Uutiset

Autot

Uusi Ford Ranger Raptor

Ensimmäistä kertaa Euroopassa on tarjolla tehdasvalmisteinen Ford Performance avolavaauto – uusi Ranger Raptor. Se näyttää yhtä ainutlaatuiselta ja vaikuttavalta kuin sen maastoajo-ominaisuudet ja suorituskyky ovat. Raptorilla ei ole kilpailijoita, sillä mitään vastaavaa ei muilla valmistajilla ole.

Uusi 2.0 Ford EcoBlue 213 hv / 500 Nm -kaksoisturbodieselmoottori

Täyttää uusimman Euro 6.2 –päästötason vaatimukset, alhaisemmat CO2-päästöt, entistä polttoainetaloudellisempi, entistä enemmän tehoa ja vääntöä sekä parannettu NVH (Noise, Vibration and Harsness).

Kaksoisturboahdintekniikassa käytetään muuttuvageometrista suurpaineturboa ja kiinteäsiipistä pienpaineturboa. Kaksi peräkkäin asennettua turboahdinta parantavat moottorin vääntöä ja reagointikykyä pienillä kierroksilla. Suuremmilla kierrosluvuilla suurempi turbo toimii yksinään ja tuottaa enemmän tehoa. Moottorin teho on 213 hv ja vääntö on 500 Nm.

A10-automaattivaihteisto (10R80)

Oppivan A10-automaatti-vaihteiston laaja välityssuhdealue ja reaaliaikainen vaihteenvaihdon ajoitus varmistaa, että kaikissa ajo-olosuhteissa on käytössä suorituskyvyn, polttoaineenkulutuksen ja ajomukavuuden kannalta optimaalinen vaihde.

Ford Performance -alusta

Jotta Ranger Raptor kestää suurinopeuksisen ajon rasitukset on alustan tikapuurunko täysin yksilöllisesti suunniteltu.

Fox® -jousitus

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti, mikä takaa erinomaiset maastoajo-ominaisuudet. Iskunvaimentimien männät ovat 46,6 mm. Vaimentimet joustavat 30 % enemmän kuin tavallisessa Rangerissa, joten Raptorin suorituskyky on parempi haastavassa maastossa ajettaessa.

Alumiiniset tukivarret

Alumiinisten tukivarsien avulla saadaan vähennettyä painoa sekä varmistetaan iskunvaimennuksen erinomainen toiminta. Taka-akselistossa integroitu Watt-tuenta.

Pohjapanssari

2,3 mm paksu pohjapanssari on valmistettu suurilujuusteräksestä, joka parantaa off-roadajon aikaista suojausta.

Renkaat

Raptorissa on 17” kevytmetallivanteet ja BF Goodrich 285/70 R17 LT -maastoajoon soveltuvat renkaat. Renkaiden halkaisija on 838 mm ja leveys 285 mm. Voimakas rengaskuviointi varmistaa pidon märissä, mutaisissa, hiekkaisissa ja lumisissa ajo-olosuhteissa.

Jarrut

Edessä kaksimäntäiset jarrusatulat. 332 mm x 32 m jäähdytetyt jarrulevyt edessä (norm. 302 mm jäähdyttämätön jarrulevy) ja 332 mm x 24 mm jäähdytetyt jarrulevyt takana (norm. rummut takana). Raptorin jarrutusvoima on äärimmäisen tehokas.

Kori

Korirakenteessa on käytetty perus-Rangeriin verrattuna enemmän suurlujuusterästä, ja kori kestää jopa 1G verran enemmän kuormitusta.

Vetokoukku ja vetopaino

Vetokoukku on entistä paremmin integroitu uuteen puskurirakenteeseen. Vetopaino on 2500 kg ja kantavuus 620 kg. Huom! Raptorin ensisijainen suunnittelulähtökohta on ollut suorituskyky ja ajettavuus erittäin suurinopeuksisessa haastavassa maastoajossa.

Pyöränkaaret

Pyöränkaaret on valmistettu kevyestä ja erittäin kestävästä komposiitista, joka kestää hyvin iskuja ja osumia. Samaa materiaalia käytetään F150 Raptorin pyöränkaarissa.

Pyöränkaarien kohdalta Raptor on 150 mm leveämpi verrattuna tavalliseen Rangeriin. Näin saadaan lisätilaa pyöräntuennalle ja suuremmille renkaille. Lokasuojassa olevan säleikön kautta ilmavirtaa saadaan ohjattua entistä aerodynaamisemmin korinlinjaa myöten.

Istuimet

Verhoilumateriaalina käytetään mokkanahkapintaista teknistä verhoilumateriaalia, jonka pito/istumistuntuma ja puhdistettavuus ovat paremmat kuin tavallisen mokkaverhoilumateriaalin. Korkeat istuinreunukset antavat lisätukea sivuttaisliikkeiden aikana.

Ohjauspyörä

Ohjauspyörä on nahkaverhoiltu ja siinä on punainen keskitysmerkki, joka on käytännöllinen erittäin nopeissa off-road ajotilanteissa. Vaihteenvalitsimet ovat ohjauspyörässä, jolloin valitsinten käyttäminen on erittäin nopeaa eikä käsiä tarvitse irroittaa ohjauspyörästä ajon aikana.

Terrain Management System -ajotila

Terrain Management System (TMS) mahdollistaa ajamisen erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Kuljettaja voi valita ohjauspyörässä olevan Mode-painikkeen avulla kuudesta eri ajotilasta ajotilanteeseen parhaiten sopivan.

Maavara, lähestymis- ja jättökulmat

Ranger Raptorin maavara on 281 mm eli noin 50 mm isompi kuin tavallisessa Rangerissa, joten lähestymis-/jättökulmat ovat suuremmat, mikä parantaa maastoajo-ominaisuuksia entisestään. Takapuskurin muotoilun ansiosta maavara ja aerodynamiikka ovat erinomaiset.

LUE MYÖS Ford julkisti sähköistetyn hyötyajoneuvomallistonsa

Lue seuraavaksi