Vuoden Pakettiauto nyt myös automaattina - Opel Combo Cargo 1.5 Diesel Turbo

Tapani Palo

Sisarmalliensa kanssa Vuoden Pakettiauto 2019 -palkinnon voittanut Opel Combo on saapunut maahamme sekä henkilökuljetusversio Lifen ja tavara-automalli Cargon muodossa. Koeajoimme viime numerossa Combo Cargon manuaaliversiona ja nyt tutustumisvuorossa oli kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla varustettu ketterä kuljetusyksikkö.

Automaattivaihteisto on se ainoa oikea ratkaisu myös monille hyötyajoneuvojen käyttäjälle. Opel Combo Cargo kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla onkin todella varteenotettava vaihtoehto pienen pakettiautoluokan ajoneuvon hankkijalle. Combo Cargo automaatissa ketteryys, polttoainetaloudellisuus, mukavuus, tilavuus sekä luotettavuus yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi ja paketin kruunaa hyvin houkutteleva hintataso. Ajoneuvo soveltuukin mainiosti vaikkapa kaupunkien sisäisiin kuljetustehtäviin tai huoltoautokalusteilla varustettuna monipuolisiin asennus- tai huoltotehtäviin.

Sulava automaatti

Automaattivaihteiston kytkin on Combossa konsolin keskiosassa hyvin näkyvällä paikalla. M-painikkeen avulla voi Comboa käyttää myös manuaalisesti ratin takaosan vipujen avulla.

Automaattivaihteiston hallinta Combo Cargossa suoritetaan kojelaudan keskiosassa sijaitsevan selkeän ja helppokäyttöisen kiertokytkimen kautta. Valitsimen vierestä löytyy lisäksi M-kytkin, jonka kytkemällä Comboa voi käyttää manuaalivaihteisesti ohjauspyörän takaosan valitsimien kautta. Tarvetta manuaalin käytölle tuskin kovin usein tulee, sillä Combo Cargon kahdeksanportainen automaattivaihteisto on erittäin tarkka ja suorittaa vaihtamisen hyvin pehmeästi sopivilla kierrosluvuilla. Ajamisen helppous korostuu ja kuljettaja voi keskittyä liikenteen seuraamiseen.

Combo Cargon saa automaatilla mallin kumpaankin kokoluokkaan ja valinnan aiheuttamia muutoksia on lähinnä ohjaamon saatavuus vain kaksipaikkaisena sekä läpilastausmahdollisuuden ja ohjauspyörän lämmityksen puuttuminen. Toisaalta automaattipakettiin kuuluu aina avaimeton lukitus ja käynnistys vakiona. Hinnaltaan automaatti on luonnollisesti hieman arvokkaampi ja lyhemmässä versiossa hinta kasvaa noin 3800 eurolla ja pidemmässä mallissa noin 4100 eurolla.

Mallisto kunnossa

Combo Cargon ohjaamo vastaa nykyaikaisen kuljetustoiminnan vaatimuksiin mukavuuden, materiaalien ja säilytystilojen osalta. Automaattiversiot ovat aina kaksipaikkaisia.

 

Opel Combo Cargo on saatavana kahden tai kolmen hengen ohjaamolla ja myöhemmin markkinoille on tulossa vielä viiden henkilön Crew Van. Pituusvaihtoehtoja on kaksi: Cargo on kokonaispituudeltaan 4403 mm ja Cargo XL 4753 mm. Tavaratilan koko on parhaimmillaan 4,4 kuutiota ja takapuolelta lastaus sekä purkaus hoituvat 180 astetta aukeavista pariovista tai takaluukusta. Sivuovien aukon leveys on 675 milliä, mikä on tämän kokoluokan autoon hyvinkin riittävä. Tavaratilan pituus automaattiversioissa on 1781 tai 2131 mm.

Combo Cargon moottorit ovat 1.5-litraisia diesel turboja ja tehovaihtoehtoina on 102 tai 131 hevosvoimaa. Päästöluokat ovat WLTP-mittaustavan mukaan 148-160 g/km.

Combo Cargo on saatavana joko 102 tai 131 hevosvoiman tehoisena. Opelin tuttuun tyyliin avustusjärjestelmiin on kiinnitetty erityishuomiota ja 19 eri kuljettajan avustimen ja turvallisuusominaisuuden ansiosta Combo Cargo vastaa alan teknisiin vaatimuksiin vuosiksi eteenpäin. Paketteihin kuuluvat esimerkiksi automaattinen hätäjarrutus, kuljettajan vireystilan valvonta sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin.

Käytettävyys korostuu

Opel Combo Cargo on selkeästi suunniteltu kovaan ammattikäyttöön ja liikkuvaksi toimistoksi. Säilytystilaa on runsaasti 15 eri lokeron kautta ja esimerkiksi katon rajan hylly toimii osoituksena tilan järkevästä käytöstä. Materiaalit on valittu kestävyyden mukaan ja värimaailma sopii jokapäiväiseen käyttöön. Kuljettajan istuin on sopivan jämerä ja sen hyvät säätömahdollisuudet yhdistettynä ohjauspyörän asetuksiin takaavat oikeaoppisen ajoasennon löytämisen.

Korkealaatuinen peruutuskamerapaketti on järkevä lisävaruste turvallisuuden lisäämiseksi kohtuullisen pienehköillä kustannuksilla.

Hallintalaitteet ovat ammattiautoilun vaatimaa tasoa ja mitään ei tarvitse erikseen etsiä.  Combon mittaristo on tyylikkään selkeälinjainen ja sen keskiosassa sijaitsevasta ajotietokoneen näytöstä näkee tärkeimmän informaation nopealla vilkaisulla. Ohjaamon tietokeskuksena toimii infotainment-keskus, jonka kahdeksan tuuman kosketusnäytön kautta hoituvat navigaatio, audio sekä yhdistettävyydet esimerkiksi puhelimiin tai padeihin.

Kaksi kuormalavaa kerralla

Combo Cargon tavaratila on hyvin suojattu ja mukaan mahtuu kaksi kuormalavaa kerralla vaikeuksitta.

 

Opel Combon tavaratilaa suunniteltaessa on huomioitu jokapäiväisten lastaus- sekä purkutehtävien ergonomia ja taloudellisuus. Matala lastauskorkeus, suorat lattialinjat, jämerät kiinnityspisteet sekä reilusti avautuvat taka- ja sivuovet kertovat loppukäyttäjien tarpeiden tarkasta huomioimisesta. Esimerkiksi kuormalavoja mahtuu kyytiin kaksi kappaletta myös lyhyimmässä malliversiossa. Kantavuutta on parhaimmillaan 948 kiloa, joka on tämän kokoluokan autolle kunnioitettava määrä.

Opel Combo Cargo -mallistoon on nyt helppo tutustua lähimmän Opel-jälleenmyyjän kautta ja esimerkiksi manuaalin sekä automaatin vertailu onnistuu tarvittaessa. Edullisimmillaan Combo Cargon saa omakseen vajaalla 24 000 eurolla ja hinnaston toisessa päässä on pitkä malli automaattivaihteistolla ja 131 hevosvoiman moottorilla vajaan 32 000 euron hintaan.