Uutiset

Autot

Turkinpippuri – Fiat Fiorino Combi CityVan 1.3 Multijet 16V

Tänä kesänä markkinoille tuotua Fiat Fiorinoa valmistetaan sekä henkilö- että pakettiautona. Henkilökuljetuksiin tarkoitettu Fiorino Combi tarjoaa penkkitilaa viidelle henkilölle. Tavara-autossa sen sijaan on 2,5 kuution kuljetuskapasiteetti.

Suomen autoverotuksesta johtuen on Fiorino pakettiautona reilut 4500 euroa penkkiversiota kalliimpi. Hankintahinnaltaan edullisemmasta henkilöautosta voidaan toki tehdä käyttövoimaveroltaan edullisempi pakettiauto poistamalla takaistuimet pysyvästi.

Delta-autossa onkin tämän vuoksi räätälöity oma suomiversio, Combi CityVan.
Lähtökohdaksi otetaan Combi-henkilöauto, jonka takaistuimet nostetaan tallin perälle odottamaan uutta käyttäjää. Lattialle asennetaan vaneri, jonka myötä ajokista saadaan pakettiauto. Muutostyön hinnaksi Delta-Auto on määritellyt 600 euroa, mikä on huomattavasti vähemmän kuin alkuperäinen paketti- ja henkilöauton hinnanero.

Käytetystä lähtökohdasta johtuen CityVan-malli on varustetasoltaan Van-mallia parempi. Myös lisävarusteiden hinnoittelu suosii Combi-perusteista hankintaa, sillä Combiin hankittuna herkut ovat edullisempia. Koeajokissamme oli muun muassa 450 euron hintainen Pack Adventure-paketti, joka sisältää erikoisverhoilun, korotetun jousituksen, 15 tuuman vanteet, moottorin alasuojauksen sekä kooltaan suuremmat kylkilistat. Van-mallin vastaava paketti köyhdyttää kuluttajaa 590 eurolla.

Pippurinen

Kaikissa Fiorinon malleissa käytetään yhtä ja samaa moottoria, eli 1,3 litran common rail-dieselmoottoria, joka luovuttaa kuljettajan käyttöön 75 hevosvoimaa ja 190 Nm. Maksimiteho on käytettävissä moottorin pyörimisnopeudella 4000 r/min, suurin vääntömomentti löytyy, kun kierroslukumittarin neula asettuu kohtaan 1750 Nm.

Ajossa pikkumylly osoittautuu pirteäksi kumppaniksi, joka tosin vaatii reilua kaasujalan käyttöä. Ilman kuormaa omamassaltaan 1260 kilon ajokki kiihtyy marssinopeuteen reippaasti, noin 400 kilon kuormalla meno muuttuu verkkaisemmaksi. Parhaimmillaan Fiorino on silloin, kun ovien taakse on lastattu alle 200 kilon kuorma

Vaihteistona käytetään viisiportaista manuaalivaihteistoa, jonka voi lisähintaan korvata kuusiportaisella automaattivaihteistolla. Koeajokissamme oli käsin hämmennettävä manuaalivaihteisto, jonka ohjastus hoituu verrattain tunnottoman vaihdekepin avulla.
Ohjaamon verhoilu kovalla muovilla antaa kolkon, joskin helppohoitoisen vaikutelman. Mittaristossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä polttonestemittariin, jonka toteutus poikkeaa valtavirrasta, sillä mittarissa täysi tankki löytyy vasemmalta, tyhjä oikealta. Muutoin mittaristo on suurikokoinen ja selkeälukuinen.

Turuille ja toreille

Yksi suurimmista Fiorinon eduista on sen kompakti koko. Reilun 3,8 metrin kokonaispituuden ja lyhyen akselivälin ansiosta ajokki on ketterä pyöriteltävä kaupunkien keskustoissa kaduilla ja kujilla. Suurikokoisen tuulilasin ansiosta näkyvyyskin on mainio. Suuresta ikkunapinta-alasta johtuen ovat pyyhkijänsulkien varret pitkiä, mikä kostautuu sulkien tärisevänä kulkuna lasilla.

Fiorinon ajettavuus ei yllätä maantienopeudessakaan, meno on suhteellisen vakaata, joskin meno on hiukan pompottavaa ilman kuormaa ajettaessa.

Melutaso komentosillalla jättää myös positiivisen kuvan Fiatin ja PSA:n tuotekehitysosaston osaamisesta. Tehdaspakettiautossa käytetään väliseinää, mikä eristää melua tavaratilasta. CityVan-mallissa tätä väliseinää ei ole, mutta siitä huolimatta melutaso jää alhaiseksi. Merkittävä seikka melutason hillitsemisessä on verhoilumateriaalien käyttö. Peltipintaa ei ole näkyvissä paljoakaan, lattian kangaspäällysteinen vaneri on myös omiaan äänenvaimennuksessa.

Istuimien tarjoama mukavuus on hyvä ja säädettävä ristiseläntuki on miellyttävä yllätys, jonka pakettirakettimme tarjoaa.

Fiat Fiorino on kokonsa puolesta kätevä ajokki kaupunkiajoon ja lähettipalveluita tarjoaville yrityksille. Toisaalta helppokäyttöinen tavaratila mahdollistaa vaikkapa huoltoautovarustelun töihin, joissa tarvittavat työkalut ovat pienikokoisia ja niiden määrä vähäinen.

KK- Ari Perttilä

Lue seuraavaksi