Uudistuneessa Suzuki Vitarassa huippuluokan turvavarustelu

Suzuki Vitara uudistuu niin ulkonäöltään, tekniikaltaan kuin varustelultaan. Suomen suosituin nelivetoinen kompakti katumaasturi on jatkossa tarjolla kahdella mahtavasti vääntävällä bensiiniturbolla. Varustelu, joka on ollut Vitaran vahvuuksia, on jatkossa entistä täydellisempi.

Heti Suomeen saavuttuaan Suzuki Vitaran nykyinen sukupolvi otti kärkipaikan kompaktien nelivetoisten katumaasturien sarjassa, eikä siitä ole luovuttu. Järkevän kokoinen, hyvin varusteltu ja tyylikäs Vitara on saanut paljon kiitosta myös ajettavuudestaan ja luotettavuudestaan.

Suzuki Vitaran tarina alkaa kuitenkin paljon kauempaa, sillä se esiteltiin kolmekymmentä vuotta sitten vuonna 1988. Erittäin kompakti kolmeovinen katumaasturi oli selkeälinjainen oman tiensä kulkija. Vuosien mittaan autoon lisättiin takaovet ja se myös kasvoi parin sukupolven myötä kookkaammaksi. Nykyisen Suzuki Vitaran tuotanto alkoi japanilaismerkin Unkarin tehtaalla vuonna 2014.

Hyvää ei kannata muuttaa

Jalkapalloilussa todetaan, että voittajatiimiin, kuten tämän hetken Huuhkajiin, ei kannata tehdä muutoksia. Sama pätee Vitaraan, jonka linjat ovat kestäneet aikaa erinomaisesti. Suurimmat muutokset on tehty keulaan, jossa on nyt kromattu etusäleikkö ja samalla uudelleen muotoiltu puskuri antaa uutta ilmettä. Takana on LED-valot, jotka kuluttavat vähemmän virtaa ja muuttavat perän muotoa. Näiden lisäksi värivalikoimassa on pari uutta vaihtoehtoa ja vanteita on muotoiltu uudelleen.

Sisällä huomaa heti, että uudistuksen myötä Vitara on muuttunut laadukkaammaksi aiempaa korkeatasoisempien materiaalien avulla. Kojelauta on nyt pehmeäpintaisena miellyttävä koskettaa. Mittaristo ja kello on uusittu ja ne ovat nyt erittäin tyylikkäitä. Päämittarien välissä olevaa ajotietokoneen kasvanutta värillistä näyttöä on entistä helpompi lukea. Sisustuksen muutoksiin kuuluvat vielä keskikonsolin ja ovien hopeasävyiset koristeet sekä keskikyynärnoja edessä.

Turboaikaan 

Vitarassa jätetään vapaasti hengittävien moottorien aika taakse, kun 1,6-litrainen korvataan samalla 1,0-litraisella 112 Boosterjet -turbolla, jota käytetään SX4 S-Crossissa. Uuden moottorin teho on 82 kilowattia (112 hv) ja suurin vääntömomentti on 170 Nm (160 Nm automaattivaihteiston kanssa). Moottori on saanut paljon kiitosta SX4 S-Crossin käyttäjiltä. Koska suurin vääntömomentti on tarjolla laajalla käyttöalueella jo alhaisilta käyntinopeuksilta alkaen, ajo on helppoa ja vaihtamistarve vähäinen.

Toisena moottorina jatkaa 1,4-litrainen 140 Boosterjet -turbo, joka oli ennen saatavissa vain Vitara-mallisarjan lippulaivaan. Moottori kehittää 103 kW (140 hv) ja 220 Nm vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 1 500 - 4 000 r/min. Kulku on letkeää, mutta toisaalta Vitara kiihtyy tällä moottorilla varustettuna nollasta sataan 10,2 sekunnissa ja saavuttaa 200 km/h huippunopeuden.

Kaikki Suomessa myytävät Suzuki Vitarat ovat nelivetoisia. Suzukin AllGrip Select-neliveto antaa ajajan valita sopivan ajotilan olosuhteiden ja tilanteen mukaan. Helpointa on ajaa Auto-tilassa, jolloin säästetään polttoainetta ja elektroniikka kytkee nelivedon päälle havaitessaan luistoa. Sport-tila antaa takapyörille lisää voimaa, mikä tekee autosta ketterämmän, lisäksi moottori reagoi kaasupolkimen liikkeisiin herkemmin. Snow-tilassa voimaa jaetaan kaikille pyörille ja Lock-tilassa voima jakautuu tasan etu- ja taka-akselin välillä. Nelivetojärjestelmä siirtyy automaattisesti Lock-tilasta Snow-tilaan nopeuden noustessa yli 60 km/h.

Suzuki Vitaran saa molempien moottorien kanssa joko käsivalintaisella tai automaattivaihteistolla varustettuna.

Luokan monipuolisin turvavarustelu

Suzuki Vitaran varustelu ja etenkin turvavarusteiden määrä oli erittäin hyvä jo ennen nyt tapahtuvaa uudistusta. Kaikissa malleissa on ollut vakiona muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin ja alamäkihidastin. Molemmat ovat varusteita, joita ei saa moneen kilpailijaan edes lisävarusteena.

Uudistuksen yhteydessä törmäyksenestoavustimen toimintaa on muutettu. Ennen se toimi vain mikroaaltotutkan avulla, mutta nyt siinä on lisäksi kamera ja lasertutka. Parannusten myötä järjestelmään on lisätty jalankulkijatunnistus ja se jarruttaa aktiivisesti havaitessaan mahdollisen törmäyksen. Suzuki Vitaran turvallisuuspaketin viimeistelevät aktiivinen kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä.

Uudistuneen Suzuki Vitaran hinnat alkavat GL+ 112 Boosterjetin 23 990 eurosta. Jo tuohon hintaan sisältyvät kattavan turvapaketin lisäksi mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, automaatti-ilmastointi ja peruutuskamera. Suuremmalla moottorilla varustettuna hinta on 25 990 euroa.

Toisena vaihtoehtona on GLX, jonka saa vain suuremmalla moottorilla hintaan 29 990 euroa. Ylellisemmässä mallissa on edellisten lisäksi älyavain, navigointi, mokkanahkaverhoilu, pysäköintitutkat edessä ja takana, panoraamakattoluukku ja paljon muuta.

Kaikki mallit voi valita 6-vaihteisella automaattivaihteistolla varustettuna, jonka lisähinta on 2 400 euroa.