Uutiset

Autot

Työsuhdeautoista vipuvoimaa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan työsuhdeautoilun asenneilmapiiri on murroksessa. Osa tutkimuksessa mukana olleista yrityksistä kertoi panostavansa ympäristöystävälliseen autopolitiikkaan, koska kokevat sen olevan osa yrityksen ympäristö- ja yhteiskuntavastuullista toimintaa. Tutkimuksessa mukana olleiden leasingyritysten ja muiden yritysten edustajat näkevät, että tulevaisuudessa erityisesti ladattavien hybridien osuus työsuhdeautoista kasvaa.

Työsuhdeauto vaihdetaan muutaman vuoden välein uudempaan autoon, joten niillä on merkittävä vaikutus maamme käytettynä myytävien henkilöautojen valikoimaan. Työsuhdeauton valintaan vaikuttaminen onkin merkittävä keino uudistaa maamme henkilöautokantaa ja saada vähäpäästöisiä, vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja myös käytettyjen autojen markkinoille.

Leasing-autojen tarjonnalla suuri vaikutus

Trafin teettämän tutkimuksen mukaan moni yritys tukeutuu työsuhdeautoja valitessaan paljolti leasingyrityksen autotarjontaan. Yrityksen voi olla vaikea pyrkiä vähäpäästöiseen autoiluun ja valita esimerkiksi vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja, jos leasingyritys ei kannusta siihen tai näitä autoja ei ole leasingyrityksen valikoimassa.

”Mikäli yritys käyttää työsuhdeautoina leasing-autoja, vastuullinen yritys hankkii leasing-autopalvelut yritykseltä, joka tarjoaa vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia autoja” kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt pienemmät kuin omien autojen

Trafin teettämään tutkimukseen vastanneiden henkilöiden työsuhdeautot olivat keskimäärin vähäpäästöisempiä kuin heidän omat autonsa. Kyselyyn vastanneiden oman ilmoituksen mukaan työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 120 g/km ja työntekijöiden omien autojen 151 g/km.

Työsuhdeautoilussa arvostettiin eniten työsuhdeautoilun helppoutta ja vaivattomuutta sekä sitä, että käyttöönsä saa uuden auton ilman omaa pääomaa. Ympäristöseikat eivät ensisijaisesti vaikuttaneet työsuhdeautojen valintaan.

Tutkimukseen vastanneilla pääosa työsuhdeautoista oli dieselkäyttöisiä ja kolmannes bensiinikäyttöisiä henkilöautoja. Tämä poikkeaa merkittävästi maassamme ensirekisteröidyistä henkilöautoista, joista vajaat 70 prosenttia on bensiinikäyttöisiä ja kolmannes dieselkäyttöisiä. Vaihtoehtoisten käyttövoimien eli ladattavien hybridien, täyssähkö- ja kaasuautojen osuus työsuhdeautoista oli kolmisen prosenttia. Osuus on samansuuruinen kuin vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien henkilöautojen osuus kaikista ensirekisteröinneistä oli vuonna 2017. Liikennekäytössä olevista henkilöautoista vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tai polttoaineilla toimivien osuus oli 0,5 % vuoden 2017 lopussa.

Vapaa autoetu tai auton käyttöetu on vajaalla 80 000 autoilijalla. Määrä on pysynyt suhteellisen samana viime vuosina.

Suomessa ensirekisteröidään vuosittain yhteensä noin 120 000 henkilöautoa.

Työsuhdeautotutkimus 2018 – Yritysten autopolitiikka ympäristönäkökulmasta löytyy Trafin verkkosivuilta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää hyviä työsuhdeautoilun käytäntöjä ja ohjaustekijöitä, jotka ohjaavat ja sitouttavat työntekijöitä ympäristöystävällisempään ja vaihtoehtoisia käyttövoimia suosivaan työsuhdeautoiluun. Selvityksen toteutti Trafin toimeksiannosta Ramboll Finland Oy.

Lue seuraavaksi