Uusien henkilöautojen rekisteröinnit kääntyivät syyskuussa kasvuun

– uudet autot ovat aiempaa vähäpäästöisempiä

Syyskuussa ensirekisteröitiin 8 436 henkilöautoa. Määrä on 29,1 prosenttia viime vuoden syyskuuta suurempi. Suurta kasvua selittää viime vuoden syyskuun rekisteröintinotkahdus, joka johtui voimaan astuneesta päästöjen ja kulutuksen mittaustavan muutoksesta eli ns. WLTP-mittauksen käyttöönotosta. Uusia henkilöautoja on alkuvuoden aikana rekisteröity 87 929, joka on 10,0 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-syyskuussa.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin syyskuussa 935, joka on 23 prosenttia viime vuoden syyskuuta vähemmän. Pakettiautojen rekisteröintien notkahduksen taustalla on myöskin WLTP-mittaustapa, joka laajeni viime kuun alussa koskemaan myös pakettiautoja. Pakettiautoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 11 430, joka on 3,1 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-syyskuussa.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa 293, joka on 6,1 prosenttia viime vuoden syyskuuta vähemmän. Alkuvuoden aikana kuorma-autoja on ensirekisteröity 3 133, joka on 8,5 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Raskaita yli 16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 2 303. Määrä on 5,2 prosenttia viime vuotta suurempi. Alle 16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna ensirekisteröity 830, joka on 19,1 prosenttia viime vuoden tammi-syyskuuta enemmän.

Syyskuussa ensirekisteröitiin 29 linja-autoa. Linja-autoja on tämän vuoden aikana ensirekisteröity 409, eli 4,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Liikennepolttoaineiden kulutus on pienentynyt

Uusien autojen polttoaineenkulutuksen aleneminen on viime vuosina vähentänyt moottoribensiinin kysyntää. Moottoribensiiniä on Tilastokeskuksen mukaan myyty tammi-elokuussa noin 2,2 prosenttia viime vuoden vastaavaa ajankohtaa vähemmän.

Myös dieselpolttonesteen myynti on alentunut noin 1,2 prosenttia viime vuoteen nähden. Tieliikenteessä käytettävästi dieselpolttonesteestä suurin osa – noin kolme neljännestä – käytetään kuorma-, linja- ja pakettiautoliikenteessä ja noin neljännes henkilöautoliikenteessä. Dieselpolttonesteen kysynnän väheneminen johtuu ensisijaisesti tavaraliikenteen suoritteen vähenemisestä viime vuoteen verrattuna.

Uusien autojen polttoaineenkulutuksen aleneminen näkyy myös ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen alenemisena. Tänä vuonna ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöt ovat uudella WLTP-mittaustavalla mitattuna olleet noin 141,2 g/km. NEDC-mittaustasolla ilmaistuna keskipäästöt ovat 118,0 g/km. Päästöjen määrä on vähentynyt selvästi, sillä vielä vuonna 2010 keskipäästöt olivat 149,6 g/km ja vuonna 2015 keskimäärin 123,6 g/km.

Vuonna 2018 uusien autojen keskipäästöt laskivat 117,4 grammaan kilometrille, koska viime vuonna toteutettu romutuspalkkio lisäsi vähäpäästöisten autojen kysyntää. Romutuspalkkiossa uuden auton hankinnassa päästörajana oli 110 g/km. Ilman romutuspalkkiota viime vuonna ensirekisteröityjen autojen keskipäästöt olisivat olleet 118,4 g/km. Romutuspalkkiokampanjan aikana kierrätettiin noin 6 700 elinkaarensa päässä ollutta autoa, jotka korvautuivat autoilla, joiden keskipäästöt olivat 100,1 g/km. Romutuspalkkiossa kierrätettyjen vanhojen autojen keskipäästöt olivat keskimäärin 169,6 g/km. Romutuspalkkio olisikin syytä ensi vuonna uusia, jotta autokannan uusiutumista voitaisiin nopeuttaa.

 

LUE MYÖS Heijastinkausi alkaa – näkyvää kulkijaa arvostetaan