Uusi Michelin X-Ice North 4 Tehokas ja kestävä nastarengas suomalaiseen talveen

MichelinX-Ice North 4 on edeltäneeseen sukupolveen verrattuna täysin uusi nastarengas. Siinä on ennätysmäärä, 250 teräsnastaa, joiden materiaaliin ja muotoiluun saatiin inspiraatio Michelinin MM-talvirallien nastasta. Kulutuspinta on saanut uuden kuvion ja uusimman, lämpötilan suhteen reaktiivisen kumiseoksen.

Michelin tuo tulevalle talvirengaskaudelle neljännen sukupolven version X-Ice North -nastarenkaastaan, joka nimensä mukaisesti on kehitetty erityisesti vaativiin ja vaihteleviin pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Rengas on tarkoitettu henkilöautoihin ja katumaastureihin.

250 nerokkaasti sijoitettua nastaa varmistavat pidon liukkaalla jäällä

Koon 205/55 R16 Michelin X-Ice North 4 -renkaassa on 250 nastaa, eli yli puolet enemmän kuin edeltävässä mallissa ja 30 prosenttia enemmän kuin yhdelläkään kilpailijalla samassa rengaskoossa. Auton alla neljässä renkaassa on siis yhteensä tuhat nastaa.

Erinomaiseen pitoon ei kuitenkaan riitä, että nastoja on paljon; yhtä ratkaisevaa on niiden sijoittelu kulutuspinnassa. Michelin kehitti matemaattisen algoritmin, jolla määritettiin nastojen lukumäärä ja niiden sijoittelu parasta mahdollista jääpitoa varten.

Algoritmi analysoi 1400 mahdollista sijoitusta kullekin nastalle. Analyysin tulosten perusteella Michelin X-Ice North 4:n nastat on sijoitettu siten, että ne muodostavat 22 pitkittäistä ja 22 poikittaista riviä kulutuspinnassa. Näin sijoiteltuina ne antavat erittäin luotettavan pidon, mutta ovat hyvin hiljaisia. Michelinin uusi algoritmi on tehnyt mahdolliseksi sekä ennätyksellisen lukumäärän nastoja että sisäpuolisen rengasmelun vähentämisen peräti viidenneksellä edeltäjään verrattuna6.

MM-rallirenkaan nastat inspiraationa

Michelinin renkailla on voitettu lukemattomia talviralleja vuodesta 1973 alkaen. Ennakkoluuloton lähestymistapa nastan muotoiluun johti inspiraation hakemiseen voittoisien MM-talvirallirenkaiden nastoista. Lukumäärän ja sijoittelun lisäksi nastan rakenne on oleellinen pitoon vaikuttava tekijä.

Ainoa asia, joka X-Ice North 4:n nastoissa on samanlaista kuin edeltävän renkaan nastoissa, on nastan 11 millimetrin pituus. Mitä pidempi nasta, sitä tukevammin se istuu kuviopalaan.

Nastat ovat hieman kapeammat kuin edeltävässä renkaassa, ja kuten rallirenkaan nastassa, kovametallikärkeä ympäröi tukivanne. Kun nasta koskettaa ajoalustaa, vanne estää nastan runkoa iskeytymästä alustaan ja tehostaa kärjen pureutumista jäähän.

Michelin X-Ice North 4:n nastat valmistetaan teräksestä kuten MM-rallirenkaidenkin nastat. Teräslaippa istuu tukevammin renkaassa, ja nastan kulutuskestävyys ja käyttöikä ovat pidemmät kuin X-Ice Northin edellisessä sukupolvessa.

Uusi pintakuvio parantaa pitoa sekä lumella että sohjoisella tai märällä asfaltilla

Michelin X-Ice North 4:n avoimen V-pintakuvion pyörimissuunta on määrätty, ja kulutuspinnan keskiosa on yhtenäisempi. Muutokset parantavat renkaan ajettavuutta sekä sen ominaisuuksia kuivilla ja märillä tienpinnoilla. Kuviopalojen uusi muotoilu parantaa pitoa lumella ja antaa erinomaisen käsiteltävyyden. Rengas käyttäytyy vakaasti kuivilla ja märillä alustoilla. Leveissä kuviolohkoissa on huomattavasti enemmän lamelleja kuin edeltäjässä. Lamellit lukkiutuvat nopeammin kun rengas kuormittuu, jolloin sen käytös pysyy vakaana vaikeissakin tilanteissa.

Ainutlaatuinen kumiseos sopeutuu laajaan lämpötilaskaalaan

Michelin X-Ice North 4:n kulutuspinnan kumiseoksessa on käytetty uuden sukupolven elastomeerejä, joiden ansiosta se mukautuu tienpinnan epätasaisuuksiin ja rengas saa tukevan maakosketuksen jopa äärimmäisen kovilla pakkasilla. Kumiseoksen etuna on myös renkaan vierintävastuksen merkittävä pieneneminen. 

Erityinen pintakuvio leveimmissä rengaskooissa pidon varmistamiseksi

Michelin X-Ice 4:n leveimmissä renkaissa (255 ja sitä leveämmät) kulutuspinnan keskiosan molemmille puolille on lisätty yksi kuviopalarivi. Tällä sinänsä yksinkertaisella ratkaisulla saadaan optimaalinen maakosketuspaine ja pito tehokkaissa autoissa. Siten Michelin X-Ice North 4 antaa yhtä tehokkaan pidon talvisilla teillä rengaskoosta ja moottorin voimasta riippumatta.