Volkswagen Crafter ja uudet nelisylinteriset TDI-moottorit

Volkswagen esitteli lehdistölle uudet Crafterit ja niiden uudet 2,0-litraiset, nelisylinteriset TDI-moottorit touko-kesäkuun vaihteessa Malmössä. Tilaisuudessa oli mahdollisuus koeajaa myös Multivan BlueMotion ja Transporter BlueMotion Technology -malleja, uusia Transporter TSI-bensiinimoottoreita sekä Caddy Highline ja Caddy BiFuel (LNG) malleja.

 

Uusi Volkswagen Crafter noudattaa visuaalisesti Volkswagenin modernia muotoilufilosofiaa. Keulan uudelleen muotoilu korostaa vaakasuuntaisia linjoja ja säleikön yksiosaisuutta sekä saa keulan näyttämään matalammalta kuin ennen. Myös kromattu VW-logo on uusittu sporttisemmaksi. Samalla Crafterin tunnistaa jo keulasta kuuluvan Volkswagen hyötyautomallistoon, johon kuuluvat Caddy, Amarok ja Transporter. Myös väreihin on tullut muutoksia, aikaisemmin optiona olleet ”Candy White” valkoinen ja ”Bright Orange” oranssi kuuluvat nyt vakioväreihin.

Myös Crafterin ohjaamossa on tapahtunut muutoksia, verhoilumateriaalit ja niiden värimaailma ovat muuttuneet samoin kuin ohjauspyörä ja vaihteenvalitsin, kojelauta on entistä käyttäjäystävällisempi. Mittaristo on entistä selkeälukuisempi ja se on varustettu vaihto-opastimella. Uusista lisävarusteista mainittakoon navigaattori värinäytöllä. Crafterin vakiovarustukseen kuuluvat tietenkin ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä jarruassistentilla, ABS-levyjarrut, ASR, EDS sekä hätäjarrutusassistentti.

 

Täysin uudet moottorit

Crafterin moottorivalikoima on uudistunut kokonaan. Uudet Commonrail TDI -moottorit ovat entistä suorituskykyisempiä ja vääntävämpiä. Myös polttoainetalous on parantunut samoin kuin hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet jopa 33 prosenttia. Enimmillään kulutus on laskenut 3,6 l/100 km verrattuna aikaisempaa 2,5-litraiseen viisisylinteriseen moottoriin. Nämä uudet moottorit täyttävät edeltäjiensä tapaan Euro 5 -päästönormin sekä Euroopan tiukimman hyötyautonormin EEV:n ilman SCR-jälkikäsittelyä.

Uuteen Crafteriin on valittavana kolme eritehoista moottoria; 80 kW (109 hv), 100 kW (136 hv) ja 120 kW (163 hv), jotka kaikki ovat 2,0-litraisia, nelisylinterisiä, polttoaineen suoraruiskutuksella (Commonrail) varustettuja TDI-moottoreita. Crafterin uusista moottoriversioista pienin 80 kW:n on saman tehoinen kuin edeltäjänsäkin, mutta vääntöalueeltaan huomattavasti laajempi. Huippuvääntö saavutetaan nyt kierrosalueella 1500–2250 r/min polttoaineenkulutuksen (EU-yhdistetty) ollessa vain 7,9 l/100 km (CO2 208 g/km). Keskimmäinen 100 kW:n moottori on yhtä taloudellinen kuin pienempikin, mutta tehokkaampi ja vääntävämpi. Suurin 340 Nm:n (+10 Nm edelliseen malliin verrattuna) vääntömomentti saavutetaan kierrosalueella 1 600-2 250 r/min. Tehokkain, mutta taloudellisin moottorivaihtoehto on 120 kW:n kahdella turboahtimella varustettu TDI-moottori, jonka 400 Nm:n (+40 Nm edelliseen malliin verrattuna) huippuvääntö on käytettävissä jo 1800 r/min alkaen. Start/stop-toiminnolla tämän moottorin kulutus on vain 7,2 l/100 km (CO2 195 g/km).

Toistaiseksi kaikki nämä uudet moottorivaihtoehdot on varustettu 6-portaisilla manuaalivaihteistoilla.

BlueMotion-teknologiapaketti on nyt saatavissa kaikkiin uusiin nelisylinterisiin, 2,0-litraisiin TDI-moottoreihin. Paketti sisältää moottorin Stop/Start-järjestelmän, akun latausjärjestelmän rullauksen aikana, vakionopeussäätimen sekä harvemman perävälityksen. Nyt BlueMotion-paketti on mahdollista saada myös Suomeen tuotaviin autoihin, aikaisemmin se oli ristiriidassa tiettyjen ”Suomi”-varusteiden kanssa.

 

Pelkkää plussaa

Uusien moottoreiden myötä Crafterin polttoaineenkulutus on laskenut ja päästöt vähentyneet huomattavasti, mutta myös kantavuus on kasvanut noin 10 prosenttia. Alentuneen polttoaineenkulutuksen ja edullisempien huoltokustannusten ansiosta uuden Crafterin käyttökustannukset ovat laskeneet jopa 25 prosenttia.

Kevyemmät moottorit ja SCR-jälkikäsittelyjärjestelmän poistuminen ovat tuoneet Crafterille 82–90 kg lisää kantavuutta, mikä on huomattava korotus tämän kokoluokan autossa.

Crafterin korin suojausta on parannettu entisestään koskien kaikkia pintapeltejä, jotka ovat alttiita ulkoiselle kulutukselle. Uudessa Crafterissa kaikki korroosiolle alttiit korinosat on galvanoitu ja koritakuu on entiseen malliin 12 vuotta. Kokonaistakuun osalta on kuitenkin tapahtunut muutoksia, sillä nyt Crafterin takuu on 2+1 vuotta tai 250 000 km.

Ehkä hämmästyttävin muutos tänä päivänä on se, että uusien Craftereiden hinnat ovat alentuneet noin 10 prosentilla, mikä tarkoittaa käytännössä noin 3 500-4 000 euroa mallista riippuen.

 

Markkinaosuus kasvussa

Tällä hetkellä Volkswagen Crafter on kokoluokassaan, alle 6-tonnisissa hyötyautoissa, myyntitilastojen kakkonen Saksassa ja kolmonen koko Euroopassa. Edellä mainittujen positiivisten muutosten myötä voisi kuvitella myös Suomessa Crafterin markkinaosuuden kasvavan.

Suomeen uudet Crafterit saapuvat loppukesästä. Kaikki neljä korimallia; umpiauto, ikkunallinen kombi-henkilöauto sekä alusta- ja doppelimallit ovat tuotannossa ja saatavana heti alusta lähtien. Samoin on saatavissa myös kolme eri painoluokkaa; 3,0, 3,5 ja 5,0 tonnia, kolme eri akselivälivaihtoehtoa; 3 250 mm, 3 665 mm ja 4 325 mm, jonka saa vielä tarvittaessa pitkällä peräylityksellä. Kattokorkeuksia on kolme; normaali, korkea ja superkorkea, vastaavat kuormatilan sisäkorkeudet ovat: 1 650 mm, 1 940 mm ja 2 140 mm. Kuormatilojen tilavuus vaihtelee mallin mukaan 7,5–17,0 kuutioon. Päällirakentajia ajatellen Crafteriin on saatavana sekä moottori- että vaihteistovoimanulosottoa ja erilaisia sähkölaitevalmiuksia.

 

Miika Nyrö