Uutiset

Autot

Volkswagen-hyötyautoilla talven tuiskuissa

Rippikouluikään yltänyt Volkswagen-hyötyautojen vuotuinen talvirieha, Winter Driving School -talviajokoulutapahtuma tarjoaa osallistujilleen tuntumaa niin talviajosta kuin laajasta Volkswagen-hyötyautomallistostakin. Tällä kertaa tapahtuma vietiin läpi hämäläisissä maisemissa Hämeenlinnassa.

Volkswagen-hyötyautomallisto yhdessä organisaation kanssa tuntuu olevan nyt iskussa, sillä saksalaisvalmistajan tuotteet nauttivat vankkaa luottamusta asiakkaiden parissa. Suomessa Volkswagen on pitänyt hallussaan markkinajohtajan asemaa pakettiautosegmentissä vuodesta 2011 alkaen. Myös maailmanlaajuisesti Volkswagenin asema on varsin vankka, merkin hyötyajoneuvomyynti on enemmän kuin kaksinkertaistunut viimeisen vuosikymmenen aikana.

Katso video: Volkswagen-hyötyautoilla talven tuiskuissa

”Vuosi 2014 oli meille erittäin hyvä vuosi, saimme pidettyä kiinni markkinajohtajan asemasta kiivaasti kilpaillussa segmentissä. Transporter oli luokassaan myydyin, Caddy pitää kiinni asemastaan ja Amarok on löytänyt paikkansa pick-up -luokassa. Pienten pakettiautojen segmenttiin asemoituva Polo Van sen sijaan on meillä edelleen käyttämätön voimavara”, summaa hyötyauto-osaston johtaja Martti Muona koulupäivän avajaisissa. Samalla Muona raottaa verhoa uutuuksien edestä: Kuudennen sukupolven Transporter yhdessä uuden Caddyn kanssa esitellään vielä kuluvan vuoden aikana.

Perinteikkään Winter Driving School -talviajokoulun luonne on autoihmisille maistuvaa, sillä teoriaosuuksien määrä on puristettu verrattain pieneksi. Tapahtuman pääpaino on niin maastossa kuin jääradallakin tapahtuvassa ajamisessa.

Maastoajoon lähdetään vuosikymmenen taitteessa markkinoille talutetulla Amarok-avolava-ajokilla, jonka tuotekehityksessä ja suunnittelussa kerrotaan panostetun niin maastossa tapahtuvaan liikkumiseen kuin maantieajoonkin. Ajokiksi valikoituu kytkettävällä 4Motion-nelivedolla, alennusvaihteistolla ja kaksilitraisella päävoimalalla varustettu Amarok.

Talvisiin ajo-oloihin on syytä varautua ennakolta, joten metsäpoluille lähdetään ketjutetuin renkain ja hitaalla nelivedolla. Tasamaalla tapahtuva liikkeellelähtö voidaan tehdä vaikka kolmosella, joka vastaa välityksiltään normaalia ykkösvaihdetta. Tien kaventuessa, tai oikeastaan muuttuessa uraksi haetaan pienempiä välityksiä. Edessä olevaan nousuun riennetään kakkosella ja tasakaasulla. Valmistaja lupaa ajokille 28 asteen kohtaamiskulman ja samalle se kertoo ajokin kipuavan tonnin kuormalla jopa 45-asteiseen vastamäkeen. Nyt ei olla edes äärirajoilla, mutta mäennousukyky kyllä vakuuttaa. Ilman vieressä istuvaa ajokouluttajaa saattaisi jopa hiukan hirvittää.

Maastoajossa maltti on valttia, joten etenemisen tulee tapahtua mieluummin väännöllä kuin voimalla. Amarokin kaksilitrainen tuplaturbokone vakuuttaa ominaisuuksillaan, sillä konehuoneessa vastataan kaasupolkimen painamiseen varsin lyhyellä varoajalla. Paperilla koneelle luvataan 400 Nm:n maksimivääntömomentti 1500 r/min alkaen, mutta maastossa kierroslukumittarin voi huoleti laskea 1000 r/min tuntumaan.

Vastamäkien ohella maastoajossa kohdataan myös alamäkiä, jotka asettavat omat haasteensa niin ajokille kuin kuljettajallekin. Amarokissa on kuitenkin muutamia varusteita, joilla alamäkiajon haasteita voidaan siirtää kuljettajalta ajokille.

Varustukseen kuuluva alamäkihidastin pitää moottorin pyörimisnopeuden maltillisena myös alamäkiajossa, joka voidaan tehdä jarrupolkimeen koskematta. Alamäkiajon nopeus säädetään sopivaksi vaihteistolla; jyrkkää mäkeä tullaan hitaalla ykkösellä, loivempaan myötäleeseen voidaan tulla vaikka kolmosella.

Amarokin maastoajoon viilattu ja erillisellä kytkimellä aktivoitava Off-road ABS-järjestelmä puoltaa paikkaansa eritoten sorapintaisella uralla. Jarrutettaessa pyörät pyrkivät lukkiutumaan sykleittäin, jolloin irtonainen maa-aines kasautuu pyörän eteen menoa hidastamaan.

Volkswagen Amarok on löytänyt oman paikkansa kapealla sektorilla luoden pick-up -luokkaan ”high class”-segmentin. Maahantuojan mukaan Suomeen myytävät Amarokit ovat lähes poikkeuksetta hyvin varusteluja autoja.

Suomalaiset kuljettajat ovat tottuneita talviautoilijoita, joskin talvi tuntuu yllättävän monen kuljettajan ensimmäisten lumisateiden ja pakkasten aikaan. Yllätysmomentin vaikutusta pystyy vähentämään muun muassa liukkaalla pinnalla tehtävällä harjoittelulla. Talviajokoulun kakkosrastilla olikin mahdollisuus kokeilla nopeuden vaikutusta pujotteluradalla sekä hätäjarrutus- ja väistötehtävissä.

Polanteiselle radalle riennettiin alkuun etuvetoisella Transporterilla, joka nastarenkain varustettuna imi itsensä kiinni rataan. Nopeutta nostamalla myös ESP-järjestelmä sai lisää puuhaa menon rauhoittamisessa. Pujottelun aikana huomasi, kuinka pienikin nopeuden lisäys vaikuttaa auton hallittavuuteen äärioloissa.

Hätäjarrutuksia tehdään liikenteessä harvoin, minkä johdosta jarrupoljinta painetaan monesti tarpeettoman kevyesti.

”Auton hätävilkkujen tulisi aktivoitua oikeaoppisen hätäjarrutuksen jälkeen”, opasti ajokoulun monivuotinen rehtori Arto Grönroos ennen ajoharjoittelua. No eihän ne mitään aktivoituneet ensimmäisellä kerralla, vaikka oikea jalka oli syvällä lattiassa.

Nelivetoinen Crafter miehistöohjaamolla ja avolavalla on pätevä ajokki moneen tarpeeseen. Pakettiautoksi rekisteröiminen tuo mukanaan mojovan autovero, jolloin hinta kipuaa reilun 113 000 euron tuntumaan. Kaksipaikkaisen 85 000 euron hinta on jo maltillisempi.

Tämänkertaiseen talviajokouluun osallistui kaikkiaan noin kolmisensataa oppilasta, jotka edustivat lähinnä asiakkaita sekä muuten alaan läheisesti liittyviä sidosryhmiä. Ajoharjoittelua todellisissa oloissa pääsi kokeilemaan hyvin erilaisilla ajoneuvoilla, kaikkiaan valittavana oli reilut 40 erilaista Volkswagen-hyötyautoa pienimmästä Caddystä suurimpaan Crafter-umpiautoon saakka.

Kaksilitraisella moottorilla ja Seikel-komponenteilla varustettu Volkswagen Transporter 4Motion vie työkalut myös tiettömän taipaleen varteen. Seikel-valikoimassa on muun muassa maavaraa kasvattavia sekä alustan komponentteja suojaavia varusteita. Myös vaihteiston välityksiä lyhentävät muutossarjat kuuluvat valikoimaan.

Laajaan ajoneuvomallistoon tutustumisen ohella tapahtuman parasta antia oli kuitenkin talvisissa oloissa ajaminen. Maastoajo on omalta osaltaan hauskaa ja erilaista, mutta liukkaalla radalla tehdyt väistöt ja jarrutukset antavat kuitenkin eväitä oikeaan elämään. Talviajoa ei taida koskaan oppia täysin, joskin jokainen harjoittelukerta tuo mukanaan lisää osaamista.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi