Uusi 911 Cabriolet ottaa varaslähdön avoautokauteen

Porschen uuden 911 Coupen lanseerauksesta on kulunut vain kuusi viikkoa, kun valokeila kohdistuu jo uuteen 911 Cabrioletiin. Avokattoinen 911-uutuusversio jatkaa vuosikymmeniä kestänyttä perinnettä, joka sai alkunsa, kun Porsche esitteli ensimmäisen 911 Cabrioletin prototyypin Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä syyskuussa 1981. Asiakkaat ja urheiluautojen ystävät ympäri maailmaa ihastuivat uutuusmalliin välittömästi. Ensimmäinen avo-911 rullasi tuotantolinjalta vuonna 1982. Sen jälkeen 911 Cabriolet on kuulunut kiinteästi Porschen mallivalikoimaan. Ennakko-odotukset ovat entistäkin kovemmat, kun legendaarisen urheiluauton uusi avoversio saa ensiesittelynsä vuoden 2019 alussa. Coupe-versiosta tuttujen innovatiivisten ominaisuuksien lisäksi uudessa Cabrioletissa on kehityksen huippua edustavaa avoautotekniikkaa, kuten uusi hydraulimekanismi, joka avaa ja sulkee katon entistä nopeammin.

Muotoilultaan uutuusmalli heijastelee uuden Coupen moderneja linjoja, mutta on silti selkeästi tunnistettava Porsche 911 Cabriolet. Täysin automaattisesti avautuvassa ja sulkeutuvassa kangaskatossa on integroitu takalasi sekä magnesiumelementit, jotka estävät katon tempautumisen tuulen mukaan suurilla ajonopeuksilla. Katto voidaan ajon aikana avata tai sulkea ajonopeuden ollessa korkeintaan 50 km/h. Uusi hydraulimekanismi lyhentää katon avautumisajan noin 12 sekuntiin, ja sähkötoimisesti avattava ilmanohjain suojaa autossa olijoiden niskoja ilmavirralta.

911 Cabriolet on aluksi saatavissa takavetoisena Carrera S -versiona ja nelivetoisena Carrera 4S -varianttina. Molempien voimanlähteenä on 2981-kuutioinen kuusisylinterinen turbobokserimoottori, joka kehittää 450 hv:n (331 kW) huipputehon 6500 kierroksella minuutissa ja vääntää vahvimmillaan 530 Nm kierrosalueella 2300–5000 r/min. Uusi moottori on entistä suorituskykyisempi ja vähäpäästöisempi parannetun ruiskutusprosessin sekä turboahdinten ja ahtoilman jäähdytysjärjestelmän uuden järjestelyn ansiosta. Voima välittyy pyörille uuden kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä. Carrera S ‑version kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 3,9 sekuntia (Sport Chrono ‑lisävarustepaketilla 3,7 sekuntia) ja huippunopeus 306 km/h. Carrera 4S saavuttaa 304 km/h:n huippunopeuden ja kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,8 sekunnissa (Sport Chrono ‑lisävarustepaketin kanssa 3,6 sekunnissa).

Uuden 911 Carrera S Cabrioletin hinnat julkaistaan Suomessa myynnin alkaessa, hinnaston julkaisun yhteydessä julkaistaan myös viralliset WLTP-päästöarvot ja kulutustiedot.