Viime yönä EU pelasti henkeni

Autojen turvatekniikka tukee kuljettajaa, korjaa tämän virheitä ja parhaimmillaan ehkäisee onnettomuuksia. ETSC – European Transport Safety Council - käynnisti marraskuussa kampanjan, jolla se pyrkii kiinnittämään huomiota autojen turvatekniikkaan ja sen merkitykseen liikenneturvallisuudelle. Last Night the EU Saved My Life -slogan korostaa myös autojen turvallisuusvaatimusten eteen unionissa tehtävää työtä. Ehdotus ajoneuvojen uusiksi vaatimuksiksi on esillä EU:n kilpailukykyneuvostossa tänään torstaina 29.11.

Erilaisista turvateknisistä järjestelmistä on tutkitusti hyötyä tien päällä. Myös suomalaiset arvostavat turvatekniikkaa – etenkin järjestelmiä, jotka auttavat pitämään auton paremmin hallinnassa liukkaalla.

Liikenneturvan kysely* kertoo, että yleisimmät autosta löytyvät turvatekniikkajärjestelmät ovat etupenkin turvavyömuistutin, vakionopeudensäädin ja ajonvakautusjärjestelmä (ESC). Yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista autoilevista koki, että omassa autossa käytössä olevat vakionopeudensäädin ja ajonvakautusjärjestelmä ovat myös tarpeellisia. Niin ajonvakautusjärjestelmä (ESC), hätäjarrutusjärjestelmä kuin kaistalla pysymisen avustin ovatkin turvallisuuden kannalta suositeltavia järjestelmiä.

Omaan ja muiden tielläliikkujien turvallisuuteen voi siis vaikuttaa myös ajoneuvon hankintahetkellä -  riippumatta siitä, ostaako uutta vai käytettyä autoa. Yli kaksi kolmesta Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta kertoikin, että turvallisuustekniikka on tärkeä kriteeri seuraavan auton valinnassa.

Uusille autoille tiukemmat turvallisuusvaatimukset?

Sen lisäksi, että ETSC:n kampanja herättää keskustelua autojen turvavarustelusta, se korostaa, kuinka tärkeää on kehittää jatkuvasti autojen turvallisuusvaatimuksia. Esimerkiksi älykäs nopeusavustin (ISA) sekä automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (AEB) ovat valittavissa moneen markkinoilla olevaan autoon, mutta ne voisivat olla uusissa autoissa myös vähimmäisvaatimuksina. Näin autokanta uudistuisi varmasti turvalliseen suuntaan.

Euroopan komissio kokosikin viime toukokuussa esityksen, jossa mm. linjataan 16 erilaista ajoneuvojen turvajärjestelmää, jotka tulisi määritellä osaksi uusien automallien vähimmäisvaatimuksia. Ehdotukseen kuuluvat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin sekä kuorma-autoille kävelijöiden ja pyöräiijöiden havaitsemisjärjestelmiä. Esitystä käsitellään torstaina 29.11. EU:n kilpailukykyneuvostossa.  (link is external) 

*Liikenneturva selvitti suomalaisten mielipiteitä ja kokemuksia autojen turvatekniikasta kyselytutkimuksella joulukuussa 2016. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS internetpaneeli GallupForumissa. Turvatekniikan osalta haastateltiin yhteensä 1238 autoilevaa vastaajaa. Koko kyselyyn haastateltiin kaikkiaan 1531 henkilöä.