Uutiset

Autot

Tuulilasivahingot yleisiä keväällä – toimi näin jos lasi halkeaa

Kolmannes prosenttia kyselytutkimuksen vastaajista jättää tuulilasin korjaamatta. Korjaaminen kannattaa kuitenkin tehdä heti, sillä rikkinäinen lasi on aina turvallisuusriski ja pitkitetty korjaus voi käydä kalliiksi.

LähiTapiolan tuoreen Arjen katsaus -kyselytutkimuksen mukaan 30 prosentille vastaajista oli sattunut tuulilasivahinko viimeisen muutaman vuoden aikana.

”Neljäsosa asiakkaillemme sattuvista vahingoista on nimenomaan tuulilasivahinkoja”, sanoo LähiTapiola Pääkaupunkiseudun hallintojohtaja Miska Ahonen.

Autotalo Laakkosen jälkimarkkinointijohtaja Simo Ahlgren komppaa Ahosta. Hän kertoo tuulilasivahinkojen olevan hyvin yleisiä ja määrien vain kasvavan. Eniten vahinkoja tapahtuu keväisin ja syksyisin.

”Suomessa ajetaan vielä yleisesti nastarenkailla, usein valitettavan huonoilla sellaisilla, ja samaan aikaan Suomen tiestö heikkenee. Vahinkoja aiheuttavat lentelevät nastat ja kivet”, Ahlgren sanoo.

Ahonen muistuttaa, että tuulilasivahinkoja voi jonkin verran ennaltaehkäistä omalla ajotyylillä.

”Kannattaa pitää pitää kunnolla etäisyyttä edellä ajavaan, jolloin kiviä ja nastoja ei niin herkästi lentele lasiin.”

Milloin tuulilasi kannattaa korjata?

LähiTapiolan kyselyn vastaajista 54 prosenttia kertoi korjauttaneensa lasin välittömästi tai suhteellisen nopeasti, 15 prosenttia korjautti lasin katsastuksen takia mutta peräti 31 prosenttia jätti lasin korjaamatta.

Korjaamatta jätetty lasi on aina turvallisuusriski – varsinkin jos iskemä haittaa näkyvyyttä.

”Valitettavan moni kuitenkin ajaa rikkinäisellä lasilla”, Ahlgren harmittelee.

Pieni iskemä kannattaisi kuitenkin korjauttaa siitäkin syystä, että näin voi välttyä kalliimmalta lasinvaihdolta.

”Tällainen iskemä lähtee helposti leviämään, jolloin tuulilasi on tarpeen vaihtaa”, Ahlgren kommentoi.

Turvallisuusriskin aiheuttaa myös näkyvyyttä heikentävä kulunut lasi.

”Kuluneilla laseilla ajetaan vielä useammin kuin rikkinäisillä laseilla. Kulunut lasi on todellinen vaara varsinkin kevätauringon alkaessa tulla esiin, jolloin kuluma saattaa aiheuttaa todellista näkökykyongelmaa”, Ahlgren varoittaa.

Kuinka paljon tuulilasin korjaus maksaa?

Kyselytutkimuksen tulosten mukaan enemmistö vastaajista arvioi tuulilasin korjaamisen 200-300 euron välillä.

Ahlgren kertoo korjauksen hinnan riippuvan tuulilasin tekniikasta. Vanhempien autojen tuulilasien korjaus voi tulla edullisemmaksi, sillä nykyaikaisissa autoissa tuulilasit ovat erittäin teknisiä ja niihin on voitu upottaa paljon turvallisuuselektroniikkaa.

Lasin hintaan vaikuttaa myös auton merkki ja malli. Mitä harvinaisempi lasi, sitä arvokkaammaksi korjaus tulee.

”Edullisimmillaan tuulilasin saa alle 200 eurolla, mutta hyvinkin tekninen tuulilasi voi maksaa yli 1 000 euroa.”

Miten tuulilasi kannattaa vakuuttaa?

LähiTapiolan laaja kasko ja loistokasko sisältävät lasiturvan. Lasiturva on osa kaskon kokonaishintaa ja arvioltaan noin 50 euroa vuodessa.

”Vakuutusturvan laajuus kannattaa miettiä aina tapauskohtaisesti auton hinnan kautta. Jos auto alkaa maksaa 10-15 000 eurosta ylöspäin, laajaa kaskoa kannattaa vakavasti harkita.”

Jos tuulilasiin tulee vahinko, voi LähiTapiolan sivuilta katsoa huoltokumppanin ja varata sinne ajan. Kumppani hoitaa korvausprosessin asiakkaan puolesta ja tekee vahinkoilmoituksen eikä asiakkaan tarvitse itse olla vakuutusyhtiöön yhteydessä.

LUE MYÖS  Tuulilasin kuntoa valvotaan katsastuksissa

Lue seuraavaksi