Volvo Cars hyödyntää lohkoketjuteknologiaa

– sähköautojen akuissa käytettävän koboltin jäljitettävyyden tehostamisessa

Volvosta tulee ensimmäinen autonvalmistaja, joka hyödyntää lohkoketjuteknologiaa akuissa käytettävän koboltin globaalin jäljitettävyyden tehostamisessa. Yhtiöhän julkisti viime kuussa ensimmäisen täyssähköautonsa, XC40 Recharge -mallin.

Litiumioniakkujen tuotannossa käytettävien raaka-aineiden, kuten koboltin, jäljitettävyys on yksi tärkeimmistä kestävän kehityksen haasteista, joita autonvalmistajat kohtaavat. Volvo on sitoutunut täyteen jäljitettävyyteen ja haluaa varmistaa, että asiakkaat voivat ajaa sähköistettyjä Volvoja tietäen, että akkujen materiaali on louhittu vastuullisesti. 

Lohkoketjuteknologia muodostaa läpinäkyvän ja luotettavan jaetun tietoverkon ja tehostaa merkittävästi raaka-aineiden toimitusketjun läpinäkyvyyttä, kun tietoja materiaalin alkuperästä ei voi muuttaa huomaamatta.

Volvo on päässyt sopimukseen kahden kansainvälisen akkutoimittajansa, CATLin (Kiina) ja LG Chemin (Etelä-Korea), kanssa, ja johtavat lohkoketjuteknologian yritykset aloittavat koboltin jäljitettävyysprosessin tänä vuonna.

Teknologiayritykset Circulor ja Oracle käyttävät lohkoketjuteknologiaa CATLin toimitusketjussa aikaisemmin tänä kesänä tehdyn onnistuneen pilottikokeilun seurauksena, ja Responsible Sourcing Blockchain Network (RSBN) ottaa yhdessä vastuullisen louhinnan asiantuntijan RCS Globalin ja IBM:n kanssa teknologian käyttöön LG Chemin toimitusketjussa.

"Olemme aina sitoutuneet raaka-aineidemme eettiseen toimitusketjuun. Lohkoketjuteknologian avulla voimme ottaa seuraavan askeleen eteenpäin kohti toimitusketjun täyden jäljitettävyyden varmistamista ja minimoida kaikki siihen liittyvät riskit. Teemme läheistä yhteistyötä alihankkijoidemme kanssa", toteaa Volvon hankintajohtaja Martina Buchhauser.

Lohkoketju on digitaalinen tilikirja, joka sisältää toisiinsa kryptografian kautta liitettyjen tietojen luettelon. Toimitusketjuissa tämä teknologia luo tapahtumista tietueita, joita ei voi muuttaa, ja vahvistaa samalla yhteisen sääntöjoukon sille, mitä tietoja voidaan tallentaa. Tämä antaa osallistujille mahdollisuuden vahvistaa ja arvioida tapahtumia riippumattomasti.

Tässä tietyssä tilanteessa lohkoketjun data sisältää koboltin alkuperän, ominaisuudet, kuten painon ja koon, hallussapitoketjun sekä tiedot, jotka kertovat, että osallistujien toiminta on linjassa OECD:n toimitusketjuohjeiden kanssa*. Tämä lähestymistapa auttaa synnyttämään luottamusta toimitusketjun osallistujien välille.

Volvo julkisti viime kuussa XC40 Recharge -mallin, joka on ensimmäinen jäsen Recharge-tunnusta kantavien täyssähköautojen tuoteperheessä. Volvo odottaa, että vuoteen 2025 mennessä puolet sen kansainvälisestä myynnistä on lähtöisin täyssähköautoista loppujen ollessa hybridejä.

Volvo julkisti viime kuussa myös kunnianhimoisen ilmastosuunnitelman, jonka yhtenä tavoitteena on vähentää autokohtaisia hiilipäästöjä 40 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi Volvo on sitoutunut eettiseen liiketoimintaan kaikissa toiminnoissaan ja toimitusketjussaan.

CATL ja LG Chem ovat tunnettuja akkuvalmistajia, joilla on pitkä historia litiumioniakkujen toimittamisesta autoteollisuudelle. Ne täyttävät Volvon tiukat louhintaehdot liittyen teknologiseen johtajuuteen, vastuullisiin toimitusketjuihin, hiilipäästöjen vähentämiseen sekä kilpailukykyisiin kustannusmalleihin.

Volvon, CATLin ja LG Chemin väliset sopimukset kattavat akkujen toimituksen tulevana vuosikymmenenä seuraavan sukupolven Volvo- ja Polestar -malleihin, mukaan lukien XC40 Recharge -malliin.

 

Lue myös: Tienvarsimainonnan ja -ilmoitusten sääntöihin muutoksia