Uutiset

Autot

Uusien autojen naamiointiin liittyy mystiikkaa

Uusien automallien paljastamista varjellaan viimeiseen saakka. Automaailman yleinen käytäntö onkin autojen naamiointi testivaiheessa.

Esimerkiksi uudesta kolmannen sukupolven Kia Ceedistä on jo nähty naamioituja kuvia. Yleisölle auto paljastetaan Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

”Vaikka autonvalmistajat antavat ajoittain tarkoituksellisesti luonnoskuvia lehdistölle pian lanseerattavista malleistaan, ei täysin keskeneräisten autojen näyttäminen avoimesti ilman naamiointia olisi kovinkaan järkevää. Naamioitujen autojen sisätilat ovat yleensä täynnä johtoja ja kaikenlaisia testauslaitteita, jotka entisestään huonontaisivat kokonaisvaikutelmaa”, kertoo Kia Motors Europen viestinnästä vastaava suomalainen Panu Väinämö.

”Autokauppa on myös raakaa kilpailua, eikä kilpailijoille haluta yleensä näyttää lopullista totuutta ennen kuin juuri ennen lanseerausta. Autojen naamiointiin liittyy paljon mystiikkaa ja vakoilukuvien ottamisesta on tullut jo ihan oikea ammattikin”, Väinämö jatkaa.

Väinämön mukaan naamiointien taakse saattaa kätkeytyä salaisuuksia.

”Joskus näin voi olla. Naamiointeja on periaatteessa kahdentyyppisiä. On ensinnäkin todellisia teippauksia, jotka kuvioiltaan saattavat häiritä käsityksen luomista auton todellisista muodoista. Sen lisäksi on niin sanottuja ”pehmeitä” naamiointeja, jotka voivat olla muodoiltaan paksuja ja epäsymmetrisiä. Olisi vähän kuin auton päälle laitettaisiin väärän kokoinen paksu talvitakki. Joskus naamioinnit saattavat kätkeä alleen erikoisia muotoilupiirteitä, joita ei haluta vielä näyttää kilpailijoille, lehdistölle tai edes suurelle yleisölle. Myös auton sisätilat saattavat olla päällystetty kankailla tai muilla naamioinnilla ja niiden tarkoituksena on peitellä mahdollista uutta elektroniikkaa tai muotoilun yksityiskohtia”, Väinämö taustoittaa.

Kian naamioituja autoja on nähty testattavan niin Lapin paukkupakkasissa kuin Kalifornian kuumuudessa aavikkotesteissä. Esimerkiksi Kian lippulaivamalli Stingeriä testattiin yhteensä yli 1,1 miljoonan kilometriä ennen ensiesittelyä – naamioituna tietenkin.

Lue seuraavaksi