Uutiset

Työkoneet

Uusi Jungheinrich-sukupolvi

Saksalainen Jungheinrich esittelee täysin uuden polttomoottorikäyttöisten trukkien sukupolven, jonka tuottavuuden ja energiatehokkuuden kerrotaan olevan luokassaan keskivertoa parempi. Keväällä esiteltävät mallisarjat ovat hydrodynaamisella voimansiirrolla varustetut DFG/TFG 316–320 ‑trukit ja DFG/TFG 425–435 ‑trukit. Uuden polven trukeilla voi kuljettaa jopa 3 500 kilon kuormia, jotka on mahdollista nostaa jopa 7,5 metrin korkeuteen.

Baijerin Moosburgissa sijaitsevalla tehtaalla valmistettavissa trukeissa on Kubota-moottorit.

”Kubotan teollisuusmoottorit tuottavat suuren väännön alhaisillakin kierrosluvuilla”, kertoo Jungheinrichin polttomoottorikäyttöisten vastapainotrukkien tuotepäällikkö Marek Scheithauer.

Uutuustrukeissa käytetään laadukkaita ja pitkäikäisiä rakenteita, joten ne soveltuvat Scheithauerin mukaan erinomaisesti äärimmäisiin olosuhteisiin eri ilmastovyöhykkeillä. Koska trukit on tarkoitettu kovaan käyttöön, niissä on ollut erityisen tärkeää panostaa Jungheinrichin itse kehittämiin, saksalaisvalmisteisiin pääkomponentteihin, joita ovat muun muassa masto, runko ja ohjausakseli.

Uusissa trukeissa vastapaino on osa kantavaa runkoa ja ohjausakseli puolestaan on integroitu vastapainoon. ”Trukkien painopiste on saatu näin tavallista alemmaksi ja se sijaitsee fyysisesti ihanteellisessa paikassa akselien välissä”, toteaa Scheithauer. Trukit ovatkin erittäin vakaita, eikä niissä tarvita erillistä, monimutkaista elektronista vakautusjärjestelmää.

Jungheinrichin kehittämään vetoakseliin on integroitu kulumattomat öljykylpylamellijarrut.

”Aiempiin rumpujarruihin verrattuna märkälamellijarruista ei aiheudu oikeastaan lainkaan huoltokustannuksia”, kiittelee Scheithauer. Lisäksi koteloitu rakenne poistaa ympäristötekijöiden vaikutuksen jarrutustehoon. Trukkien tehokas jäähdytysjärjestelmä kykenee toimimaan täydellä teholla myös korkeissa ympäristön lämpötiloissa ja jäähdytin on toteutettu yhtenä täysalumiinisena rakenneosana. Tästä syystä uudet hydrodynaamiset trukit soveltuvat myös kuumiin oloihin.

Uuden sukupolven trukkien kehitystyössä on kiinnitetty erityistä huomiota ohjaamoon. Tähänastisia trukkeja kapeamman ohjauspylvään ansiosta jalkatila on kasvanut huomattavasti. Mukavaa kuljettajanistuinta voi säätää vaivattomasti, joten kuljettaja voi työskennellä terveellisesti ja väsymättä.

Uusissa mallisarjoissa on vakiovarusteena sähkötoiminen seisontajarru, joka kytkeytyy päälle napin painalluksella. Uudelleen muotoiltu masto takaa hyvän näkyvyyden kuormaan, haarukoihin ja työympäristöön. ”Hyvä näkyvyys joka suuntaan mahdollistaa turvallisen, keskittyneen ja samalla rennon työskentelyn, mutta se on myös tehokkuuden tae”, päättää Marek Scheithauer.

Lue seuraavaksi