Volvo esittelee lataushybridin XC40-mallistoon

Volvo XC40:n menestys on ylittänyt kaikki odotukset ja nyt mallin menestystarina saa jatkoa, kun mallistoon tulee odotettu lataushybridiversio. Tästä eteenpäin kaikkiin Volvo -malleihin on saatavilla lataushybridi. "Volvo on ladattavien autojen markkinajohtajia Suomessa. XC40 T5 lataushybridi lisää malliston kilpailukykyä entisestään", iloitsee Tom von Bonsdorff, Volvo Car Finlandin myynti- ja markkinointijohtaja.

Pienet SUV-autot on alan nopeimmin kasvava segmentti tällä hetkellä. XC40-malli on maailmanlaajuisesti Volvon toiseksi myydyin malli XC60:n jälkeen ja sitä myytiin ensimmäisen 12 kuukauden aikana yhteensä 75 828 kappaletta. Mallin menestymisen edellytyksiä vahvistaa se, ettei premium-segmentissä ole uudelle XC40 lataushybridille suoraa kilpailijaa. Alkuvuoden rekisteröintitilastojen mukaan Volvo XC40 pärjäsi kilpailijoihinsa nähden erinomaisesti. Tammi-toukokuussa mallia on rekisteröity Suomessa 578 kappaletta. 

Uuden Volvo XC40 T5 Twin Enginen voimanlähteenä toimii kolmesylinterinen 1,5-litrainen bensiinimoottori, joka tuottaa 180 hevosvoiman tehon ja 256 Nm:n vääntömomentin arvon. Vaihteistona toimii 7-vaihteinen DCTH-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Auto on etuvetoinen ja myös sen sähkömoottori sijaitsee etuakselilla. Sähkömoottori tuottaa 82 hevosvoiman tehon ja 160 Nm:n väännön. Hybridivoimanlähteen kokonaisteho on 262 hevosvoimaa ja kokonaisvääntömomentin arvo 425 Nm. WLTP –mittaustavan laskennallinen hiilidioksidipäästöarvo on 46g /km ja sähköajokantama 46 km. Auton kiihtyvyys 0-100 km/h on 7,3 sekuntia. Huippunopeus on 205 km/h ja sähköajolla 125 km/h. Auton suurin sallittu vetopaino on 1800 kg.

Autossa on 10,7 kilowattin Litium-Ion ajoakku, joka on sijoitettu auton kardaaniakselille. 48 litran polttoainesäiliö on näin voitu sijoittaa auton taka-akselille, jolloin tavaratila säilyy vastaavan kokoisena kuin polttomoottoriversioissa. Ajoakun latausajat vaihtelevat 3-5 tunnin välillä riippuen latauslähteen sulakekoosta (16-8 A)

Vuoden Auto Euroopassa 2018 -palkinnon voittanut Volvo XC40 saavutti vuoden 2018 Euro NCAP -turvallisuustesteistä huippupisteet. Tämä tarkoittaa, että XC40 on 60- ja 90-sarjan isosisarustensa tapaan yksi maanteiden turvallisimmista autoista.

Vuoden 2018 Euro NCAP -testit olivat kaikkien aikojen tiukimmat. Mukana oli uusia ja vaativampia haasteita, joilla tutkittiin moninaista turvallisuustekniikkaa, kuten pyöräilijöiden havaitsemistoimintoa automaattijarrutuksella ja kaistalla pysymisen tukijärjestelmiä. Kokonaisuutena XC40 sai korkeimmat turvallisuuspisteet kaikista uuden ohjelman alaisuudessa testatuista autoista ja siinä on kompaktien katumaasturien laajin vakiovarusteinen turvallisuustekniikka.

Autot valmistetaan Volvo Gentin tehtaalla Belgiassa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2020.

Volvon sähköistämisstrategia

Volvo on ilmoittanut, että se aikoo myydä yhteensä miljoona sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2025 mennessä. Tällöin puolet Volvo Carsin myynnistä on täyssähköautoja.

"Volvon sähköistämisstrategia etenee suunnitelman mukaisesti. Uusi XC40 lataushybridi on siitä erinomainen esimerkki", sanoo Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt.

Ilmoitus alleviivaa Volvon sitoutumista ympäristövaikutusten pienentämiseen ja kaupunkien ilman puhdistamiseen. Volvo keskittyy vähentämään tuotteidensa ja toimintojensa hiilipäästöjä ja pyrkii ilmastoneutraaliin tuotantotoimintaan vuoteen 2025 mennessä.

Kilpailukykyiset polttomoottorit

Vahvan sähköistämisen ohella kilpailukykyiset bensiini- ja dieselmoottorit jatkavat nykymallistossa. Myös ne ovat ympäristövaikutusten suhteen hyviä valintoja, sillä kaikki Volvo -moottorit ovat jo uuden Euro 6d TEMP -päästönormituksen mukaisia. Volvo oli ensimmäisiä merkkejä, jonka kaikki mallit tyyppihyväksyttiin uudella WLTP -mittaustavalla jo syyskuussa 2018.

 

LUE MYÖS Volvo Cars lisää kierrätetyn muovin osuutta autoissaan