Uutiset

Autot

Unelma työkalu – Chevrolet WILDHAWK CL CLASSIC Van 6.6TD

 

WILDHAWK CL Classic Van -mallisto

Aikaisemmin ajamastamme WILDHAWK GT –mallista nyt ajamamme CL Classic –malli eroaa ulkoisesti lähinnä korkeutensa puolesta, sillä CL-malli on 310 mm matalampi. Muita uuden mallin tuomia ulkopuolisia muutoksia ovat kaksiosaiset laajakulmapeileillä varustetut taustapeilit sekä helmaspoilerit. Vaaleasävyisissä autoissa on nyt tummat Silver metallic -astinlaudat ja tummissa päinvastoin. Takaosan ikkunoiden Solar Ray –tummennus on vakiona samoin kuin 16” renkaat ja erikoisvanteet sekä kromipuskurit. Optiona on saatavana lisäksi Billet Grille –erikoismaski sekä ksenon-ajovalot pesureilla ja korkeussäädöillä.

Rekisteröintikatsastusta varten näihin autoihin on edelleen tehtävä tarvittavat muutokset, kuten valojen ja vilkkujen muuttaminen E-hyväksytyiksi, lasien vaihdot, pakoputkistomuutokset sekä jarru- ja melutestit. Valmiiden komponenttien ja ajan tuoman tietotaidon myötä työt ovat kuitenkin hieman helpottuneet ja nopeutuneet.

 

V8-moottori – se ainoa oikea moottori

WILDHAWKin konepellin alla ei mainittavia muutoksia ole tapahtunut. Siellä jylisee kestäväksi ja vahvaksi todettu 6,6-litrainen V8 Duramax –turbodiesel. Common rail –polttoaineenruiskutusjärjestelmällä varustetun moottorin teho on 250 hv (186 kW) kierrosluvulla 3200 r/min ja vääntö huikeat 621 Nm kierrosluvulla 1600 r/min. Voima takapyörille välittyy GM:n 4+1-portaisen ”heavy duty” automaattivaihteiston välityksellä. Perävaunua vedettäessä vaihteiston voi kytkeä vetämistä varten tarkoitetulle ohjelmalle. Lisäksi vaihteistossa on öljynjäähdytin. Välityssuhteena vetopyörästössä on 3.73 ja se on varustettu tasauspyörästön lukolla. Tien päällä WILDHAWK kulkee kevyesti ja rajoitin (90 km/h) tulee vastaan harmittavan nopeasti, mutta laki on mikä on. Keskikulutus koeajon aikana oli 11,1 l/100 km, mikä on 0,8 litraa pienempi kuin aikaisemmin ajamallamme korotetulla mallilla.

 

Uudistunut ohjaamo

Suurimmat muutokset WILDHAWKin osalta ovat tapahtuneet ohjaamossa. Ajamamme auto oli varustettu Luxury – varustepaketilla, johon kuuluu muun muassa todella tyylikkäät kapteeninistuimet mustalla pehmeällä nahalla verhoiltuna. Istuimet on varustettu monipuolisilla säädöillä, esimerkiksi kuljettajanistuin säätyy sähköisesti kahdeksaan suuntaan. Myös erillisissä takapenkeissä on kallistus- ja pitkittäissäädöt sekä käsinojat. Ne saa myös helposti irrotettua, jos tarvitaan lisää tilaa. Lisäksi kaikissa penkeissä on erilliset penkinlämmittimet. Uutta on myös modernit Carbon koristellut kojelauta, katto- ja seinäpaneelit, moottorinsuoja mukitelinein sekä Carbon-/nahkapäällysteinen ohjauspyörä, jossa on korkeudensäätö (tilt wheel). Entiset jalopuujäljitelmät kun alkavat olla menneen talven lumia. Kojelaudan osalta uutta ovat kromikehyksiset mittarit, kierroslukumittari, km-pohjainen trippimittari ja uudelleen muotoillut katkaisijat. Uutta on myös ajotietokone monipuolisine toimintoineen ja ohjelmointimahdollisuuksineen sekä rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Uusi peruutuskamera 7” TFT LCD –laajakuvavärinäytöllä ja monipuolisilla säädöillä on kuljettajaa helpottava apuväline uusien kaksiosaisten sähkötoimisten peruutuspeilien lisäksi. Vakiona autossa ovat tietenkin sähkötoimiset etuikkunat (kuljettajan ikkunassa ExpressDown –toiminto), keskuslukitus erikseen eteen ja taakse sekä vakionopeussäädin muistilla. Uutta on ilmastoinnin ja lämmityksen erillissäädöt eteen ja taakse. Nyt takamatkustajat voivat säätää matkustamon lämpötilan omasta käyttöpaneelistaan heille sopivaksi. Toinen viihtyvyyttä lisäävä laite normaalin radio/CD-audiojärjestelmän lisäksi on takamatkustajille asennettu Jensen JE 17” FD DVD –järjestelmä TV valmiudella ja langattomilla kuulokkeilla. Tällöin takamatkustajat voivat katsella DVD:tä edessä istuvia häiritsemättä.

WILDHAWKin noin kolmen kuution tavaratila on verhoiltu kokonaisuudessaan ja varustettu asianmukaisilla kiinnityspisteillä. Tavaratila on lisäksi lämmin ja katossa olevien naulakoiden ansiosta siellä voi vaikka kuivata harrastuksissa kastuneita varusteita.

 

Ajo-ominaisuudet

Ajo-ominaisuuksiltaan Chevrolet WILDHAWK on Amerikan-auton tuntuinen, jyhkeä ja vakaa, mutta kuitenkin kevyt ja helppo hallita. Jäykkä taka-akseli on varustettu lehtijousilla ja edessä on erillisjousitus. Halkaisijaltaan 330 mm:set ABS-levyjarrut huolehtivat auton pysähtymisestä kiitettävästi. Kiertokuula-tyyppinen ohjaus on kevyt ja amerikkalaiseksi tarkka. Alkuperäiset 245/75 R16 M+S-renkaat kevytmetallivanteilla ovat jämäkät ja toimivat isoilla teillä hyvin, mutta maaseudun pikkuteillä jäi kaipaamaan nastarenkaita. Ajaminen WILDHAWKilla on ”kuorma-automaisen” tasaista ja voisi kuvitella, että sillä ajaminen esimerkiksi pohjoiseen olisi jopa mukavampaa kuin henkilöautolla. GT-versioon verrattuna CL-malli mahtuu matalamman korinsa ansiosta pysäköinti- ja pesuhalleihin paremmin.

 
 

Chevrolet WILDHAWK CL CLASSIC Van 6.6TD

Tekniset tiedot:

Moottori 6,6-litrainen Duramax V8 turbodiesel

Teho 250 hv (186 kW) 3200 r/min

Vääntö 621 Nm 1600 r/min

Vaihteisto 4+1-vaihteinen MN8-automaatti, nestevaihteen

lukkokytkin, tasauspyörästön lukko

Perävälitys 3.73

Henkilöluku 2+3

Kuormatila n. 2,95 m3

Pituus 5692 mm

Leveys 2017 mm

Korkeus 2090 mm

Akseliväli 3430 mm

Maavara etu/taka 218/193 mm

Kokonaismassa 3901 kg

Omamassa 3150 kg

Perävaunupaino 4536/454 kg (jarruin/jarruitta)

Polttoainesäiliö 117 l

Kulutus 11,1 l/100 km (koeajolenkillä)

Renkaat 245/75 R16

Hinta 73 900 € (sis alv 22 %)

 

 

LUXURY – varustelupaketti:

· peruutuskamera värinäytöllä

· mustat nahkaistuimet ( 5 kpl kapteeninistuimia )

· JENSEN 17″ DVD-järjestelmä langattomin kuulokkein

· Carbon koristeltu kojetaulu

· Carbon koristeltu moottorinsuoja mukitelinein

· Carbon koristelua matkustamossa

· Carbon/nahkapäällysteinen ohjauspyörä

Hinta 3 900 € (sis alv 22 %)

 

Miika Nyrö

 
 
 
 
 

 

Lue seuraavaksi