooppalaisille asiakkaille juuri oikeaan aikaan.”

Suorituskyky antaa uuden merkityksen sanalle “sähköistäminen”

Mustang Mach-E -mallissa on kolme ainutlaatuista ajotilaa – Whisper, Engage ja Unbridled – joista jokainen tarjoaa hienosäädettyä ajodynamiikkaa paketoituna yksilöllisesti aistittavaksi elämykseksi. Ominaisuuksiin kuuluu kullekin ajotilalle ominainen, räätälöity reagointi, kuten urheilullisempi ohjaus, valaistus, aitoon täyssähkökokemukseen säädetty äänimaailma ja ajotapaan säätyvä mittariston näkymä.

Auton lähtiessä liikkeelle uusi Mach-E -nelivetojärjestelmä ohjaa vääntöä erikseen etu- ja taka-akseleille, mikä takaa vaikuttavan kiihtyvyyden ja paremman käsittelyn kuin takavetoisessa mallissa. Ford on säätänyt nelivetojärjestelmän tuottamaan erinomaisen pidon tiehen testaamalla autoa perusteellisesti märällä ja lumisella pinnalla kontrollin parantamiseksi liukkaissa olosuhteissa.

“Haluatpa sitten todella tuntea auton suorituskyvyn tai etsitpä sähköauton tarjoamaa hiljaista ajokokemusta, Mustang Mach-E käyttää sähköistämisen tuomaa tehoa tuottaakseen ainutlaatuisen ajokokemuksen säilyttäen samalla tunnistettavan Mustangin tuoman vapauden tunteen”, sanoo Ted Cannis, Ford Enterprise Product Line Director, Global Electrification. 

Mustang Mach-E kiihtyy rajusti. Siinä on Brembon täysin uudet alumiiniset Flexira-jarrusatulat, joissa yhdistyy kiinteiden jarrusatuloiden toiminnallisuus ja kelluvien jarrusatuloiden mittasuhteet.  Mustang Mach-E GT -mallissa on myös MagneRide mukautuva iskunvaimennusteknologia, jonka ansiosta auto pysyy tiukasti tiessä ja samalla mahdollistaa jännittävän ja mukavan ajoelämyksen.

Uusi tapa katsoa – ja kokea – Mustang

Käyttämällä Fordin uutta täyssähköautojen arkkitehtuuria, jossa akusto on sijoitettu auton alustaan matkustamon alle, Fordin insinöörien ja suunnittelijoiden oli mahdollista luoda auto, joka on aito Mustang ja samalla maksimoi SUV-tilat viidelle henkilölle ja matkatavaroille.

“Akkuteknologian kehittyminen oli kriittistä, jotta pystyimme tuottamaan Mustang Mach-E -mallin, joka on tilava ja käytännöllinen sekä kaunis muotoilultaan ja hauska ajaa. Tämä on tärkeää asiakkaillemme Euroopassa”, toteaa Ulrich Koesters, Director, Electrified Vehicles, Ford of Europe.

Mustang Mach-E on välittömästi tunnistettavissa Mustangiksi, sillä siinä on mallin ominaisia piirteitä, kuten pitkä ja voimakas konepelti, takaosan muotoilu, agressiiviset ajovalot ja mallille tyypilliset kolmeriviset takavalot. Älykäs suunnittelu takaa yllättävää tilavuutta takapenkille ja runsaat tavaratilat.

Mustang Mach-E kätkee vielä toisen yllätyksen konepellin alle: etutavaratila, jossa on tyhjennystulppa. Tavaratilan tilavuus on 100 litraa, ja siinä voi kokonsa puolesta säilyttää mukavasti esimerkiksi lentolaukkua. Ja koska sen pystyy huuhtelemaan ja tyhjentämään, siinä voi kätevästi säilyttää märkiä tai mutaisia urheiluvaatteita, vaelluskenkiä tai rantavarusteita.

Mustang Mach-E – keveyttä ja hallittavuutta sisätiloissa

Jotta sähköistymisen tarjoama lisätila saatiin mahdollisimman hyvin hyödynnettyä, Fordin suunnittelijat työskentelivät tiiviisti asiakkaiden kanssa ymmärtääksen heidän toiveensa auton sisätilojen suhteen. Mustang Mach-E -mallissa on SUV-auton mittasuhteet ja viisi aikuista matkustaa siinä mukavasti, minkä ansiosta autossa on runsaasti tilaa ystäville, lapsille ja matkatavaroille.

Edessä sijaitsevan tavaratilan lisäksi autossa on 402-litrainen tavaratila takana. Takaistuinten ollessa käännettynä alas Mustang Mach-E tarjoaa 1420 litran tavaratilan - enemmän kuin tarpeeksi tilaa matkatavaroille, retkeilyvarusteille ja mille tahansa, mitä haluat kuljettaa mukanasi.

Mustang Mach-E tarjoaa kaikkialla sisätiloissaan yhdistelmän linjakasta, nykyaikaista muotoilua ja älykästä monikäyttöisyyttä. Saatavilla olevaan B&O -äänentoistojärjestelmään kuuluu kojelautaan saumattomasti integroidut etukaiuttimet, jotka on sijoitettu ilmaventtiilien yläpuolelle, ja näyttävät leijuvan, kuten kotiteattereista tuttu soundbar-äänijärjestelmä. Avattavassa käsinojassa on tilaa lompakoille ja laukuille. Perinteiset Mustangin muotoilupiirteet, kuten kaksiosainen mittaristo viimeistelevät sisätilat.

Myös saatavissa olevassa panoraamalasikatossa on salaisuus: lasin erikoispinnoitteen ultraviolettisuoja auttaa auton sisätiloja pysymään kesällä viileämpinä ja talvella lämpimämpinä. Lisäksi lasin sisällä oleva kerros auttaa suojautumaan ultraviolettisäteilyltä.

Rajoitettu First Edition -erikoismalli sisältää Grabber Blue -erikoismetallivärin, panoraamakaton, kontrastitikkaukset istuimissa ja ”First Edition” -kynnyslaatan. First Edition -erikoismalli on saatavana myös pidemmän toimintasäteen 98,8 kWh akulla varustettuihin nelivetomalleihin. Ensimmäiset First Edition -mallit tulevat Suomeen vuoden 2020 loppuun mennessä.

Autoon sisäänpääsy ja käynnistäminen on helppoa ja vaivatonta käyttämällä puhelinta avaimena. Teknologia esitellään Ford-malleista ensimmäisenä Mustang Mach-E -mallissa. Mustang Mach-E havaitsee Bluetoothin avulla älypuhelimen asiakkaan lähestyessä autoa, muodostaa yhteyden puhelimeen, avaa ovet ja mahdollistaa auton vaivattoman käynnistämisen ottamatta puhelinta taskusta tai käyttämättä avainta. Jos puhelimen akku tyhjenee, auton ovet voi avata myös syöttämällä varmistuskoodin B-pilarissa olevaan näppäimistöön, ja erillisen koodin keskikosketusnäyttöön auton käynnistämiseksi ja ajamiseksi.

 

Lue myös: Ford on mukana Call-to-Action on Climate Change ‑hankkeessa