Tilataksien ja retkeilyautojen ennätysvuosi – Carsport Design laajentaa

Tilataksien kysyntäkäyrä on näyttänyt yläviistoon jo pari vuotta. Esteettömien ja koululaistaksien rekisteröintimäärien kasvu on voimistunut entisestään vajaa vuosi sitten tapahtuneen taksialan vapautumisen jälkeen. Silloin aikaansaatu myönteinen autoveropäätös 1+6-1+8 takseille on siivittänyt suomalaisten korifirmojen tilauskirjat pulleiksi.  Myös vuosia epävarmuudessa elänyt retkeilyautokauppa sai pitää verovapautensa pienin teknisin kiristyksin. Sekä tilataksien että retkeilyautojen osalta voidaan puhua jo myyntibuumista, jollaista ei ole nähty vuosikymmeniin.

Ylöjärveläisen Carsport Designin yrittäjä ja toimitusjohtaja Ari Jonasson tiivistää, että tilataksimarkkinat romahtivat vuonna 2009 lähes 40 prosenttia ja toipuminen siitä kesti kauan. Tilataksien keski-ikä alkoi painua 4-5 vuoden väliin ja rekisteröintimäärät jäivät Suomessa 500 yksilön vuositasolle. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä on rekisteröity jo 373 monikäyttöistä 1+6-1+8 -tilataksia. Se ennustaisi yli 1100 tilataksin vuosirekisteröintiä. Ari Jonasson ei siihen usko, vaan ennustaa loppuvuodelle maltillisempaa menoa. Viimeisen vuoden ajan tapahtuneessa rekisteröintibuumissa on kyse monen asian yhteisvaikutuksista, joista yksi on vanhentunut kalusto. Nyt uskalletaan uusia kalustoa, koska pelot taksialan vapautumisen vaikutuksista ovat monilla alueilla hälventyneet. Elämä ja ajot jatkuivatkin 1.7.2018 jälkeen, ja monilla yrittäjillä entistä kiivaammin.

Carsport Design laajentaa parhaillaan tuotantotilojaan 600 neliön verran. Laajennus on ensimmäinen 2007 valmistuneeseen tehtaaseen. Laajennusosa on yrityksen käytössä jo kesäkuun lopussa. Carsportin Ari Jonasson tunnustaa, että viimeisen vuoden aikana yritys ei ole pystynyt vastaamaan kysyntään riittävästi, mikä on harmittanut. Vasta nyt tilanne on saatu hallintaan.

Alan suuret toimijat eli automaahantuojat ja suurimmat jälleenmyyjäketjut ovat vahvistaneet otettaan kasvavasta tilataksi- ja retkeilyautokaupasta teettämällä valmiita autoja varastoon. Kaupan tekoa helpottaa, kun autot saadaan ajoon asiakkaille muutamissa päivissä tai viikoissa. Tälläkin hetkellä Carsportin tilauskannasta löytyy joko valmiita tai valmistumassa olevia tilatakseja ja retkeilyautoja niin Volkswagen-, Mercedes-Benz- kuin Ford-mallistoista. Vaihtoehtona on auton suunnittelu ja tilaaminen tehtaalta. Silloin valitaan prosessi, jossa auto odotetaan autotehtaalta usein muutama kuukausi ja koritehtaalta sen päälle vähintään joitakin viikkoja.

Ari Jonasson kertoo, että Carsportin toimitusmäärät pyritään nostamaan laajennuksen jälkeen nykyisestä 400 autosta 500 yksilölliseen ja monikäyttöiseen hyötyautoon vuodessa. Sitäkin tärkeämpää on kuitenkin laatu- ja toimitusaikalupaus – se, että asiakas saa autonsa silloin kun Carsport on luvannut ja täsmälleen sellaisena kuin on sovittu.

LUE MYÖS: Veho 80 -juhlamalli: Sprinter 319 V6 GLE V.I.P. Business Edition