Vuoden pimein aika on nyt

– 5 000 heijastinta jakava Lähitaksi antaa ammattiautoilijan vinkit liikenneoloihin, joissa näkyvyys on heikko

Pysyvää lumipeitettä odotellessa elämme vuoden pimeintä aikaa, mikä vaatii lisävalppautta liikenteessä. Talven kynnyksellä Lähitaksi antaa vinkkejä siitä, miten kukin voi parantaa liikenneturvallisuutta pimeällä liikkuessaan. Ainoana taksinvälitysyhtiönä Suomessa Lähitaksi testaa omien kuljettajiensa ajotavan ja kouluttaa ennakoivaan ajoon. Liikenneturvallisuuden edistämiseksi yhtiö myös jakaa asiakkailleen tuhansia heijastimia autoissaan.

Lähitaksin viestintä- ja markkinointipäällikkö Tuomo Antikainen kertoo, että toisin kuin usein ajatellaan, hyvin valaistut kaupunkikadut voivat syystalvella olla ammattiautoilijallekin haastava ympäristö kevyen liikenteen havainnoimiseksi. 

”Keskusta-alueiden katu- ja mainosvalot sekä puiden ja pensaiden varjot hankaloittavat ympäristön havainnointia etenkin sadesäällä, jolloin valot heijastuvat märästä tuulilasista ja asvaltista. Kun tummiin pukeutunut, paikallaan seissyt jalankulkija lähtee varjoista yhtäkkiä liikkeelle, niin siinä vaaditaan ammattiautoilijaltakin reaktiokykyä. Loppuvuoden sadekeleillä tällaisia tilanteita on kaupunkialueilla lähes päivittäin. Myös työmaat aiheuttavat pimeällä haasteellisia hetkiä, sillä niiden merkinnät ja järjestelyt eivät aina palvele liikennettä parhaalla tavalla”, Antikainen summaa Lähitaksin kuljettajilta saatua palautetta.

”Näkyvyyden ollessa huono autoilijoiden pitää olla erityisen valppaina liittyessään rampilta isommalle tielle. Näissä kohdissa kuljettajamme näkevät paljon läheltä piti -tilanteita, sillä oman vauhdin sovittaminen oikeaksi ja liikennevirtaan liittyminen sulavasti pimeällä säällä voi olla monelle haastavaa”, Antikainen jatkaa.

Lähitaksi panostaa kuljettajiensa koulutukseen

Liikenneturvallisuuden varmistamisessa tärkeää on ennakointi, jonka opettamiseen Lähitaksi panostaakin vahvasti.

”Olemme Suomen ainoa taksinvälitysyhtiö, joka testaa kaikkien kuljettajiensa ajotavan, ja opetamme kaikille Lähitaksiin tuleville kuljettajille ennakoivaa ajotapaa. Haluamme ainoastaan ammattilaisia rattiin. Joudumme siksi lähes jokaiselta kurssilta hylkäämään kuljettajia, jotka eivät yllä vaatimaamme standardiin. Reagoimme myös asiakkaiden palautteeseen kuljettajien ajotavasta. Tarvittaessa kutsumme kuljettajiamme jatkokoulutukseen”, Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti kertoo.

Lähitaksi parantaa liikenneturvallisuutta jakamalla 5 000 heijastinta

Kevyen liikenteen kulkijat varmistavat näkymisensä autoilijoille parhaiten käyttämällä heijastinta. Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun taas heijastinta käyttävä voi näkyä jo 350 metrin päästä.

Lähitaksi jakaakin alkutalven aikana asiakkailleen yhteensä 5 000 CE-hyväksyttyä heijastinta. Heijastimia jakavat Lähitaksin kuljettajat autoista taksimatkan aluksi tai lopuksi niin pitkään kuin heijastimia riittää.

”Sillä, käyttääkö jalankulkija tai pyöräilijä heijastinta, on autoilijan näkökulmasta erittäin suuri merkitys. Autoilija näkee heijastimen jo kaukaa, ja se kiinnittää huomion vielä paremmin, jos heijastin heiluu. Heijastimen käyttö antaa autoilijalle paljon aikaa reagoida, mikä on ratkaisevaa vaaratilanteiden välttämisessä etenkin silloin, kun tiet muuttuvat liukkaiksi ja jarrutusmatka pitenee”, Antikainen sanoo.

”Kuljettajiemme mukaan alakoululaiset osaavat jo hyvin käyttää heijastinta, samoin koiran ulkoiluttajat ja aktiiviliikkujat. Heijastimen käytössä olisi parantamisen varaa etenkin monella teini-ikäisellä erityisesti siksi, että moni heistä näyttää suosivan syksyisin tummasävyistä muotia. Toivomme, että heijastimiamme näkyisi jatkossa mahdollisimman monen jalankulkijan käytössä”, hän jatkaa.

Näkeminen eri asia kuin näkyminen

Auton näkeminen ja autoilijalle näkyminen ovat pimeällä kaksi eri asiaa. Siksi myös jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden on hyvä harjoittaa varovaisuutta esimerkiksi tietä ylittäessään.

”Kuljettajamme kertovat näkevänsä paljon sellaista välinpitämättömyyttä, että suojatietä lähdetään ylittämään vilkaisematta muuta liikennettä, ja katse on pahimmillaan naulittuna kännykkään. Monet vain olettavat tulleensa huomatuksi ilman, että he katsovat, onko auto aloittanut hiljentämisen. Nykyään jalankulkijan tulisi olla vielä aiempaakin varovaisempi, sillä esimerkiksi sähköautoista ei juurikaan lähde ääntä, joka varoittaisi auton saapumisesta”, Antikainen sanoo.

FAKTA: Talvi tuo mukanaan peltikolarit

Tien päällä sattuneiden ajoneuvojen omaisuusvahinkojen lukumäärässä on havaittavissa selkeä piikki vuoden loppua kohden, mikä on pitkälti seurausta syystalvella huononevista ajo-olosuhteista.

Esimerkiksi vuonna 2017 muualla kuin parkkipaikalla tapahtuneita omaisuusvahinkoja oli talvikuukausina yhteensä lähes 11 000. Syksyllä yhteismäärä oli noin 9 000, kesällä hieman yli 8 500 ja keväällä alle 8 400.*

*Luvut ovat peräisin Onnettomuustietoinstituutin Liikennevahinkoportti-palvelusta, jossa 2017 on viimeisin tilastointivuosi. Palvelu sisältää tiedot 10 viimeisen vuoden aikana liikennevakuutuksesta korvatuista omaisuus- ja henkilövahingoista, joista Onnettomuustietoinstituutti (OTI) saa tiedot vakuutusyhtiöiltä vuosittain. Aineisto kattaa noin miljoonan liikennevahingon tiedot.

 

Lue myös: Marraskuun pimeys painaa silmäluomia myös ratin takana