Uutiset

Autot

Vakavimmat vahingot maaseudulla

Liikennevahinkojen määrässä ja vakavuudessa on selviä alueellisia eroja. Pääkaupunkiseudulla autoja on eniten ja liikennevahinkojakin sattuu eniten. Korvausten euromäärillä katsottuna vakavimmat liikennevahingot sattuvat kuitenkin pääsääntöisesti maaseudulla. Vahinkoja sattuu määrällisesti vähemmän, mutta ne johtavat useammin henkilövahinkoon ja ovat siksi vakavampia. Tämä selviää LähiTapiolan tiedoista ja Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista.

Alueellisia eroja selittää muun muassa asumistiheys ja auton käyttötarpeet. Kaupungeissa sattuu paljon peltikolareita ja esimerkiksi parkkipaikkavahinkoja. Maaseudulla välimatkat ovat pidempiä ja autoa käytetään pidempään maantieajoon. Nopeudet ovat suurempia, kolarit usein sattuessaan tuhoisampia ja johtavat useammin henkilövahinkoon. Liikennevakuutus korvaa, jos ihmisiä loukkaantuu liikenteessä. Siitä maksetaan myös syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Liikennevakuutus on pakollinen kaikille liikenteeseen käytettäville ajoneuvoille.

”Liikennevakuutusta pidetään usein pakollisena vakuutuksena ja pakkopullana. Vahinkotilastoja ajatellen kannattaa muistaa, että siitä korvataan ne kaikkein vakavimmat vahingot, kuten henkilöiden vammautumiset ja niistä johtuvat eläkkeet. Vammautumisesta seuraavia korvauksia saatetaan maksaa kymmeniä vuosia. Tiedämme, että enimmillään korvauksia on maksettu jopa 80 vuotta”, sanoo yksikönjohtaja Tapani Alaviiri LähiTapiola Vahinkovakuutuksesta.

Liikennevakuutuksen vahinkotilasto siis kertoo kolarien vakavuudesta. Vuosina 2011–2015 liikennevakuutuksista maksettavien henkilökorvausten keskisumma oli 12 000 euroa, mikä on erittäin korkea summa. Keskikorvaus sisältää muun muassa kolareissa vammautuneiden varaukset tuleviin korvauksiin ja eläkkeisiin.

”Liikennekulttuurilla ja ajotavalla on suuri merkitys vahinkotiheyteen, ja siksi teemme LähiTapiolassa töitä liikenneturvallisuuden eteen. Meidän tapamme edistää liikennekulttuuria on se, että palkitsemme vahingottomuudesta ja hyvästä ajokäyttäytymisestä. Vahingottomuus vaikuttaa aiempaa nopeammin ja laajemmin bonuksiin eli käytännössä palkinto näkyy nopeammin myös kukkarossa, mikä kannustaa huolellisuuteen. Vahingottomalla ajolla täysiin 80 prosentin bonuksiin voi päästä jo kahdeksassa vuodessa. Kakkosautoon saa ykkösauton bonuksen ja vahingottoman kuljettajan palkintobonuksen neljän vuoden kolarittomasta ajosta”, Tapani Alaviiri kertoo.

Kuljettajan ikä vaikuttaa – nuorille hyville kuljettajille korkeampi lähtöbonus

LähiTapiolan havainto on, että liikennevahingoissa ihminen vaikuttaa pääsääntöisesti enemmän vahinkoalttiuteen kuin esimerkiksi ajoneuvo. Kuljettajan ikä on tekijä, joka vaikuttaa muun muassa vakuutuksen hinnoitteluun, sillä iän tuoma ajokokemus yleensä näkyy tilastoissa vähenevinä vahinkoina. LähiTapiolan vahinkotilastojen mukaan 18-vuotiailla vahinkojen todennäköisyys on jopa viisinkertainen keski-ikäisiin kuljettajiin nähden.

”Nuoret kuljettajat joutuvat usein maksamaan liikennevakuutuksistaan enemmän juuri siksi, että vahinkotiheys on niin suuri. Ikä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että kuljettaja olisi erityisen kolariherkkä. Uudessa liikennevakuutuksessamme olemme halunneet henkilökohtaisen vahinkohistorian huomioiden kannustaa myös nuoria hyviä kuljettajia. Jos kuljettajantutkinto on aiemmin suoritettu eikä taustalla ole vahinkoja, nuoret ja uudet kuljettajatkin voivat saada meiltä jopa 30 prosentin lähtöbonusta, mikä vauhdittaa hyvin matkalla kohti täysiä bonuksia”, Alaviiri sanoo.

Liikennevakuutuslaki uudistuu vuodenvaihteessa. LähiTapiola tuo myyntiin tammikuun 2017 alussa täysin uudenlaisen henkilöasiakkaiden liikennevakuutuksen. Jatkossa liikennevakuutuksen bonus muodostuu asiakkaan henkilökohtaisen vakuutus- ja vahinkohistorian perusteella. Liikennevakuutukseen kuuluu sama bonus kakkosautolle, kun vakuutukset ovat yhden henkilön nimissä, oikeudenmukaisempi uusi hinnoittelu, 80 prosentin maksimibonus ja täydet bonukset jopa kahdeksassa vuodessa.

Lue seuraavaksi