Volkswagen panostaa edelleen sähkön lisäksi maa-/biokaasuun

Volkswagen on valinnut maa-/biokaasun tulevaisuuden käyttövoimaksi sähkön rinnalle. Suomessa Volkswagen-henkilöautomallistossa maa-/biokaasuautoja on ollut myynnissä vuodesta 2009 alkaen ja Volkswagen-hyötyautomallistossa vuodesta 2007. Tällä hetkellä Volkswagen-mallistossa on maa-/biokaasuversio seuraavista malleista: up!, Golf, Golf Variant, Caddy ja Caddy Maxi sekä Polo, joka saapuu mallistoon helmikuussa 2019.

Kaasumoottori tuottaa 25 % vähemmän CO2-päästöjä kuin tavallinen polttomoottori (bensiini). Maa-/biokaasu myös palaa puhtaammin ja päästää merkittävästi vähemmän typen oksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöjä. Maakaasun palaessa ei synny pölyä, nokea eikä raskasmetalli- tai rikkipäästöjä.

Volkswagen on uusinut kaasukäyttöiset mallit ja lisännyt kolmannen kaasusäiliön Polo TGI:hin ja Golf TGI:hin. Uudistus mahdollistaa pidemmät toimintamatkat maa-/biokaasulla.

Volkswagenin 1,4 TGI-moottorin korvaava uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu TGI-maakaasumoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä korkea puristussuhde, edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Volkswagenin laajan maa-/biokaasumalliston autot ovat optimoitu kaasulle, joten ne käyttävät aina ensin maa-/biokaasun, kaasun loppuessa järjestelmä vaihtaa automaattisesti bensiinikäytölle. Alle -10 asteen lämpötilassa ja maa-/biokaasutankkauksen jälkeen autoa käynnistettäessä, moottori käy ensin hetken bensiinillä.