Sivuluisua avolavalla

Esa Suominen

Volkswagen-hyötyautot järjesti maaliskuussa yhteistyökumppaneilleen hieman erilaisen Winter Driving Experience -ajotapahtuman. Kuusamo-järven jäällä pääsi testaamaan viime kesänä esitellyn uudistuneen Volkswagen Amarokin käyttäytymistä pidottomissa olosuhteissa. Jäälle auratuilla radoilla soviteltiin Amarokkia sivuluisuun ja kun nelivetoautosta on kysymys, harrastettiin myös kahlausta syvässä lumessa. Tapahtuman järjestelyistä vastasi Juha Kankkusen luotsaama Driving Academy.

Meille on opetettu, että ruuan kanssa ei saa eikä pakettiauton kanssa voi leikkiä. Volkswagen päätti hieman pöyhiä näitä ajatuksia ja järjesti yhdessä Juha Kankkusen Driving Academyn kanssa talviajotapahtuman Kuusamossa. Ajossa ollut viime kesänä esitelty toisen sukupolven VW Amarok tarjoaa myös paljon hauskuutta käytännöllisyyden ohella.

Volkswagenin viime kesänä esittelemä premium-luokan avolava Volkswagen Amarok on saanut maassamme hyvän vastaanoton. Autoja on toimitettu asiakkaille maahantuojan silloista rohkeaakin arviota enemmän. Amarok tarjoaa lähes katumaasturin ajomukavuuden avolavan vaatteissa. Autosta lisää lehdestämme 5/2016 (ensiesittely).
Volkswagen-hyötyautot oli toimittanut ajotapahtumaa varten Kuusamon talvisiin olosuhteisiin kymmenkunta VW Amarokkia. Autot edustivat useita eri varustetasoja, tosin niihin ei juurikaan ehditty perehtyä eikä ollut tarkoituskaan. Ajotapahtumasta kun oli kyse, periaatteena oli pitää renkaat pyörimässä. Ja näin tehtiin.
Nyt järjestetyssä talviajotapahtumassa keskityttiin ison nelivetoauton käyttäytymiseen tavallaan ääriolosuhteissa. Amarok on suuri ja painava auto, eikä näin välttämättä mikään jäärataohjus. Sen omapaino on parhaimmillaan 2,3 tonnia. Tosin tehoakin on kolmen litran V6-dieselmoottorista tarjolla enimmillään 165 kilowattia (225 hv) ja vääntöä 550 newtonmetriä. Niistä ei kuitenkaan ollut suurta hyötyä, koska rata oli pakkasukon kiillottama, ja pito välillä näennäistä. Tapahtuman kaikki autot oli varustettu Continentalin nastoitetuilla IceContact 2 -talvirenkailla rengaskokona 255/55 R19. Nastoituksena oli tavallinen katukäyttöön kelpaava nastamäärä. Paikalla oli myös Continentalin miehiä kertomassa merkin uusista kevyemmistä nastoista sekä nastojen uudesta sijoituskuviosta renkaan kulutuspintaan.

Siviiliautossa kuuluu harvoin kartanlukijan penkiltä, että heitä auto sivuluisuun ja sitten nautitaan. Winter Driving Experience -tapahtumassa sitä kuuli yhtenään.

Kylki edellä
Winter Driving Exprience oli nimensä mukaisesti kokemustapahtuma, ei opetustapahtuma. Toki ajon aikana oli jokaisen autokunnan mukana aina yksi Driving Academyn ohjaaja. Tämän mallisuorituksen jälkeen jokainen pääsi testaamaan taitojaan Amarokilla erilaisia jääratoja kiertäen. Iso ja painava nelivetoinen avolava-auto liikkuu jäällä siinä kuin mikä tahansa perheauto. Nykyaikaiset ajonhallintajärjestelmät pitävät menon ripeänä sopivasti ylimääräisiä heittoja hilliten, vaikkakaan ulosajoja ne eivät kokonaan estä. Tehoa on riittävästi, joten eteneminen riippuu täysin pidosta. Auton suuresta koosta huolimatta se on helppo heittää mutkaan, jolloin liike tapahtuu pääosin kylki edellä. Ajonvakautusjärjestelmä estää liian äkkinäisen heiton, joten yllättäviä pidon menetyksiä ei pääse tapahtumaan. Vastaavasti pitkän sivuluisun, asfaltilla puhuttaisiin driftauksesta, jälkeen auto oikenee eleettömästi ja jatkaa matkaansa vakaasti. Ympyrärastilla Amarokilla pystyi helposti kiertämään kokonaisen kierroksen niin sanotusti kylkimyyryssä.
Ohjaustuntuma on jäärata-ajoon mieto, koska kyseessä on täysin katukäyttöön tarkoitettu laite erittäin kevyeksi tehostetulla ohjauksella. Suuret pyörät kuitenkin viestivät hyvin suunnastaan pienen totuttelun jälkeen.

Kuusamo-järven turhin laite. Valtraa ei tällä kertaa tarvittu kertaakaan vetämään autoja pois lumihangesta. Ei siksi, että näin ei olisi käynyt, vaan koska Amarokit selviytyivät aina omin avuin takaisin radalle. Kiitos siitä kuuluu nelivedolle ja korkealle maavaralle.

Kuusamon talvi oli normaalin runsasluminen ja siksi ajotapahtuman aikana radan varrella päivysti kotimaista traktorivoimaa hinaamassa radalta karkaavat lampaat takaisin karsinaan. Amarokkien ajotapahtumassa ei Valtra-kuski päässyt tai joutunut kertaakaan vetohommiin. Syy on yksinkertaisesti ison avolavan korkea maavara ja hyvä etenemiskyky lumessa. Ajonvakautusjärjestelmä pitää auton enimmäkseen siististi radalla tai ainakin penkkojen välissä kovemmassakin vauhdissa. Ja jos tämä lennokki lähtee lapasesta, niin se kyllä lentää niin pitkälle penkkojen yli, että takaisinpääsy radalle onnistuu omin avuin.
Suljetulla jääradalla on hyvä kokeilla täysjarrutusta suuresta vauhdista sekä pujottelua. Satasen vauhdista täysjarrun polkaisu aiheuttaa yllättävän nopean ja tasaisen hidastumisen liukkaasta alusta huolimatta. Koko kansan Enskan, Ensio Itkosen, aikanaan lanseeraama höyhenjarrutus on tämän päivän autoissa tuntematon toiminto. Jarrua voi painaa kynsin hampain ja elektroniikka huolehtii hidastuvuuden maksimoimisesta jarrujen kuitenkaan lukkiintumatta. Iso Amarok tuntuu kuin liukuvan jarrutuksessa suuren massansa johdosta, kuitenkin kulku hidastuu radikaalisti. Auto ei myöskään tällöin korkeasta painopisteestä huolimatta vaapu. Pujottelu sujuu elektronisten avustajien johdosta hämmästyttävän ripeästi ja samoin ilman ylimääräistä huojuntaa. Auto suorastaan himoitsee lisää vauhtia tällaisilla rasteilla.

VW Amarokilla onnistuu myös kiikkulaudalla leikkiminen. Automaattivaihteinen auto ryömii nöyrästi ylös telineelle. Alastulo onkin sitten rivakampaa. Vetovoima hoitaa paluun maan pinnalle. Kiikkulauta on kovempi testi kuskille kuin autolle.

Jäärata-ajon lisäksi tapahtumassa käytiin myös hieman talvisessa maastossa. Tässä tapauksessa se oli lähinnä syvässä lumessa kahlaamista. Siitä tämä Volkswagenin muskelilava-auto selvisi helposti. Automaattivaihteisen auton pitäminen koko ajan pienessä liikkeessä on helppoa, jolloin jumittumista ei tapahdu. Ja jos näin kuitenkin käy, hoitaa auton luistonestojärjestelmä tasaisen lähdön pehmeästi. Maastorastilla oli myös mahdollisuus kokeilla maastoautojen koeajon yhteydessä usein käytettyä kiikkulautaa. Se on nykyisin enemmän testi kuljettajalle kuin autolle. Amarokilla on helppo ajaa kiikkulautaa ylös hitaasti ryömien kunnes painopiste siirtyy saranapisteen yli. Jalka saman tien heti jarrulle ja auto pysyy kiltisti paikoillaan. Sen verran lujasti kiikkulauta kuitenkin tömähtää autoineen maahan, että huonohampaisella saattaa muutama amalgaami irrota. Auto ei tästä heilahduksesta tosin ole moksiskaan.

Volkswagen-hyötyautot järjesti yhteistyökumppaneilleen Winter Driving Experience -ajotapahtuman. Sitä varten oli paikalle saatu kymmenkunta eri varustetasoista VW Amarokia. Tässä käynnissä ryhmien ja ohjeiden jako ennen radoille siirtymistä.

Mestarin matkassa
Kuusamo-järven jäällä nähtiin myös ensimmäinen Suomeen tuotu toisen sukupolven VW Golf R, joka asettuu ikisuositun Golf GTI:n yläpuolelle. Ärrähän on todellinen superautojen tappaja perheauton kuoseissa. Tehoa irtoaa kahden litran bensiiniturbosta 228 kilowattia (310 hv), 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto, neliveto ja kiihtyvyys nollasta sataan alle viisi sekuntia. Se pistää kirjaimellisesti monelle urheiluautolle luun kurkkuun.
Uusi Golf R oli lanseerattu paikalle näytösajoa varten. Ajotapahtuman osallistujat pääsivät itsensä Juha Kankkusen kyytiin, kun mestari ajoi malliksi muutaman nopean jääratakierroksen. Meno oli tasaista, mutta nopeaa, kuten kuljettajasta voi päätellä. Auto on helppokäyttöinen ja vakaa sen huimista tehovaroista huolimatta. Ärrän rattiin ei amatöörejä vielä päästetty.

Tapahtumassa nähtiin myös ensimmäinen Suomeen tuotu toisen sukupolven VW Golf R. Maestro Kankkusen kyydissä päästiin kokemaan tämän perhekilpurin ominaisuuksia jäisellä alustalla. Hänen mukaansa yksi tällainen tykki pitäisi olla jokaisen autotallissa.

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Kankkunen sanoi yhä edelleen tarttuvansa mielellään auton rattiin, vaikka kilpailu- ja harjoittelukilometrejä on takana yli 2,5 miljoonaa. Sen päälle tulevat sitten vielä siviiliajot. Autot pitävät Juhan edelleen kiireisenä. Tänä talvena hänen luotsaamansa Driving Academy on Kuusamon maisemissa opettanut talviajoa ja

Yhtenä Driving Academyn ohjaajana toimi autourheilutapahtumista monille tuttu moottoriturpa Aleksi ”Hamilton” Halen. Tässä rastatukkainen Aleksi kertaa päivän tapahtumia.

tarjonnut jääratakokemuksia paljon juuri VAG-konsernin puitteissa. Nyt ajettuja Volkswagenin Amarokkeja edelsi Bentleyn talvitapahtuma ja seuraavaksi odoteltiin paikalle Seatin vieraita. Osallistujia on käynyt paljon ulkomaita myöden ihmettelemässä luonnon talvista ankaruutta sekä nykyautojen uskomatonta kykyä selvitä siitä.
Driving Academyn henkilökunta koostuu auton ajon ammattilaisista erilaisista kilpailumuodoista, joten auton käsittelyn perusteet ovat opettajilla hyvin selkärangassa. Kaikki ajotapahtumat tehdään suljetulla alueella ja hieman kohderyhmästä riippuen sisältö on joko kouluttava tai pelkästään nautintohakuinen.
”Onneksi vielä tehdään ajettavia autoja”, toteaa nimimerkillä ”Itseajavia autoja kauhulla odottava”.

 

 

Kalustoa muuhunkin kuin sivuluisuun
löytyy
täältä, klikkaa heti!