Uutiset

Autot

Vinssikaupan osaaja panostaa verkkoon

”Tuotevalikoimamme koostuu enimmäkseen ajoneuvojen teknisistä lisälaitteista ja varusteista, kuten vinsseistä, kompressoreista ja mönkijöiden puskulevyistä”, kertoo toiminnasta Atlok Oy:n Ari Salin.

Ammatti- ja harrastajakäyttöön suunnattujen tuotteiden markkinointi ja myynti lepää enimmäkseen paikallisten piirimyyjien harteilla Atlok Oy:n toimiessa maahantuojana sekä jälkimarkkinoinnin osaajana.

Salinin mukaan yrityksen verkkosivustoa on viime aikoina kehitetty määrätietoisesti palvelemaan aikaisempaa paremmin niin jälleenmyyjiä kuin loppukäyttäjiäkin.

”Verkkosivuillamme tuotteista kerrotaan tärkeimmät tekniset ominaisuudet yhdessä laajan kuvakokoelman ja hintojen kanssa. Tämä lisäksi sivuilta on helposti ladattavissa niin käyttöohjeet kuin jälkimarkkinoinnissa tarvittavat varaosakuvat numeroineen”, jatkaa Salin, jonka mukaan jälleenmyyjien käytössä on myös verkkokauppa.

Toimiva ja tehokas jälkimarkkinointi onkin yksi Atlok Oy:n vahvuuksista, sillä yrityksellä on ”kotona” Riihimäellä varsin mittava varaosavarasto, mikä mahdollistaa nopeat huollot ja korjaukset.

Salinin mukaan Warn-vinssikaluston käyttäjäkunta on hyvin moninainen, joskin kaikki odottavat tuotteelta laatua ja luotettavuutta. Myös malliston laajuus on omalta osaltaan mahdollistanut hyvän markkina-aseman saavuttamisen.

”Edustamiamme vinssejä hyödynnetään muun muassa puolustusvoimien kalustossa ja pelastustehtävissä, mutta myös mönkijöissä sekä off-road-harrastajien kalustossa”, luettelee Salin loppukäyttäjiä.

Salinin mukaan vinssien käyttö on lisääntynyt viime vuosien aikana merkittävästi tarjonnan, mutta myös tietoisuuden lisäämisen ansiosta.

”Vinssien alkuperäinen käyttötarkoitus rajoittui uponneen ajoneuvon pelastamiseen, nykyisin vinssiä osataan hyödyntää muun muassa metsätöissä tai kivien siirrossa”, summaa Salin, jonka mukaan vinssin hankinnassa olisi punnittava hinnan ohella muitakin kriteerejä.

”Tärkein valintakriteeri on tietenkin vetokyky, joka määräytyy paljolti työtehtävien mukaan. Ajoneuvon pelastamisessa vaaditaan vetokykyä puolitoista kertaa ajoneuvon painon verran, metsätöissä tai mönkijän puskulevyn nostossa huomattavasti vähemmän. Alhainen virrankulutus on selvä etu varsinkin pienikokoisilla akuilla varustetuissa mönkijöissä”, kertoo Salin.

Vinssissä on totuttu käyttämään teräsvaijeria, jonka suosiota on viime aikoina nakerrettu synteettisellä köydellä. Salinin mukaan synteettinen köysi on vahvempaa ja mukavampaa käsitellä kuin teräsvaijeri, joka taasen kestää paremmin esimerkiksi metsätöissä vaarana olevia viiltoja.

Omin tarpeisiin ja vaatimuksiin soveltuvan vinssin hankinnan voikin aloittaa omalta kotikoneeltaan menemällä osoitteeseen www.atlok.fi.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi