Uusi SsangYong Korando on kilpailijoitaan etevämpi

Täysin uusi SsangYong Korando on aiempaa tyylikkäämpi ja tilavampi. Siinä on aivan uudet tehokkaat bensiini- ja dieselmoottorit. Uuden perusrakenteen ja monipuolisten kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta turvallisuus on huipputasoa. Lisäksi varusteita on runsaasti, joten ostaja saa rahalle runsaasti vastinetta ennakkohintojen alkaessa 21 990 eurosta.

Eteläkorealainen SsangYong Motor Company on keskittynyt koko 65 vuoden historiansa ajan maastureiden valmistamiseen. Harva tietää, että eurooppalaisista autonvalmistajista ainoastaan Land Roverilla on pidempi yhtenäinen historia maastureiden parissa. Etelä-Korean neljänneksi suurin autonvalmistaja ei ole globaalisti jättiläinen vähän yli sadantuhannen auton vuosituotannollaan, mutta se on nopeasti kasvamassa uuden mallistonsa avulla.

SsangYong Korando on ollut mukana mallistossa vuosikymmenien ajan ja nyt on neljännen sukupolven aika. Edellinen Korando toi vuonna 2011 mukanaan ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa itsekantavan korin maasturiin. Uuden Korandon myötä muotoilu, tekniikka ja varustelu nostetaan ennen näkemättömän korkealle tasolle. Kotimaassaan Etelä-Koreassa keväällä myyntiin tullut Korandon uusin sukupolvi on nelinkertaistanut mallin suosion.

Korandon uusi aikakausi

Eurooppalaisille täysin uusi SsangYong Korando paljastettiin maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä. SsangYong Motor Companyn pääjohtaja Johng-Sik Choi korosti puheessaan sitä, kuinka nopeasti yhtiö on uudistanut mallistonsa:

”Jokainen askel eteenpäin on ollut edellistä pidempi ja uudella Korandolla nousemme monella tavalla keskiluokan katumaastureiden kärkeen. Kilpailemme tasaväkisesti minkä tahansa markkinoilla olevan mallin kanssa ja voitamme ne kaikki rahalle saatavalla vastineella.”

Vuonna 2016 SsangYong esitteli SIV-2 koemallin, jonka tyylikkäät ja modernit linjat on otettu lähes sellaisinaan käyttöön uudessa Korandossa. Uutuuden muotoilussa noudatetaan SsangYongin nykyistä filosofiaa, joka paljastettiin nykyisessä Rextonissa.

Ulkomitoiltaan Korando on 4,45 metriä pitkänä ja 1,87 metriä leveänä neljä senttiä aiempaa kookkaampi. Sen sijaan korkeus on nyt 1,62 metriä, mikä on 55 mm vähemmän kuin ennen. Merkittävin mitta on 2,675 metrin akseliväli, jossa on kasvua aiempaan 25 mm. Taitavan tilankäytön ansiosta sisätilaa on enemmän kuin tärkeimmissä kilpailijoissa ja sama pätee peräti 551 litran kokoiseen tavaratilaan. Tilaa tavaroille on runsaasti myös ohjaamossa, sillä esimerkiksi hansikaslokeroon sujahtaa 10,5 tuuman näytöllä varustettu tietokone.

Kokonaisuus on aiempaa leveämpi ja matalampi, mihin on päästy vaakasuorilla linjoilla. Sivulta katsottuna korostuu Korandon nuolimainen linja, mikä tekee autosta voimakkaan näköisen. Modernia tekniikkaa edustavat LED-takavalot ja LED-suuntavalot peilien koteloissa. Lisävarusteena on saatavissa myös LED-ajovalot ja LED-etusumuvalot.

Tyylikkään selkeät sisätilat

SsangYong Korandon ohjaamossa vaikuttaa siltä kuin olisi hypätty yhden sukupolven yli suoraan tulevaisuuteen. Korandossa on käytetty korkeatasoisia materiaaleja, jotka ovat miellyttäviä niin katseelle kuin kosketukselle. Tunnelmaan on panostettu ja kokonaisuus on nostettu samalle tasolle kuin SsangYongin lippulaivassa, Rextonissa.

Ohjaamo on kuljettajakeskeinen, mikä tarkoittaa hyvää ergonomiaa ja mittariston sekä muun informaation helppoa hallittavuutta. Vakiomittariston tilalle saa pienellä lisähinnalla futuristisen 10,25-tuumaisen digitaalimittariston. Samalla ohjaamoon voi hankkia tunnelmavalaistuksen, jossa valittavana on 34 eri värivaihtoehtoa.

Kojelaudan keskellä on helppokäyttöinen kosketusnäyttö, joka on halvemmassa Crystal-varustetasossa 8-tuumainen ja paremmassa Quartz-varustetasossa 9-tuumainen. Niihin molempiin voi yhdistää älypuhelimen ja peruutuskamera kuuluu aina vakiovarustukseen. Quartzissa on lisäksi navigaattori.

Kuljettajan mukavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Uudessa istuimessa on kolmenlaista pehmustetta, jonka ansiosta istuin muokkautuu vartalon mukaiseksi ja antaa samalla riittävästi sivuttaistukea. Lisävarustelistalta löytyvät nahkaverhoilu, istuimen sähkösäädöt ja jopa istuimen viilennys. Kuljettajan viihtyvyyttä lisää keskikyynärnoja, jossa on 60 mm pituussäätövara. Ajajaa ilahduttaa myös lämmitettävä ohjauspyörä.

Takamatkustajille on enemmän jalka- ja sivuttaistilaa kuin Kia Sportagessa, Nissan Qashqaissa tai Peugeot 3008:ssa. Vakiovarusteisiin kuuluu takanakin selkänojan kallistuksen säätö. Mukavuutta lisää kaikilla paikoilla alhainen melutaso ja värinättömyys, joiden eteen on tehty runsaasti työtä. Muun muassa lokasuojiin on lisätty ääntä eristävää materiaalia ja pilarit on vaahdotettu sisältä.

Voimaa vakiona

SsangYong on kehittänyt Korandoon aivan uudet moottorit. Bensiinimoottori on nyt ahdettu 1,5-litrainen, joka kehittää 120 kilowattia (163 hv) ja 280 Nm. Suurin vääntömomentti on käytettävissä todella laajalla käyntinopeusalueella 1 500 - 4 000 k/min. Dieselmoottori on 1,6-litrainen, jossa suurin teho on 100 kilowattia (136 hv) ja suurin vääntömomentti 324 Nm.

Bensiinimoottorin kanssa vaihteistoksi voi valita kuusivaihteisen käsivalintaisen tai Aisinin valmistaman automaatin. Dieselmoottorin kanssa automaattivaihteisto on aina vakiovaruste samoin kuin neliveto. Bensiinimoottorin kanssa Korando on saatavana sekä etu- että nelivetoisena.

Nelivedon asiantuntijana SsangYong on tuonut automaattivaihteiston yhteyteen kolme ajoasetusta myös etuvetoisiin versioihin. Ajaja voi valita Normal-, Sport- ja Winter-asentojen väliltä. Normaaliasennossa painotetaan alhaista kulutusta ja Sportissa urheilullisuutta. Winter-asento sopii talviajoon, sillä silloin liikkeelle lähdetään kakkosvaihteella.

Korandon vakiovarustukseen kuuluu hankalissa paikoissa ja jyrkissä rinteissä avustavat mäkilähtöavustin sekä alamäkihidastin. Nelivedon kanssa tulee Lock-tila, jossa voimanjako lukitaan tasan etu- ja taka-akselin kesken. Tämä mahdollisuus on käytettävissä alle 40 km/h nopeuksissa.

Monipuolista turvallisuutta

SsangYong Korandon turvallisuus ei ole vain valmistajan väittämä, vaan Euro NCAP testasi uutuuden ja se sai täydet viisi tähteä. Tämä oli ensimmäinen kerta SsangYongille ja Korandoa kiitettiin ennen kaikkea sen monipuolisesta kuljettajaa avustavasta varustelusta.

Törmäystestissä kori todettiin erittäin vahvaksi ja se antaa hyvän suojan matkustajille. Korandon korissa peräti 74 prosenttia on eriasteisia suurlujuusteräksiä. Jäykkä kori parantaa turvallisuuden lisäksi myös ajettavuutta ja mukavuutta.

SsangYong Korandossa on vakiona laaja turvavarustepaketti, jonka osia on kilpailijoissa usein saatavissa vasta kalliimpiin versioihin tai varusteet on ostettava lisävarusteena. SsangYongin pakettiin kuuluvat automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella, aktiivinen kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus (nopeus ja ohituskielto), kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä. Lisäksi äänimerkillä huomautetaan turvavälistä ja edessä olevan auton liikkeellelähdöstä, mikä on mainio ominaisuus kaupunkiajossa. Vakiona ovat myös kuljettajan tehtävää helpottavat kaukovaloavustin ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin.

Pienellä lisähinnalla ovat vielä saatavissa mukautuva vakionopeudensäädin (jonka kanssa tulee sähköinen käsijarru) ja varustepaketti, jossa ovat katvealueen valvontajärjestelmä, kaistanvaihtoavustin ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Kun Korandossa on kaikki edellä mainitut kuljettajaa avustavat järjestelmät, se sijoittuu autonomisen ajamisen asteikolla tasojen kaksi ja kolme välille.

Hämmästyttävät hinnat

SsangYong Korando saapuu Suomeen viiden version rintamalla. Bensiinimoottoristen G1,5T-versioiden ennakkohinnat lähtevät etuvetoisen Crystal-varustetason 21 990 eurosta. Automaattivaihteistolla ja paremmalla Quartz-varustetasolla hinta on 26 990 euroa. Samalla rahalla voi valita nelivedon ja käsivalintaisen vaihteiston yhdistelmän. Korando G1,5T nelivedolla ja automaattivaihteistolla maksaa 29 990 euroa. Mallisarjan ainoa dieselmoottorinen vaihtoehto Korando D1,6 4WD 6AT Quartz maksaa 31 990 euroa.

LUE MYÖS Nuoret kuljettajat havaitsevat liikenteessä asioita vanhempia nopeammin