Uutiset

Autot

Vehosta suosituimmat taksimallit

Taksiliikenteen kehitys Suomessa liittyy vahvasti Mercedes-Benzin ja juhlavuottaan viettävän Vehon historiaan. Veho toi ensimmäisen dieseltaksin Suomeen vuonna 1950 ja parhaimmillaan joka toinen suomalainen taksi on ollut merkiltään Mercedes-Benz.

Daimlerin autotehtaan taksit alkoivat liikennöidä Stuttgartissa vuonna 1897, jolloin toimintaa kutsuttiin nimellä Motor-Wagen-Kutscherei. Mainoksen mukaan taksa-auton etuja olivat ”meluton, hajuton ja täysin vaaraton käyttö”. Daimler-Motor-Taxameterissa oli neljä hevosvoimaa tuottava kaksisylinterinen moottori ja auto ylsi noin 35 kilometrin huippunopeuteen.

Yksi taksiliikenteen virstanpylväistä on vuoden 1936 Mercedes-Benz 260 D, joka on ensimmäinen sarjavalmisteinen dieselkäyttöinen henkilöauto. Suomeen tätä mallia ei saatu, vaan Mercedes-Benzin ensimmäinen dieseltaksi täällä oli vuonna 1950 esitelty 170 D. Ajan tuontisäännöstelystä huolimatta vuonna 1958 neuvoteltiin erillinen valuuttakiintiö taksikäyttöön tuleville autoille. Vuonna 1962 dieseltakseja olikin Suomessa jo lähes 3000 kappaletta.

Tuontisäännöstelyn purkaminen samana vuonna auttoi Mercedes-Benzin lopullista läpimurtoa taksimarkkinoilla. Mallit 190 D ja 200 D nostivat merkin taksien johtotähdeksi ja 1960-luvun lopulla Mercedes-Benzin markkinaosuus takseissa oli jo 40 prosenttia. Enimmillään noin joka toinen maan takseista on ollut merkiltään Mercedes-Benz.

Vehon ja Mercedes-Benzin ainutlaatuista asemaa Suomen taksiliikenteessä todistavat vuodesta 1964 jatkuneet Taksirallit. Tapahtuman ideana oli noutaa autot itse Stuttgartista ja tutustua samalla Mercedes-Benzin tuotantoon ja museoon. Ensimmäiselle – 19.5.1964 käynnistyneelle matkalle osallistui 90 miestä, joista 50 oli uuden auton ostajia ja loput mukaan kutsuttuja tai Vehon edustajia. Taksirallilaiset ajoivat 50 tuliterää Mercedes-Benziä tehtaalta Kasselin kautta Travemündeen. Vuonna 1965 haettiin vielä 60 autoa 136 osanottajan voimin. Taksirallien isähahmoina toimivat myyntijohtaja Johannes Cederberg sekä jokaiseen ralliin aina 2000-luvulle saakka osallistunut tiedotusjohtaja Lasse J. Salonen.

Nykyisin tehtaalta luovutetaan symbolisesti vain yksi auto asiakkaalle, jonka jälkeen se tulee Suomeen normaalin rahdin mukana. Tämän vuoden toukokuussa on vuorossa jo 61. Vehon järjestämä Taksiralli ja yhteensä tapahtumiin on osallistunut jo lähes 10000 taksiyrittäjää. Vuosien varrella on järjestetty myös 16 naisten omaa Taksirallia, joista ensimmäinen ajettiin vuonna 1980. Taksirallit ovatkin muodostuneet ainutlaatuiseksi osaksi koko Veho-historiaa ja pidetyksi tavaksi kiittää pitkäaikaisia ja uskollisia asiakkaita.

Taksiautoilijoista on muodostunut Veholle ja Mercedes-Benzille kuuden vuosikymmenen ajalla erittäin tärkeä sidosryhmä ja asiakaskunta, jolle on räätälöity joukko omia palveluja. Näitä ovat esimerkiksi taksiyrittäjille tarjottava henkilökohtainen huolenpitosopimus, oma taksirahoitusjärjestelmä sekä suurimpien toimipisteiden omat taksihuoltotilat esimerkiksi Vantaan Koivuhaassa.

Mercedes-Benzin asema taksikalustossa onkin edelleen ainutlaatuisen vahva. Vuonna 2013 taksikäyttöön myytiin 835 Mercedes-Benziä markkinaosuuden ollessa 28,8 prosenttia. Autoista 539 oli E-sarjaa, joka on taksimyynnin kärkimalli 18,6 prosentin osuudella. Maan 11 suosituimman taksimallin listalle ylsivät myös Sprinter, Vito ja C-sarja. Sprinter on samalla Suomen suosituin tilataksimalli. Suomessa oli vuoden 2013 lopussa lähes 3000 Mercedes-Benz-taksia, kun kaikkiaan taksiautojen määrä on hieman vajaa 10 000 autoa.

Lue seuraavaksi