V6-voimaa ja ylellistä mukavuutta - Volkswagen Amarok V6 DC 3,0 TDI 190 kW Highline

Tapani Palo

Avolavaluokan autojen valikoima on maassamme hyvää tasoa ja valinnanvaraa riittää niin tehojen, varustelutason, etenemiskyvyn kuin lompakonkin suhteen. Valitettavaa on tietysti autoveron korkea osuus ja monen automallin parinkin kymmenen tuhannen euron vero-osuus pistää jälleen miettimään autoilijoiden tasa-arvoisuutta vaikkapa Euroopan Unionin sisällä. Erityisesti viisipaikkaisten pick upien verotus on tolkutonta, sillä kyseisen luokan auto yhdistäisi erinomaisesti perheauton ja työvälineen parhaat puolet.

Hyvänä esimerkkinä toimii Volkswagen Amarok, jonka V6-luokan teho ja etenemiskyky yhdistettynä viiden henkilön matkustusmukavuuteen tekee mallista todella monipuolisen ja mukautuvan. Moottoriteknologian kehittyessä myös kulutukset ja päästöarvot ovat hyvin maltillisia, joten syytä pick up -luokan kiusaamiseen ei pitäisi enää olla. Amarokin yhdistetty polttoaineen kulutus on 8,4 l/100 km ja CO2-päästöt 220 g/km. Volkswagenilla on onneksi uuden Amarokin huippumallin hinnoittelun kanssa päästy mukavaan lopputulokseen, joka vastaa luokan muiden huippumallien vastaaviin arvoihin kilpailukykyisesti.

Urakoitsijan unelmapeli

Uusi Volkswagen Amarok Highline 190 kW:n moottorilla on todellinen monitoimipakkaus. Teho, vääntö, reipas maavara, 500 mm kahluusyvyys, vahvistettu jousitus, 29,5° maksimaalinen lähestymiskulma ja 18° jättökulma tekevät Amarokista todellisen maastoajoneuvon, jolla esimerkiksi metsäkoneen polttoainesäiliö siirtyy työkohteeseen myös hankalimmissa olosuhteissa. Turvallisuutta etenemiseen tuovat Offroad-ABS sekä alamäkihidastin ja tukevat teräslevyt suojaavat vaihteistoa sekä polttoainesäiliötä kiveniskuilta, kannoilta ja oksilta.

Lavalla pyöräkoteloiden välinen leveys on 1222 mm, joten eurolavat mahtuvat lavalle myös poikittain. Takalaita kestää 200 kilon kuorman ja sitä voidaan käyttää myös lastaustilana.

Myös lava on suunniteltu raakaa työtekoa silmällä pitäen. Sen pinnoitus on tehty kestämään ja jämerät kiinnityslenkit takaavat turvalliset kuljetukset.  Lavan lastausleveys on 1222 mm, joten siihen mahtuu jopa euromallinen kuormalava poikittain. Neliöitä lavalla on 2,52, laidan korkeus on 508 mm ja nostokorkeus on vain 780 mm. Monelle pick up -luokan autoilijalle tärkeää on myös perävaunun vetokyky ja 3500 kilon vetopainon sekä nelivedon yhdistelmä tekee Amarokista tässäkin suhteessa toimivan kokonaisuuden.

Perheen luottoauto

Takapenkki on reippaan kokoinen, istuimet sopivan jämerät ja matkustusviihtyvyyttä lisäävä mukava yksityiskohta on keskikonsolin päälle sijoitettu mukiteline.

Volkswagenin tapauksessa viisipaikkaisuus ei tarkoita takapenkin matkustajien istumista polvet suussa, sillä Amarokissa myös heille on tarjolla täysimittaiset tilat. Näin ollen Amarok toimii upeasti myös perheen vapaa-ajan ajoneuvona tai vaikkapa ihan kauppakassina. Erityishuomiota Amarokisssa onkin laitettu matkustusmukavuuteen, sillä nahkaverhoillut istuimet ovat erittäin miellyttävät ja niiden säätömahdollisuudet varsinkin eturivillä ovat hyvin monipuoliset. Näin oikeaoppinen ajoasento löytyy kaiken kokoisille kuljettajille. Kun tähän yhdistetään hyvä näkyvyys sekä kokoonsa nähden riittävä ketteryys, ei Amarokilla tarvitse arkailla kauppakeskuksiin tai parkkihalleihin ajamista.

Kaiken kaikkiaan Amarok onkin viisipaikkaisena todella monikäyttöinen ajoneuvo, joka täyttää vaatimukset etenemiskyvyn, turvallisuuden ja mukavuuden osalta todella laajalla rintamalla.

Varusteet vaativaan makuun

VW Amarokin ohjaamo on tehty pitkiä työpäiviä silmällä pitäen. Ergonominen istuin monipuolisilla säädöillä takaa ajomukavuuden ja vähentää selän rasitusta pitkillä ajomatkoilla.

Volkswagen Amarok on jo lähtökohtaisesti hyvin varusteltu ja toiseksi korkeimmalla Highline-tasolla saa jo hyvin pitkälle räätälöidyn ajoneuvon. Vakiona mukaan kuuluvat esimerkiksi ESP, mäkilähtöavustin, alamäkiavustin sekä start-stop-automatiikka. Highline-tasossa mukaan kuuluu lisäksi muun muassa Bi-Xenon-ajovalot, climatronic-automaatti-ilmastointi, pysäköintitutka, takatasauspyörästön kytkettävä lukko, peruutuskamera sekä runsaasti kromisomistusta. HIghline-malliin sisältyy tehdaslisävarusteena pohjasuoja.

Vakuuttava koeajo

Amarok V6:n avulla urakoitsija voi olla varma, että kohteeseen päästään perille hankalienkin yhteyksien päähän.

Loistava näkyvyys, mukava ohjaamo ja lähes 260 hevosen moottori yhdistettynä kauniiseen loppukesän ajokeliin antavat koeajolle upeat puitteet jo lähtökohtaisesti. Jo ulkonäkö antaa olettaa paljon, sillä 19 tuuman vanteet ja jämerät lavakaaret uhkuvat voimaa ja keräävät katseet.  Ohjaamo on taattua Volkswagenin laatua ja erityisesti monipuoliset sähköiset istuimen säädöt miellyttävät. Oikeaoppisen ajoasennon löytäminen on helppoa ja se onnistuu kaikenkokoisilta kuljettajilta.

Liikkeelle lähdettäessä kahdeksanpykäläisen automaatin sulavuus tulee esiin ja väännön ansiosta rauhallinen ajo esimerkiksi ruuhkissa tai parkkihalleissa onnistuu hyvin. Äänitaso on miellyttävän alhainen, mutta samalla lupauksia antava, sillä jo auton äänensävystä kuulee mitä on tarvittaessa tarjolla. Kun tie on vapaa ja nopeusrajoitukset kunnossa, niin V6-moottori näyttää mihin halutessaan pystyy. Kokonaispainoltaan 2920 kilon Amaraok singahtaa liikkeelle kokoonsa nähden upeasti ja maisema vaihtuu silmissä. Kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,4 sekuntia ja tämän kokoisessa autossa vaikutelma saa suupielet hymyyn.

Moottoritiellä Amarokin monipuolisuus korostuu, sillä suuri rengaskoko ja moottorin teho eivät äänimaailmaan häiritsevästi vaikuta. Meno on leppoista ja keskustelu myös takapenkin matkustajien kanssa onnistuu ääntä korottamatta. Takarivin tilat ja mukavuus saivat myös erityiskiitosta, sillä pelimatkalla kolme miehen kokoista jalkapallotopparia matkusti takarivillä mukavasti ja edes keskipenkin kaveri ei ahtaudesta valittanut. Tämä todistaakin hyvin Amarokin soveltuvuudesta myös perheautoksi jokapäiväiseen käyttöön. 

Amarokin saa halutessaan jopa 20 tuuman vannekoon, mutta jo kuvan 19-tuumaiset kertovat etenemiskyvystä.

Maastossa Amarokin hyvä maavara ja offroad-asetukset varmistavat perille pääsyn. Ryömintävaihde on tarvittavan hidas ja renkaiden voimansiirto tilanteen mukaan takaa pidon myös jyrkissä mäissä tai irtosoralla. Alamäkihidastin sekä pohjan jämerät teräslevyt antavat myös uskallusta vaativiin reitinvalintoihin. Aivan pahimpiin paikkoihin ei tämän hintaisella ajoneuvolla tullut koeajossa mentyä, mutta luja luottamus auton kykyihin syntyi hetkessä. Esimerkiksi maarakennusurakoitsija voi luottaa, että Amarokilla tärkeään työkohteeseen päästään ilman ongelmia kaikissa olosuhteissa.

Taloudellinen kokonaisratkaisu

Upeat lavakaaret ovat Amarokin tyylikkäimpiä yksityiskohtia ja varustepakettien hinta on lopputulokseen nähden kohtuullinen.

Volkswagen Amarok V6 ei luonnollisesti ole aivan edullisin ajoneuvo varsinkaan viisipaikkaisen versiona, mutta helppo sen hankintaa on kuitenkin perustella. Hinnalla saa itselleen todella monipuolisen ajoneuvon niin työ- kuin vapaa-ajan ajoon. Yrittäjä voi myös teippauksilla tehdä Amarokista tyylikkään liikkuvan käyntikortin, sillä harva auto antaa yrityksen tasosta yhtä hyvää kuvaa kuin Amarok. Myös ylläpitokustannukset ovat hyvin kohtuulliset, sillä nykyaikainen V-moottori on tehostaan huolimatta hyvin taloudellinen. Kohtuullisen railakkaassa koeajossakin keskikulutus säilyi alle kymmenen litran, joten ilmoitettuun 8,4 litran yhdistettyyn kulutuslukemaan on helppo uskoa. Amarok V6-koneella onkin kaiken kaikkiaan ehdottomasti koeajon arvoinen ja varoituksen sanana voi sanoa sen jälkeen monien muiden autojen tuntuvan kohtuullisen laimeilta.