Uusi Honda CR-V Hybrid

Edistyksellinen tekniikka yhdistää mukavuuden ja taloudellisuuden

Uusi viidennen sukupolven Honda CR-V tuo ensimmäistä kertaa eurooppalaisten saataville edistyksellisen itselataavan hybriditekniikan katumaasturiin asennettuna. Bensiinimoottorisen version tapaan CR-V Hybrid tarjoaa mainiot ohjaamo- ja tavaratilat. Ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat nousseet uudelle tasolle ja uusi Hybrid on tähän asti suorituskykyisin CR-V.

  • Hondan hybridijärjestelmä perustuu älykkääseen i-MMD -tekniikkaan (intelligent Multi-Mode Drive), joka käyttää eri energialähteitä saumattomasti.   
  • i-MMD yhdistää kaksi tehokasta sähkömoottoria ja taloudellisen 2,0 i-VTEC Atkinson työkiertomoottorin.
  • Käytössä on kolme ajotilaa: sähköajo (EV Drive), hybridiajo (Hybrid Drive) ja polttomoottoriajo (Engine Drive).
  • Täysin uudessa konstruktiossa voimalinjastosta on voitu jättää kokonaan pois perinteinen mekaaninen vaihdelaatikko.

Edelläkävijä SUV-luokassa

Honda oli rohkea edelläkävijä, kun se esitteli ensimmäisen CR-V:n vuonna 1995. Tuolloin katumaasturit olivat vasta tulossa valloittamaan markkinoita ja Honda otti oitis paikan uuden autoluokan kärjessä. Neljän ensimmäisen sukupolven aikana CR-V on noussut maailman suosituimmaksi katumaasturiksi*. Honda CR-V:n myynti ylittää pian kymmenen miljoonan auton rajan. Uuden viidennen sukupolven CR-V:n avulla Honda haluaa säilyttää asemansa markkinajohtajana.

Euroopassa CR-V kattaa neljänneksen Hondan myynnistä. Suomessa tämän katumaasturin merkitys on vielä paljon suurempi. Honda CR-V on ollut vuosikausia maamme eniten myyty nelivetoinen katumaasturi. Suomessa on liikenteessä yli 25 000 CR-V:tä.

Hybrid on aina viisipaikkainen

Comfort-varustetasoa lukuun ottamatta kaikissa CR-V-malleissa on kojelaudassa helppokäyttöinen Honda Connect 7” näytöllä. Järjestelmästä käytetään mm. audiota, navigaattoria tai auton eri järjestelmien asetuksia. Siihen voi yhdistää myös älypuhelimen, minkä jälkeen omia sovelluksia voi käyttää auton tietojärjestelmässä.

Täysin uudelleen suunniteltu Honda CR-V on huomattavasti aiempaa tilavampi, vaikka korin mitat ovat pääpiirteissään ennallaan. Takana on peräti 50 mm enemmän jalkatilaa kuin ennen, minkä huomaa helposti ja samalla myös hartia- ja pääntilat ovat kasvaneet.

Hybridin tavaratila on lattian alle asennettujen akkujen takia hieman bensiinimalleja pienempi, mutta erittäin selkeämuotoista tilaa on edelleen peräti 497 litraa. Taittamalla takaistuimet eteen tila kasvaa melkein 1,7 kuutiometrin kokoiseksi ja lattiapinnan pituus on 1 830 mm eli 250 mm enemmän kuin edellisessä CR-V:ssä. Saatavana on sähkökäyttöinen takaluukku, joka aukeaa käsin koskematta heilauttamalla jalkaa puskurin alla.

Itselataavalla i-MMD -hybriditekniikalla hiljaisuutta ja vaivattomuutta

Ensimmäisessä Euroopassa myytävässä hybridikatumaasturissaan Honda tarjoaa asiakkaille edistyksellistä tekniikkaa. Honda hybridijärjestelmän sydämenä on itselataava i-MMD-tekniikka (intelligent Multi-Mode-Drive). i-MMD yhdistää kaksi sähkömoottoria, älykkään ohjausyksikön, Atkinson-työkiertoperiaatteella toimivan bensiinimoottorin, litiumioniakuston ja innovatiivisen voimansiirron saumattomasti toimivaksi järjestelmäksi.

CR-V Hybridissä on taloudellinen 2,0-litrainen i-VTEC Atkinson bensiinimoottori, jonka suurin teho on 107 kW (145 hv)/6200 r/min. Sähkömoottori tuottaa tehoa 135 kilowattia (184 hv) ja vääntöä 315 Nm. Hybridivoimalinjasto kiihdyttää CR-V Hybridin nollasta sataan etuvetoisena 8,8 ja nelivetoisena 9,2 sekunnissa. Huippunopeus on molemmissa rajoitettu 180 km/h. 

Etuvetoisen CR-V Hybridin yhdistetty kulutus 5,3 litraa sadalla (takaisinlaskettu NEDC) ja hiilidioksidipäästö 120 g/km. Nelivetoisen CR-V Hybridin kulutus on 5,5 l/100 km ja vastaavasti hiilidioksidipäästö 126 g/km. WLTP-arvoissa yhdistetyt päästö- ja kululutusarvot ovat etuvetoisena 156 g/km ja 6,9 l/100 km sekä nelivetoisena 166-168 g/km ja 7,3-7,4 l/100 km.

Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid valikoima on laaja. Perusmalli on CR-V 2,0 i-MMD Hybrid Comfort on saatavissa vain etuvetoisena. Elegance- ja Lifestyle-varustetasoiset CR-V 2,0 i-MMD Hybridit voi valita sekä etu- että nelivetoisina ja Executive on aina nelivetoinen.

Honda CR-V Hybridin hinnat ilmoitetaan myöhemmin. Suomeen ensimmäiset CR-V Hybridit saapuvat maaliskuussa.


*Lähde: JATO Dynamics (Myynti 01/2013-12/2017, maailman 54 tärkeintä markkina-aluetta).