Toyota lanseeraa uuden sukupolven trukkimoottorin

Toyota lanseeraa täysin uuden  41kW:n 1ZS-dieselmoottorin, joka alentaa trukkien käyttökustannuksia ja päästöjä merkittävästi. Uuden sukupolven moottori on suunniteltu momentinmuunninvaihteistolla varustettuihin Toyota Toneron trukkeihin kattaen 1.5 - 3.5t nostokapasiteettiluokat.

Nyt lanseerattava uusi moottori parantaa Toyota-trukkien tunnettua hyvää suorituskykyä entisestään samalla vähentäen polttoainekulutusta merkittävästi. 1ZS-moottori alentaa polttoainekulutusta jopa 30% verrattuna edeltäjäänsä. Samalla Euroopan Unionin Stage-3B päästövaatimukset alittuvat kirkkaasti. Merkittävä etu loppuasiakkaalle on, että 1ZS-moottori ei tarvitse huoltoa vaativaa hiukkassuodatinta läpäistäkseen Stage 3B-päästömääräykset.  Lisäksi moottorin nokka-akseli saa käyttövoimansa huoltovapaan ja luotettavan ketjun välityksellä, joka näkyy asiakkaalle alhaisina huoltokustannuksina trukin käyttöiän aikana. Moottoriin voidaan säätää myös pisin sallittu tyhjäkäyntiaika, jonka jälkeen se sammuu automaattisesti ja täten vähentää turhaa polttoainekulutusta ja sitä kautta päästöjä.

1ZS-moottori on 3-sylinterinen turboahdettu common rail –moottori, joka on suunniteltu erityisesti raskaaseen käyttöön myös pitkille ajoetäisyyksille, vaativiin nostoihin ja paljon hydrauliikkaa kuormittaville lisälaitteille. Markkinoiden pienikokoisin säätyväjohdesiipinen ahdin takaa korkean vääntömomentin ja nopean reagoinnin läpi koko kierroslukualueen. Uusi moottori tuo mukanaan myös kuorman tunnistavan ohjaustehostimen, jolloin tehostus toimii vain kun sitä tarvitaan ja juuri tarvittavalla öljyvirtauksella. Koska ohjaustehostusta käytetään vain kulloisenkin tarpeen mukaan, on myös polttoaineenkulutus alhaisempi.

On myös muita tekijöitä, jotka erottavat Toyotan trukkimoottorit muiden trukkivalmistajien moottoreista. Moottorit ovat Toyotan itse suunnittelemia ja valmistamia. Moottorit ovat matalaviritteisiä teollisuusmoottoreita, jotka on suunniteltu erityisesti trukkikäyttöön huomioiden trukkikäytön aiheuttamat vaatimukset moottorin käyttäytymiselle ja kestävyydelle. Täten ne edustavat Toyotan taattua laatua eli ovat vaativassa trukkikäytössä luotettavia ja kestäviä. Kaikki Toyotan moottorit valmistetaan Toyota Production System-järjestelmää noudattaen Toyotan omilla tehtailla (TPS eli kansankielellä Lean).

“Uusi moottori soveltuu erinomaisesti kaiken tyyppisiin trukkien käyttökohteisiin. Moottori täyttää viimeisimmät EU:n päästövaatimukset ja vastaa asiakkaiden vaatimuksiin jatkuvasta polttoainetalouden parantamisesta,” sanoo Janne Huttunen, tuotepäällikkö Toyota Material Handling Finland Oy:stä.