Uutiset

Autot

Turkin pikavuoro – Mercedes-Benz Tourismo

Vuonna 2006 syksyllä esitelty ja Suomeen 2007 lanseerattu uutuusmalli koki asiakasystävällisiä uudistuksia uuden sukupolven autossaan. Euro 4 päivityksen yhteydessä mallisto kasvoi kattamaan suuremman ostajakunnan. Auton korileveys kasvoi suurimpaan sallittuun, 2,55 metriin. Tourismon mallivaihtoehdot ovat Tourismo, Tourismo M ja M/2 sekä Tourismo L.

Koeajoyksilö

Koeajettavana oli Mercedes-Benz Tourismo M/2. Tyyppimerkintä tarkoittaa M mallin autoa (pituus 13 m), mutta 2-akselista versiota. Kyseinen auto on ainoa 2-akselinen Tourismo, johon on saatavilla ZF:n automatisoitu vaihdelaatikko. Kori ja kehikko on Tourismossa terästä, joka uuden valmistustekniikan, ison kataforeesialtaan myötä saadaan sinkittyä täydellisesti.

Kyseinen valmistustapa on tärkeä uudistus auton elinkaaren säilyvyyttä silmälläpitäen. Oviversiona on Tourismon ainoa, eli etu- ja keskioviversio varustettuna taka-wc:llä. Vessan paikkaa voi vaihtaa keskeltä taakse, mutta oven sijoitusta ei.

Turvallinen turistibussi

Mercedes-Benz:n ajatusmaailman myötä Tourismo ei ole heidän lippulaivansa vaan se on Travego. Tästä syystä varustetaso Tourismossa ei yllä kaikilta osin kilpailijoiden huippumallien tasalle. Turvallisuus on aina ollut Mersun tuotteiden yksi kulmakivistä, eikä Tourismo tee tästä poikkeusta.

Perusvarustus käsittää elektronisesti ohjatut jarrut (EBS), hätäjarrutilanteessa reagoivan jarruassistentin (BA) ja ajonvakautusjärjestelmän (ESP). Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sekä luistonestojärjestelmä (ASR) kuuluvat luonnollisesti varustukseen. Lisäksi autossa on vakionopeudensäädin ja vaihteistohidastin, joiden hallinta hoituu kätevästi ohjauspylvään oikean puoleisella viiksellä.

Hidastimeen kytketty jarrutusvakionopeudensäädin (DBL) säätää nopeutta suurissa alamäissä. Tällöin nopeus (100 km/h) pysyy, eikä auto karkaa ylinopeuksille. Autossa on ns. pysäkkijarru, joka testaajan mielestä toimi aivan kuten mäkipidätin ja auttoi kuljettajaa mäkilähtötilanteissa. Valitettavasti kytkin piti kytkeä jokaista tilannetta varten erikseen, joka oli selvä puute muuten hyvin toimivalle laitteelle. Korirakenne on ECE-R 66 roll over testattu.

Tourismo on ajettavuudeltaan huipputuote. Vakaa ja tarkka ohjaus, kevyttoimiset polkimet ja miellyttävät jarrut yhdistettynä hyvään ajotuntumaan tekevät kuljettajan työskentelystä helpon ja mukavan. Suuri, mutta nykyään hienosti muotoiltu ohjauspyörä kuten kojelauta kokonaisuudessaan on ergonomisesti erittäin hyvä. Käyttökytkimet on käyttötarpeensa mukaisissa ryhmissä, selvästi merkityt. Automatisoidun vaihteiston vaihteenvalitsin on miellyttävästi kojelaudassa helposti ulottuvilla ja istuin on lähes täydellinen.

Istuimen säädöillä kuljettaja löytää mukavan asennon ja ainoa pieni puute on reisiosan pituussäädön puuttuminen. Ilmastointi- ja lämmityslaitteisto kokonaisuudessaan on miellyttävä ja helppokäyttöinen. Kyseessä on ns. puoliautomaattinen laitteisto, joka manuaalisilla säädöillä kertoo kuljettajalle saavutetun lopputuloksen.

Ehdottomasti laitteistoa tulisi muuttaa siten, että kuljettaja pystyy asteen tarkkuudella säätämään sekä kuljettajan että matkustamon lämpötilaa. Muuten säätö tapahtuu monesti vasta kun matkustajat huomauttelevat, joko liian kylmästä tai liian lämpimästä matkustamon ilmasta. Suuret laajakulmaosalla varustetut peilit ovat hyvät eikä suuria katvealueita synny kuljettajan näkökenttään.

Peilien käyttö vaatii kyllä opiskelua. Laajakulmapeilit näyttävät yhdessä auton eteen, joten liikkeelle lähdettäessä, kuljettajan täytyy katsoa molempiin peileihin jotta auton etuosa tulee varmistettua. Kaistaa vaihdettaessa pitää olla tarkkana, jotta varmasti näkee sivulla mahdollisesti olevan ajoneuvon. Kyseinen 13-metrinen 2-akselinen bussi oli kyllä kaupungissa melko ketterä käsitellä, mutta lähes 7-metrin akseliväli aiheutti melkoisen taka-akseli oikomisen risteyksissä ja ”rotvallien” reunat ja takarenkaat oli vaarassa.

Matkustamo ja tavaratilat

Kyseinen auto oli 1+49 paikkainen sekä tilausajo- että linjaliikenteeseen tarkoitettu versio. Matkustamon istuimet olivat hieman karun oloiset, mutta miellyttävät. Istuimien varusteet, selkänojan säätö, jalkatuet, pöytä ja kuppivarustus sekä roskis ja käsinoja ovat kuitenkin aivan riittävät. Vaikka istuimet olivat kovahkot, antoivat ne hyvän tuen vartalolle.

Ovikuilut olivat erittäin leveät ja helppokulkuiset sekä käytävä penkkien välissä on myös leveä ja helppokulkuinen. Autossa oleva taka-vessa oli suurin näkemäni ja miellyttävyydessään aivan ainutlaatuinen. Tästä voisi muutkin valmistajat ottaa mallia.

Valaistus oli sekä yleisvalaistuksen että kohdevalaistuksen osalta hyvä ja monipuolinen. Hattuhyllyjen ja katon muovimaisuus häiritsi, mutta parempaa on tarjolla Travegon myötä. Hattuhyllyt olivat myöskin kapeat, joten niissä säilytettävä materiaali ei saa olla kovin massiivista.

Tavaratilat ovat suuret ja helppokäyttöiset. Testiauto, jossa wc oli takana, on auton turvallisella puolella todella hyvät matkatavaratilat. Mikäli tuo aikaisemmin kehuttu wc, tuodaan keskioven yhteyteen, katoaa tavaratilasta juuri turvalliselta puolelta ainakin yksi luukku, jolloin tavaratila heikkenee. Tavaratilojen kannet ovat ylöspäin aukeavat ja tukevat sekä valaistus tavaratilassa on riittävä. Keskuslukko lukitsee tarvittaessa kaikki luukut, mutta jommankumman kyljen lukitseminen erikseen ei onnistu.

Voimalinja

Moottorina Tourismossa oli MB OM 457 hLA 300 kW:n moottori. Koeajettu 408 hevosvoimaa kuljetti kyseistä autoa jouhevasti ja todennäköisesti kokonaispainon täyttyessä auto ei edelleenkään olisi teiden tukko. Auton automatiikka tarkistaa itse moottorin nestepinnat, joten kuljettajan ajoonlähtötarkastuskohteet senkun vähenevät.

Moottoritila on selkeä ja huoltokohteet on hyvin esillä. Moottorin suurin vääntö 1900 Nm saavutetaan 1100 kierroksella. Vaihteistona koeajoversiossa oli ZF:n AsTronic automatisoitu vaihteisto. Liikkeellelähdöt kyseisellä vaihteistolla ovat konstikkaat. Automatiikka tarjoaa lähtövaihteeksi kolmosta, jolla auto jaksaakin lähteä, mutta lähtökynnys on tosi kulmikas.

Aluksi kaasua lisättäessä ei tapahdu mitään, kunnes yhtäkkiä bussi pyrkiikin syöksymään eteenpäin. Kyseinen alkuviive vain paheni, jos lähtövaihdetta pienensi. Ominaisuus oli aluksi epämiellyttävä ja kaupunkiajossa vaatii totuttelua. Pysäkkijarrua käytettäessä liikkeellelähtö sujui paljon paremmin. Tiellä automatiikka toimii mukavasti ja Mersun testien mukaan vähentää polttoaineen kulutusta yli 10 prosenttia manuaaliin verrattuna. 12-vaihteinen AsTronic, jossa on myös manuaali vaihtomahdollisuus, on liikkeellelähtöä lukuun ottamatta nykyaikainen ja miellyttävä vaihteisto.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan tämä Turkin Istanbulin tehtaalta tuleva pikavuoro- ja turistimikseri on erittäin kilpailukykyinen linja-auto luokassaan. Hinta/ laatusuhde on kohdallaan ja ostaja saa varsin mallikkaan työkalun vastineeksi rahoilleen. Onkin oikeastaan ihme, että kyseisiä laitteita on toistaiseksi myyty Suomessa vain 5 kappaletta. Kun vielä lisää Tourismon positiivisiin ominaisuuksiin pitkän huoltovälin on laite näiltäosin läpikäyty.

Pentti Nurmela

Lue seuraavaksi