Uutiset

Autot

Twinliner-huoltokori pick-up -autoihin

Pajakulman ja Arctic Trucksin yhteistyö tuo tulosta

Pick-up -auton etenemiskyky yhdistettynä pakettiauton tavaratilaan on aina ollut kiinnostava konsepti ja tavoitetta on yritetty saavuttaa vaihtelevalla menestyksellä monilla eri tavoin. Auton oman lavan päälle rakennettu kori on käytännön töissä osoittautunut epäkäytännölliseksi liiallisen nostokorkeuden tai tilaa vievien rengaskoteloiden vuoksi. Pajakulman ja nelivetoautojen asiantuntijan Arctic Trucksin yhteistyössä kehittämässä Twinliner-huoltokoriratkaisussa kori rakennetaan suoraan auton rungon päälle, mikä takaa ideaalin työskentelykorkeuden sekä tasaisen kuormatilan lattian.

Pajakulman paraatilaji

Pajakulman koritehtaan tehdaspäällikkö Marko Oksanen kertoo idean uudelle koriratkaisulle tulleen asiakastoiveiden kautta. ”Huoltokorin kehitystyö sopii luontevasti Pajakulman toimintafilosofiaan ja monissa projekteissa testattu ja toimiva yhteistyö Arctic Trucksin kanssa nopeutti prosessia huomattavasti”, kertoo Oksanen. Päällirakentaminen on meidän omaa alaamme ja olemme jo aikaisemmin työskennelleet runsaasti Volkswagenin, Toyotan ja Fordin pick-up -mallien parissa. Näin oli luontevaa aloittaa uutuusprojekti juuri näiden merkkien parissa”, jatkaa Oksanen. Twinliner-huoltokori on jo nyt saatavilla näiden merkkien sekä perus- että jatko-ohjaamomalleihin, mutta Oksanen lupaa myös esimerkiksi Isuzun ja Nissanin saavan pian omat ratkaisunsa.

Oksanen kertoo, että Twinliner on kehitetty Pajakulman vuosien kokemuksella vastaamaan Suomen vaativia olosuhteita. Materiaalivalinnoissa ei ole tingitty ja esimerkiksi korin seinämateriaalina on hunajakennoinen lämpöeristetty kerroslevy, mikä tekee korista jämerän sekä pakkasenkestävän. Alumiiniprofiilit ovat myös kotimaista tekoa ja lukituksissa on Pajakulman tuttuun tyyliin panostettu murtosuojaukseen sekä tiiviyteen. Korin tasaisessa pohjassa käytetään karheaa ja helposti puhdistettavaa muovimateriaalia, joka on osoittanut kestävyytensä Pajakulman muissa tuotteissa. Twinlinerin perusmallissa korin sisäkorkeus on noin 110 senttiä ja tavaratilan kooksi tulee esimerkiksi jatko-ohjaamomallissa noin kolme kuutiota.  Laadukkaista ja kestävistä materiaalivalinnoista huolimatta korin paino on saatu pidettyä polttoainetaloudellisuuden kunniaksi matalalla tasolla ja kokonaispaino jää alle 200 kilon.

Tarkka räätälöitävyys

Tämänkaltainen koriratkaisu tilataan yleensä tarkoin jotain tiettyä työtehtävää silmällä pitäen ja niinpä Twinliner on luonnollisesti helppo varustaa yksilöllisesti vastaamaan yksityiskohtaisiakin vaatimuksia. Kuormatilan selkeä rakenne sekä kolmeen suuntaan avautuvat luukut helpottavat varustelua ja esimerkiksi erilaisten hyllyjen, laatikostojen, työvälineiden tai vaikkapa sammuttimien sijoittelu on yksinkertaista ja nopeaa. ”Twinlinerin varustelussa vain mielikuvitus on rajana ja myös Pajakulma avustaa oman ammattitaitonsa kautta asiakasta yksilöllisyyden ja käytännöllisyyden saavuttamisessa”, lupaa Oksanen.

Lainsäädäntö lisää vaihtoehtoja

Oksanen kertoo, että Suomen lakipykälät liikennepuolella ovat tasaisen varmasti lähestyneet Keski-Euroopan mallia, mikä lisää pick-up -autojen käyttömahdollisuuksia ja avaa uusia ovia erilaisille varusteratkaisuille.  Tila saadaan hyötykäyttöön ja Twinlinerin voi esimerkiksi saada jatkettuna mallina, jossa auton ohjaamon päälle tuleva jatko-osa helpottaa pitkien tavaroiden kuljetusta huomattavasti.  ”Erityisen kiinnostuneita Twinlinerista ovat olleet energiayhtiöt sekä kunnallinen sektori, joissa tämän tyyppiselle koriratkaisulle on havaittu olevan runsaasti erilaisia sovellusmahdollisuuksia. Yksityispuolella kori soveltuu puolestaan lämmöneristyksen ansiosta pienillä muutoksilla hyvin vaikka lemmikkieläinten kuljetukseen”, korostaa Oksanen.

”Pajakulmalla Twinlinerin tuotanto on jo hyvässä vauhdissa ja täysin kotimaisen ja hinta-laatusuhteeltaan järkevän tuotteen kauppa on alkanut lupaavasti. Tiedon levitessä viidakkorummun sekä käytännön kokemusten kautta on varmaa, että jatkossa moni puntaroi tarkoin huoltokorin toimivuutta vaikkapa tavalliseen pakettiautoon verrattuna”, päättää Oksanen.

Lue seuraavaksi