Uutiset

Autot

VDL panostaa jälkimarkkinointiin

VDL Bus & Coach Finland Oy

VDL on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi merkittäväksi bussimerkiksi Suomessa. Kolme vuotta sitten VDL:n autoja oli Suomessa muutamia, nyt kanta on nreilut 400. Tämän suuruusluokan ammattiautokanta vaatii jälkimarkkinoinnilta paljon ja sen eteen on VDL Bus & Coach Finland Oy:ssä tehty ja tehdään hartiavoimin töitä.

VDL:n jälkimarkkinapäällikkö Jukka Anttonen aloitti työnsä viime vuoden keväällä. Ensimmäisenä projektina oli oman korjaamoverkoston rakentaminen. Ensimmäinen oma korjaamo valmistui viime vuoden elokuussa Kuopioon, marraskuussa seurasi Espoon korjaamo ja joulukuussa avattiin pääkonttori ja korjaamo Vantaalle.

VDL:n jälkimarkkinapäällikkö Jukka Anttonen

Koko maan kattava huoltoverkosto on rakennettu yhteistyökumppaneiden kanssa. Isojen paikallisliikennefleetien tarpeet on helpompi hallita omien korjaamoiden avulla, mutta kaukoliikenne vaatii kattavampaa verkostoa. ”Uskon, että Futura-mallistomme autoja tullaan Suomessa näkemään yhä useammin kaupunkien välisessä liikenteessä.”

”Kasvuvauhti on kova ja sen tuomat haasteet suuria. Hallinnossa oli ennen minua kolme henkilöä ja nyt meitä on yhdeksän. Kokonaishenkilöstömäärä meillä on nyt jo 30. Olemme onnistuneet henkilöstön rekrytoinnissa hyvin, sillä olemme saaneet oikean motivaation omaavan porukan.”

Yksi vetovoimatekijä asentajien saamisessa on ollut uudet nykyaikaiset tilat. ”Tämä Vantaan toimipiste rakennettiin alusta alkaen meidän tarpeisiimme. Korjaamohalli on esimerkiksi tehty ilman välipilareita, joten tarvitaessa on mahdollista ottaa autoja enemmänkin sisälle, vaikkapa sulamaan”, kertoo Anttonen.

”Työturvallisuus on meillä tärkeässä asemassa, sillä haluan, että asentajamme lähtevät meiltä aikanaa terveinä eläkkeelle. Linja-autojen huollossa joudutaan esimerkiksi kiipeämään katolle ja siksi tikkaisiin on panostettu erityisellä huolellisuudella. Omat haasteensa linja-autoissa tuo esimerkiksi muuta raskasta kalustoa ahtaammat pyöränkotelot. Siksi meillä on muun muassa pyörännapanosturi, jolla asennukset pystytään tekemään selkää säästäen”, esittelee Anttonen.

Anttonen mainitsee, että yhtiön työntekijät ovat kuin yhtä perhettä. ”Yhtiö onkin perheyhtiö ja he ovat ilmoittaneet, ettei ole aikomustakaan mennä pörssiin. VDL on paljon muutakin kuin linja-autovalmistaja, vaikka toisaalta linja-autovalmistus on keskittynyt vain tähän erikoisalaan. VDL-konsernilla on 11 000 työntekijää vajaassa sadassa eri yhtiössä”, taustoittaa Anttonen.

VDL:n toiminnoissa halutaan olla nykyaikaisia. Esimerkiksi sähköautot eivät Anttosen mielestä ole tulevaisuutta vaan tätä päivää. Käytössä on yksi sähkökäyttöinen pakettiauto liikennöimässä pääasiassa Vantaan ja Espoon korjaamoiden välillä. ”Sähköauton kapasiteetille tämä on vielä juuri mahdollinen, pidemmille reissuille lähdetään perinteisemmin ratkaisuin.” Myös sähkökäyttöisen VDL-bussin protomalli on Transdevillä testiajossa ja on näin osa VDL Finlandin toimintaa.

Korjaamo käsittää viisi kappaletta kuusi metriä leveää autopaikkaa tässä yhtenäisessä osassa ja yhden auton oman osaston kolarikorjausvälineisöillä varustettuna. Paikkojen pituus 24 metriä riittää reilusti pisimpienkin mallien tarpeisiin ja korkeus on mitoitettu siten, että korkeinkin kaukoliikenneauto mahdutaan nostamaan ylös. Yksi paikka on varustettu raskaan kaluston huoltotöissä tarpeellisella rasvamontulla ja jarrudynamometrillä. Linja-autokorjaamon varustuksiin kuuluu myös öljybaarit, jotka on sijoitettu autojen peräpuolelle.

Kolarikorjausosasto on rakennettu siten, että lattiassa on kiinnityspisteet vetopuomille. ”Kolarikorjauksia ei omalle merkille tule niin paljoa, että se työllistäisi kolarikorjaamoa täysaikaisesti. Vaikka muuten emme tee muihin merkkeihin huolto- ja korjaustöitä kuin poikkeuksellisesti, kolarikorjauksiin olemme ottaneet muitakin merkkejä.”

Varustukseen kuuluu myös täysin varusteltu Crafter-huoltoauto. Anttonen kertoo, että varsinaisia hälykeikkoja ei tälle tule juurikaan. Tyypillisesti sillä käydään asiakkaiden varikoilla tekemässä pieniä korjauksia päivätaukojen aikaan. Esimerkiksi autoihin ajoittain tulevat ohjelmistopäivitykset saadaan tehtyä tällä tavalla liikennettä häiritsemättä järkevällä ja kustannustehokkaalla tavalla. Myös Espoon korjaamolla on pieni huoltoauto.

Vantaalla on VDL-varaosien varasto, jossa on kaikki liikkuva varaosatarve. Varaosien rahditukseen teki haasteen viime vuotinen Koiviston Auton 78 VDL-bussin kauppa. Tätä ennen 95 % VDL-autoista oli Kehä 3:n sisäpuolella. Päivittäiset toimitukset on saatu kuitenkin toimivaan kiitettävästi.

”Olemme onnistuneet hyvin varastoinnissa ja olemme pystyneet parantamaan palvelutasoamme siinäkin. Näin voi päätellä siitä, että asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä toimitusnopeuteen. Osat saamme asiakaille seuraavaksi päiväksi joka puolelle Suomea”, sanoo Anttonen. Hän kertoo varastossa olevan noin 2800 nimikettä. ”Meitä helpottaa, että varaosatarpeita ei ole kovin moneen erilaiseen automalliin. Asiakkaillakin on tyypillisesti useita samanlaisia autoja. Toimiva varastojärjestelmä on oleellinen myös tulevaa kasvua varten.”

Uutta VDL-kalustoa saattaa tulla Suomeen joulukuun alussa ratkeavan Espoon liikenteen kilpailutuken ratkeamisen myötä, riippuen kuka kilpailutuksen voittaa. Autoista huomattava osa on myyty huolto- ja korjaussopimusten kanssa, joten mahdollinen lisäys autokantaan merkitsee lisää töitä myös korjaamotoimintaan.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi