Uutiset

Autot

Vito 4×4 on esitelty

Uusi Mercedes-Benz Vito on poikkeuksellinen kokoluokassaan, sillä se tarjoaa kaikki vetotavat: etu- taka- ja neliveto. Viime kesänä esitellystä uudesta Vitosta oli viime vuoden puolella jo saatavana kaksivetoiset mallit ja nyt on esitelty myös joka kulmasta raapiva vaihtoehto. Nelivetotekniikassa on haettu ajatuksia henkilöautopuolelta ja tarjolla on jatkuva neliveto kevyesti takavetopainotteisesti.

Moottorin tuottama voima jakautuu koko ajan kaikille pyörille, joten mitään kytkeytymisviiveitä ei vedon suhteen ole. Pyörien luistoon elektroninen järjestelmä reagoi millisekunneissa.

Ratkaisun valtteja ovat reaktionopeuden lisäksi järjestelmän keveys ja pieni fyysinen koko. Ulkomittoihin tai -näköön ei nelivetotekniikka vaikuta ja painoakaan ei takavetoiseen verrattuna tule lisää kuin 50 kg.

Viton nelivetomalli on pitkälle sama kuin takavetomalli, eli moottorivalikoima on tehokkaammasta päästä. Moottori on siis pitkittäin ja keskustasauspyörästö on vaihdelaatikon jatkeena. Lukkoja tai alennusvaihteistoa ei mallissa ole, joten maastoautosta ei ole kyse.

Maastoautoksi ei Vito yritäkään, vaan jakaa nelivetoisten henkilöautojen ajatusmaailmaa hieman isommassa kokoluokassa. Nelivetomalli on rakennettu siten, että se ei erotu etu- tai takavetoisista maavaransa tai kokonaiskorkeutensakaan suhteen. Se sopii siten helposti pysäköintitaloihin ja autotalleihin. Myös sisätilat ovat vastaavat ja kun autoon nousukorkeuskaan ei kasva, tulee mallista erityisen kiinnostava henkilökuljetusmallina, jos matala lastauskorkeus ei haitaksi ole tavara-autonakaan.

ABS-jarruihin perustuva ajovakaudenhallinta ESP on kehittynyt huimasti viime vuosien aikana. Vitossa ESP:n saa kytkettyä myös pois, tai ainakin melkein. Kytkimellä saadaan ajonhallinta pienissä nopeuksissa reagoimattomaksi. Alkaen 40 km/h nopeudesta ajonhallinta alkaa reagoida vasta suuressa luistossa, jolloin hankalassa paikassa luistoa sallitaan reilusti, mutta järjestelmä puuttuu peliin, jos auto alkaa vallan karata hallinnasta. Yli 80 km/h nopeudessa ajonvakautus aktivoituu täydessä mitassa.

Nelivetoisessa Vitossa on vakiona esimerkiksi alamäkihidastin (DSR), joka helpottaa todella paljon haastavissa alamäissä.

Ensimmäiset nelivedot on varustettu 119 BlueTec -moottorilla, eli malliston tehokkaimmalla vaihtoehdolla. Tästä 2,2-litraisesta moottorista otetaan tehoa 140 kW (190 hv) ja vääntöä 440 Nm. Euro 6 -normi täyttyy tällä moottorilla SRC-tekniikalla, eli AdBlue-lisäaine on tässä käytössä. Tehoistaan huolimatta yhdistetty kulutuslukema jää 6,4 litraan sadalle kilometrille, eli hiilidioksidipäästössä päästään alle 170 g/km lukemiin.

Myöhemmin tulevat nelivetoon tarjolle moottorivaihtoehdot 114 CDI ja 116 CDI, eli 100- ja 120-kilowattiset vaihtoehdot.

Nelivedon yhteydessä Vito on nyt aina varustettu automaattivaihteistolla. Se on 7G-Tronic Plus, eli seitsenvaihteinen turbiiniautomaatti.

Nelivetoisen Viton esittely lehdistölle tapahtui Ruotsin Lapissa jäisissä olosuhteissa. Nollan pinnassa pyörivä lämpötila oli poikkeuksellisen lämmintä talviseen Lappiin ja aiheuti melkoisen liukkaat olosuhteet. Kitkarenkain varustetuilla Vitoilla ei liukkautta juuri maantiellä huomannut, pito oli vallan vakuuttavaa. Erityistä huomiota ajossa kiinnitti auton hiljaisuus. Vitosta on onnistuttu saamaan mukavan pienellä melutasolla varustettu ajoneuvo, niin henkilö- kuin tavaramallina.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi