Vehon kuorma- ja linja-autokauppa käy hyvin

Mercedes-Benzin yli 16-tonnisten kuorma-autojen kappalemääräinen myynti nousi helmikuussa 48:aan viime vuoden 39 autosta – kasvua siis 23,1 prosenttia. Kahden kuukauden jälkeen kuorma-autoja on toimitettu 90 kappaletta eli 9,8 prosenttia enemmän kuin alkuvuonna 2018. Markkinaosuus on 18,3 eli Mercedes-Benz on maan 3. suosituin kuorma-automerkki. 6–16-tonnisten luokassa Mercedes-Benz on markkinaykkönen 16 autolla ja 36,4 prosentin osuudella kokonaismyynnistä. Tähtimerkki pitää hallussaan kärkipaikkaa myös linja-autoissa. Tammi-helmikuussa on toimitettu 27 uutta tähtikeulaista linja-autoa, ja markkinaosuus on 39,7 prosenttia.

Mercedes-Benz eCitaroMercedes-Benz eCitaro sähköistää eurooppalaisen bussiliikenteen

Ensimmäisiä Mercedes-Benz eCitaro -täyssähkölinja-autoja on testattu jo muutaman viikon Hampurin ja Heidelbergin julkisessa liikenteessä. Testit ja asiakastoimitukset laajenevat pian muualle Saksaan ja Eurooppaan kuten Luxembourgiin, Ranskaan ja Puolaan. Sähköbussien integrointi muuhun julkiseen liikenteeseen aiheuttaa kuluja, koska esimerkiksi latausinfrastruktuuria on kehittävä. Siksi Mercedes-Benz tukee paikallisia liikenneoperaattoreita eMobility Consulting - ja Omniplus-yhteistyöhankkeiden avulla tarjoamalla neuvontaa, palveluja ja koulutusta paikallisille toimijoille. Mittapuuna on perinteinen Citaro; sähkölinja-auton on taattava asiakkaille täsmälleen samat toimintaedellytykset ja liikennöinnin helppous mihin Citaron kohdalla on totuttu. Erona on ainoastaan autojen voimansiirtoteknologia, joka eCitarossa perustuu kymmeneen akkupakettiin yhteisteholtaan 243 kWh ja sähkömoottoreihin, jotka on asennettu lähelle pyörien napoja.

Suomessa Mercedes-Benz eCitaro ensiesittellään viikoilla 15-17, jolloin suomalaiset päättäjät, kaupungit ja bussioperaattorit pääsevät kokemaan eCitaron toimivuuden.

Citaro NGT Hybrid: Vaihtoehto puhtaaseen kaupunkiliikenteeseen

Niille, joille hyppäys polttomoottoriautoista suoraan sähköiseen kaupunkiliikenteeseen tuntuu hankalalta ja monimutkaiselta, Mercedes-Benzillä on vaihtoehto: Citaro NGT Hybrid. Valinnaisella hybridimoduulilla varustettuna Citaro NGT Hybrid on noin 8,5 prosenttia tehokkaampi kuin perinteinen dieselbussi. Kaasumoottorit eivät tuota juuri lainkaan pienhiukkasia, ja NOx-päästöt ovat hyvin alhaiset. Jos polttoaineena voidaan käyttää biokaasua, auto on lähes CO2-neutraali. Kaasubussien kysyntä on vilkasta Euroopassa: Saksassa Citaro NGT Hybrid on tulossa käyttöön Augsburgissa ja Oldenburgissa, muualla Euroopassa muun muassa Bourgesissa Ranskassa, Toledossa ja Madridissa Espanjassa sekä Ljubljanassa Sloveniassa, jonne autoja on tilattu kaikkiaan 17 kappaletta.

Mercedes-Benz Citaro NGTMercedes-Benz Uptime -palvelussa jo yli 300 aktiivista ajoneuvoa

Mercedes-Benz Uptime -palvelun lanseeraus on lähtenyt onnistuneesti käyntiin. Suomen teillä liikkuu jo yli 300 Mercedes-Benz Uptime -asiakasta ja saatu palaute palvelun toimivuudesta on ollut erittäin positiivista.

Mercedes-Benz Uptime -palvelun tärkeimpänä etuna on ajoneuvon akuuttien huolto- ja korjaustarpeiden tunnistaminen ja parhaassa tapauksessa ajoa estävien teknisten vikojen ennalta estäminen. Järjestelmien välinen tieto mahdollistaa varhaisen viantunnistuksen ja näin suunnittelemattomien korjaamokäyntien kesto lyhenee. Merkittävänä etuna asiakkaalle on proaktiivinen asiakaspalvelu, jossa Customer Assistance Center (CAC) tai asiakkaan valitsema kotikorjaamo on yhteydessä asiakkaaseen eikä päinvastoin. Lisäksi monipuolinen asiakasportaali tarjoaa reaaliaikaisen yhteenvedon koko ajokaluston teknisestä tilasta.

Mercedes-Benz-huolenpitosopimuksen voi yhdistää Mercedes-Benz Uptime -palveluun, jolloin auton älykäs verkotus ja Mercedes-Benz-huolenpitosopimus yhdistyvät optimaalisesti.